13xPV op 38°NO = 11xPV op 38°NO + 2xPV+opt. op 10° ZW ???

Laatste reactie 02/10/2019 19:01 door Eric
· Markeren als ongelezen
Martijn Otten 3 weken geleden geplaatst
(Ook gepost op Tweakers.net, maar ik ben benieuwd naar de mening van experts.)

Dit is de situatie:
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwwoning (jee *O* ) en die is voorzien van een PV installatie. Volgens een berekening die is ingediend in de vergunningsaanvraag is het noodzakelijk om 13 panelen (hoek 38° op het NO) toe te voegen aan de woning om te voldoen aan de EPC eis van 0,40. Deze installatie zou 1929 kWh p/j moeten leveren.
De hoofdaannemer heeft een onder-onder-aannemer (letterlijk: een elektrotechnisch bureau besteed de levering van de PV-panelen weer uit aan een "PV-cowboy-club") PV panelen laten plaatsen. Dit bedrijf heeft terecht geconstateerd dat er maximaal 11 panelen op één kant van het dak passen ivm schaduweffect van de schoorsteen. en de overige panelen dan maar op het dakkapel op de voorzijde geplaatst onder een hoek van 10° op het ZW. Deze laatste twee panelen zijn voorzien van optimizers; de overige 11 niet. Dit alles is in één string aangesloten op een Zeversolar 3000S omvormer.
Mij lijkt het dat deze opzet niet hetzelfde of beter kan werken als 13 panelen in één string op een dakhoek van 38° op NO.

Samengevat is dit mijn vraag:

Is de theoretische opbrengst van
systeem 1
- één string 11 PV panelen (zonder optimizers) op 38° NO + 2 panelen met optimizers op 10° ZW op een omvormer 

gelijk of beter

systeem 2 - één string van 13 PV panelen op 38° NO 

En: hoe bereken ik de theoretische opbrengst van systeem 1?
Eric Zaal 3 weken geleden geplaatst
een beetje installateur heeft software waarmee ze dit berekenen.
Je kunt het ook wel zelf, ik gebruikt daarvoor https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/, die mijn SMA systeem prima heeft doorgerekend voordat ik ging plaatsen.
reactie op @eaz:
Martijn Otten Het lukt me niet in de Sunny Design software pm één string met twee PV-generatoren te maken. Kan je een screenshot posten van hoe dat moet?
2 weken geleden

Beantwoorden

Eric Zaal Ik denk dat 2 panelen op een string niet voldoende spanning geven om op te starten, dus geen mogelijkheid..
2 weken geleden

Beantwoorden

Eric Zaal probeer er eens 6 te modelleren en deel de opbrengst door 3
2 weken geleden

Beantwoorden

toon 2 overige reactie(s)
Patrick Looys 3 weken geleden geplaatst
13 panelen op NO en 2 panelen op ZW?  Zou dat in ieder geval omdraaien. Lijkt mij een stukje efficienter mbt opbrengst.

Of op alle 13 op ZW op 1 omvormer (en dan wellicht met 2 MPPT zodat je 2 strings kan maken).

En mogelijk nog handiger (vanwege afbouw salderingsregeling vanaf 2023) om 5 of 6 panelen op NO te doen en de rest op ZW. Dan heb je gedurende een zo lang mogelijk deel v.d dag eigen opgewekte stroom voor direct eigen gebruik. Wat vanaf 2023 dus belangrijker en efficienter is dan simpelweg zoveel mogelijk stroom op te wekken op een beperkter deel van de dag (zoals nu vaak door alleen panelen op Z te leggen).
Martijn Otten 2 weken geleden geplaatst
Omdraaien is geen optie ivm dakkapel op ZW en invloed van architect en welstandcommissie.

Het betreft hier een situatie waarbij dit zo geleverd is op een nieuwbouwhuis door een onder-onder-aannemer. Hoofdaannemer en tussen-aannemer (elektrotechnisch bureau) hebben enerzijds het gevoel dat de zonnepanelenleverancier niet goed geleverd heeft, maar anderzijds pakken ze niet door als bewoners niet gaan klagen.
Patrick Looys 2 weken geleden geplaatst
Spijtig, maar helder verhaal.
Antoon Rosé 2 weken geleden geplaatst
Het probleem hier is dat de panelen van te voren zijn opgenomen in de bouwvergunning om aan de EPC eis te voldoen.
De bouwer heeft dus verder geen belang bij een optimaal presterende installatie, maar moet slechts aan kunnen tonen dat 'de berekening' klopt.
Dat dit tegenstrijdig is met de belangen van de eigenaar van het huis (die voor de installatie betaalt) is duidelijk.

Maar, om terug te komen op jouw vraag:
Mijn gevoel zegt dat in dit geval alle panelen van optimizers zouden moeten voorzien indien de orientatie van de panelen niet gelijk is. De NO-panelen liggen immers in de schaduw van het huis wanneer de ZW-panelen in de zon liggen, maar die inverters moeten ook terugverdiend worden.

Zelf hou ik in zo'n complexe, theoretische discussie altijd het standpunt  KISS (Keep It Stupid Simple). Mijn advies zou dan ook zijn om die twee panelen op de dakkapel om te draaien en de optimizers van die twee te verwijderen.
Eric Zaal 2 weken geleden geplaatst
Misschien is dit een opstelling voor micro omvormers.. dan maakt het allemaal niet zo uit.. Enphase bekijken?
Antoon Rosé 2 weken geleden geplaatst
Maar hoe ga je die dingen ooit terugverdienen met het grootste deel van de panelen op NO?

Het lijkt erop dat deze woning gewoon niet geschikt is voor zonnepanelen, maar omdat ze erop moeten vanwege de regeltjes liggen ze erop. Om aan de regeltjes te voldoen en niet om (optimaal) te functioneren.
reactie op @antoonros:
Patrick Looys ...ik verbaas mij daar ook over. Echt zonde van de panelen. En ook het feit dat de architect en/of ontwerp hierin dus bepalend is, en niet het energiebeleid. Helaas een zotheid die je tegenwoordig vaker ziet...
2 weken geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 September 2019 om 12:12
Aantal lezers 12
Aantal reacties 12