14 360wp panelen op 1 of 3 fasen?

Laatste reactie 18/11/2020 13:49 door Jeffrey
· Markeren als ongelezen
Ron K. 6 dagen geleden geplaatst
Goedenavond allemaal! Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het volgende:

We zijn voornemens op ons dak 14 stuks zonnepanelen te laten installeren, 7 stuks georiënteerd op het oosten en de andere 7 op het westen. Ons jaarverbruik ligt rond de 3600kwh. We hebben een 3-fasen meterkast. Het idee is om gebruik te maken van 360wp zonnepanelen in combinatie met a) solar edge optimizers en een se3500h 1 fase omvormer of b) enphase micro omvormers aangesloten op 3 fasen. De meerprijs voor uitvoering b met de micro omvormers bedraagt zo'n €700. 

Mijn voornaamste vraag is of het verstandig is om alles op 1 fase aan te laten sluiten of gebruik te maken van 3 fasen. Los daarvan ben ik benieuwd naar jullie mening als het gaat om beide omschreven uitvoeringen. 
🔥 Jeffrey Rous 6 dagen geleden geplaatst
Je dak helling is?

Bij a, welke SolarEdge optimizers? Ik hoop geen p370 of p500!

Bij b, dan 2 fases met 5 micro-omvormers en 1 fase met 4 micro-omvormers of 2 van de 3 fases met elk 7 en 1 fase niet gebruiken voor panelen?

Waarom niet optie c, 3,6kW stringomvormer met 2x MPPT (elk dak eigen MPPT)

Ik zou 1 fase gebruiken.
reactie op @jefrous:
Ron K. Hi Jeffrey!

- De dakhelling ligt zo tussen de 45 en 50 graden in. 
- De in opzet a te gebruiken optimizers zouden p401's worden.
- Wat ik begreep van opzet b is inderdaad een dergelijke verdeling over alle 3 de fasen in de lasdoos
- Deze opzet hebben we nog niet eerder in offertes terug gezien, ik verwacht zelf omdat we op 1 zijde mogelijk schaduw hebben van naburig dakkapel. 

Bedankt voor het meedenken!

6 dagen geleden

Beantwoorden

Ron K. Trouwens, vanwaar de voorkeur om geen p370 of p500 optimizers te gebruiken Jeffrey?
6 dagen geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous Misschien dat het inderdaad net met de 60V output optimizers kan.
De p370/p500 zijn dat en de p401 zo te zien ook.

Aangezien de SE3500h namelijk 380V stringspanning wilt hebben.
380V / 7 (optimizers in de zon) = ~54V per optimizer
Maar heb je op 1 daarvan schaduw dan levert die haast geen spanning, dus dan staan er 6 op max (is 60V) is 360V en zou die ene 20V moeten leveren.

Als die in de schaduw dan maar 20W opwekt loopt er 1A door de string en kunnen die in de zon maar 60W opwekken i.p.v. wellicht 160W.
Maar je hebt er ook nog 7 op het andere dak dat in de schaduw ligt, die voegen dus ook iets stringspanning toe, minimaal 20V nodig / 8 (1+7 optimizers in de schaduw)  zou dan 2,5V per optimizer zijn.
20W / 2,5V = 8A door de string, meer dan zat!

Volgens mij kunnen ze niet echt lager dan 3V.
3V x 8 = 24V         380V - 24V = 356V  verdelen over de 6 in de zon geeft 59,3V per optimizer.

Dus je voelt wel aan dat als je toch meer schaduw hebt dan op 1 paneel als aan die kant de zon staat, de panelen in de zon wellicht beperkt kunnen worden in opwek.
3V x 9 = 27V         380V - 27V = 353V  verdelen over de 5 in de zon geeft 70,6V per optimizer
Wat met de p401 niet kan (max 60V) en dus ga je daar een beperking krijgen in opwek.

Doe je ditzelfde nu met optimizers die tot 85V output kunnen leveren dan heb je maar ~4,5 paneel in de zon nodig om zonder enige vorm van beperking op te wekken.
6 dagen geleden

Beantwoorden

toon 2 overige reactie(s)
Antoon Rosé 6 dagen geleden geplaatst
Bij inverters < 5kW is er eigenlijk alleen in speciale gevallen een noodzaak om een 3-fasen inverter toe te passen.
In bijna al die gevallen heeft een 1-fase inverter de voorkeur vanwege goedkoper en eenvoudiger etc.
Ga je meerdere (mircro) inverters plaatsen, dan is het natuurlijk altijd aan te bevelen deze te spreiden over de 3 fasen.

Die optie van een simpele stringinverter wordt gewoon bijna nooit meer aangeboden omdat de installateurs weten dat een set met optimizers altijd, in elke situatie, goed werkt.
Ik ben nu bezig met een installatie voor een vriend. Die heeft een dak op het zuiden, geen dakkapellen, geen bomen, geen schoorstenen etc., maar elke offerte die hij heeft opgevraagd bevat een installatie met optimizers...........

Ik zie trouwens nog een optie D: Op één dak heb je dus geen schaduw? Die 7 panelen kunnen aan een simpele 1MPPT string inverter van 2 of 2,5kW en die 7 panelen met schaduw op het andere dan evt. middels micro inverters.
Wat je dan uitspaart is het verschil in prijs tussen 7 micro inverters en 1 simpele 1-fase stringinverter.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 17 November 2020 om 21:26
Aantal lezers 11
Aantal reacties 6