3 fase Aardlekschakelaar en automaat en Solaredge 5K voor 17x300Wp panelen

Laatste reactie 29/11/2018 00:19 door Max
· Markeren als ongelezen
Max van de Anker 3 weken geleden geplaatst
Voor een 17x300Wp panelen heeft de installateur een 5K Solaredge omvormer aanbevolen (plat dak, Z.O. ,landscape flatfix fusion, meterkast 3x25A).
Ik heb hem gevraagd waarom niet een 4K omvormer of zelfs een HD4000 1-fase ivm het toekomstige vervallen van salderen, maar volgens hem is de 5K de meest geschikte. Klopt dat dan wel gezien de 0,85 werkelijke opbrengst (17x300Wp=5100Wp x 0,85=4.435 verwachtte opbrengst en wellicht zelfs lager gezien plat dak, lichte schaduwval in de vroege ochtend en Z.O. opstelling)?

Daarnaast heb ik heb gevraagd om voor de nieuwe groep tbv de zonnepanelen een Häger automaat te gebruiken aangezien ik net een nieuwe Häger groepenkast heb laten installeren. Maar ik wil uitzoeken dat hij dan wel de juiste automaat / aardlek toegepast en zich er niet met een goedkope oplossing vanaf maakt. Ik ben door het doornemen van verschillende Solaredge documentatie erachter gekomen dat de 5K omvormer maximaal 8A per fase AC uitgangsstroom heeft (= totaal 24A?). Daarnaast geeft Solaredge advies dat bij de 5K er minimaal 10A en maximaal 33A afzekering kan worden toegepast en dat het een klasse A mag zijn met 100-300mA. Gezien deze informatie zit ik te denken aan een 4-polige aardlekschakelaar (CFA425G /25A/ 300mA / klasse A) en een 4-polige automaat van 25A (MBS625E).
(overigens in de huidige groepenkast is thans voor een krachtstroomgroep een 40A aardlek (CDS440G) en 16A automaat (MBS616E) toegepast)
Zit ik met deze gedacht op de juiste weg?
Jeffrey Rous 3 weken geleden geplaatst
@maxvandeanker
Waarom een losse aardlek en een losse automaat?
Dat kost je dan 4 posities extra in je meterkast.
En waarom dan een 25A automaat als 10A genoeg is?
Bij mijn weten is de kortsluitstroom aanduiding bij een 3P+N automaat per fase en niet het totaal.

Kan je niet eenvoudiger een Häger HACO nemen (aardlek en automaat in 1)
Bijvoorbeeld deze:
Aardlekautomaat 4-polig 6A B-karakteristiek 6kA, 300mA klasse A AFM406G
Aardlekautomaat 4-polig 10A B-karakteristiek 6kA, 300mA klasse A AFM410G
Aardlekautomaat 4-polig 16A B-karakteristiek 6kA, 300mA klasse A AFM416G
etc....
En dan uiteraard de 10A variant.
reactie op @jefrous:
Max van de Anker Bedankt Jeffrey, daar had ik niet aan gedacht / wist niet van het bestaan van een HACO aardlek en automaat in 1 af. Dat komt heel goed uit want had nog maar 7 posities in m'n groepenkast over en met een aparte 4-polige aardlek en 4-polige automaat had ik 8 posities nodig en had ik dus ergens een groep moeten samenvoegen. Dus blij met je oplossing!

Heb alleen dan nog 2 onzekerheden over toepassing van de SolarEdge 5K 3-fase omvormer.....

1. Ik hou twijfel of deze niet te zwaar is (immers 17x300Wp=5100 X factor 0,8 platdak, Z.O. = 4.080 Wp) en kan een Solaredge SE4000 of Solaredge 4K misschien een meer voor de hand liggende keuze zijn dan een Solaregde 5K ivm eerder opstarten? Gaat me niet zozeer om de prijs van de omvormers (is natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid als het minder zou zijn) maar puur om het feit van evt. gemiste opbrengsten.

en

2. 1-fase of 3-fase omvormer: als in 2020 het salderen vervalt dan is het toch beter om eerst zoveel mogelijk zelf de opgewekte stroom te verbruiken? Dus dan lijkt het me dat je beter met een 1-fase omvormer je opbrengst kunt richten op de fase waarop de grote verbruikers overdag zijn aangesloten zoals afwasmachine/wasmachine/droger/waterkoker/etc.

Nu lees ik ook van diverse gebruikers dat een 3fase omvormer om diverse redenen hun voorkeur zou hebben. Maar met een 3 fase is er een verdeling van de opbrengst over alle groepen en is er dus maar 1/3 van de opbrengst van de panelen beschikbaar op de groep waar de grote verbruikers zitten.

Denk dat alle omvormers hierboven mogelijk zijn maar welke geeft de beste opbrengst en is de beste keuze voor de toekomst?
2 weken geleden

Beantwoorden

Antoon Rosé 2 weken geleden geplaatst
Voor het salderen na 2020 maakt het -in theorie- niet uit of je een enkel- of een drie-fase inverter hebt. Dit omdat de (slimme) meter intern saldeert.
Het is dus niet nodig om rekening te houden met de fase(s) waarop je produceert en de fase(s) waarop je afneemt.

Ik heb "-in theorie-" toegevoegd omdat bovenstaande nu (alsin op dit moment) geldt. Niemand weet of (slimme) meters straks een firmware upgrade krijgt waardoor die interne saldering verdwijnt.
Als dat zou gaan gebeuren dan wordt de keuze enkel- of drie-fase inverter wel weer interessant. Dan hangt er maar vanaf hoe iemand zijn stroom verbruik eruit ziet.
Heb jij overdag, als de zon schijnt, veel één fase zwaar belast, dan zou een enkel-fase inverter wellicht de voorkeur hebben boven een drie-fase inverter.
In veel huishoudens zullen overdag vaak op alle fases wel iets aan verbruikers zitten, dan heb je met een drie-fase inverter dan al dat achtergrondverbruik van de inverter komt.

Heb jij een specifiek verbruik waardoor jij denkt één fase zwaar te belasten?

Zelf heb ik 5200Wp op een 5k enkelfase inverter. Ik heb mijn systeem zelf samengesteld en achteraf gezien denk ik idd dat ik ook met een kleinere inverter af had gekund.
Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
@maxvandeanker​ Wat je met die berekening bepaald is de jaaropbrengst in kWh, niet de max power in kW die de panelen halen.
SE4K zou inderdaad ook kunnen, namelijk tot een max van 5400Wp en ook qua DC/AC sizing = 127,5% (max toelaatbaar is 135%).

Het eerder opstarten met Solaredge SE4K of SE5K is geen verschil, want dat bepalen de optimizers (minimaal 16 nodig bij P300/P370). Wat wel zo is dat als er een flink aantal langer schaduw hebben dit wel eens langer kan duren voordat er opgewekt wordt.

Met een SE4000HD heb je minimaal 8 optimizers in een string nodig, ook al ligt de helft van jouw 17 panelen nog in de schaduw wordt er wel al opgewekt.
Zelfde met een SE5000HD, alleen vraag ik me af of die max van 23A wenselijk is met je 3x25A hoofdaansluiting, Maar vaak zal je die 23A niet halen, netvoltage gaat namelijk ook omhoog bij terugleveren.

Je kan eens door de opbrengsten van dit systeem (5120Wp op SE5K op ZO en 10° helling) lopen.
https://pvoutput.org/display.jsp?sid=59398
Met een SE4K/SE4000HD zal je waarschijnlijk soms iets aftoppen als ik dat zo bekijk.

De vraag is kan je er tegen ;-)
Geen idee wat de verschillen in prijs zijn van de betreffende omvormers.

Succes met je keuze of nu juist weer extra twijfel bijgekomen? hahaha....

PS: ik neem aan dat de grotere verbruiker niet allemaal op dezelfde fase aangesloten zitten, want dan zou je die nooit allemaal tegelijk aan kunnen hebben staan met 25A per fase.
Max van de Anker 2 weken geleden geplaatst

@antoon
Dank voor je input over het salderen. De grote stroomverbruikers zijn nu over de fases verdeeld. Zat eerst te denken aan de grote verbruikers die je overdag kan laten draaien zoals de droger en wasmachine in plaats van 's avonds na 21:00 en daar met een 1-fase omvormer op te focussen. Maar gezien deze grote verbruikers toch al op verschillende fases zitten zou je daar ook weer een keuze in moeten maken. Het gaat er op lijken dat ook in mijn geval de 3 fase omvormer voor salderen in aanmerking komt.

@jeffrey
Met jou aanvullende uitleg over het piekvermogens en de maximale pieken die het systeem uit de link heeft kunnen behalen op een mooie dag (zie soms zelfs boven de 7100MWh in augustus) heeft mij ook in het vermogen van de omvormer een duidelijk beeld gegeven.
Zou zonde zijn om te gaan aftoppen als het niet nodig is.
En door de optimizers op elk paneel is het opstarten ook geen issue.
Prijs tussen de 4K en 5K is ongeveer € 75,- ex BTW dus dat valt enigszins mee.

De twijfel is door de informatie weggenomen en denk dat de keuze mij nu wel duidelijk wordt: De keuze voor de solaredge 5K.

Dank voor de input!!!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 25 November 2018 om 13:03
Aantal lezers 18
Aantal reacties 6