Advies voor 3000kwh verbruik, schaduw vrij, op het zuidwesten

Laatste reactie 13/08/2019 08:18 door Jan
· Markeren als ongelezen
I Van Willigen 4 maanden geleden geplaatst
Hallo!

Ik ben opzoek naar een goed advies om panelen te plaatsen.

Onze situatie is als volgt:
- ligging zuid westen
- dak 45 graden
- dak heeft een oppervlakte van 40m2
- geen enkele schaduw vorming
- energieverbruik 3000kwh op jaarbasis
- Randvoorwaarde: Zwarte/donkere panelen

Wij hebben offertes met zowel LG als Sharp ontvangen met SolarEdge omvormer + poweroptimizers en een offerte met alleen een Goodwe omvormer.

Mijn vraag: Zijn panelen met een SolarEdge omvormer en poweroptimizers op ons dak eigenlijk wel nutig/nodig?
Luc Cuvelier 4 maanden geleden geplaatst
Bij voldoende dakoppervlakte: standaard panelen (geen hoog rendementpanelen).
Bij geen schaduw: serieomvormer (vb: goodwe)
Laat je niet onnodig op kosten jagen.
reactie op @luccuvelier:
I Van Willigen Dank voor je reactie Luc!

Welke merken standaard panelen zou je adviseren?

Ik verwacht namelijk dat de komende jaren de panelen eerder op het dak blijven liggen en de omvormer een keer vervangen wordt.

Bijvoorbeeld als wij elektrisch gaan rijden en salderen minder aantrekkelijk is en je overdag direct de stroom van de panelen in je auto wil opslaan.

4 maanden geleden

Beantwoorden

Teake De Jong 4 maanden geleden geplaatst
Ik begon 6 jaar geleden met 22 panelen, samen 5390 WP., 2000 WP meer dan ik op dat moment verbruikte. 
Toen stond iedereen al met zijn hoofd te schudden van..., die is niet wijs! 
Heb er later 8 bijgelegd om mijn zonnestroomboiler van 160 liter met gelijkstroom te verwarmen. 
En begin dit jaar heb ik er nog 16 bij gelegd op mijn werkplaats om de accu van de nog aan te schaffen EV te vullen. 
Mijn advies: Maak er een mooi geheel van op het dak, als je dak mooier wordt door meer zonnepanelen te plaatsen, gewoon DOEN!
Op de bank krijg je nul komma weinig procent rente voor je geld, zo gauw je door het zonne energie virus besmet bent, ga je steeds meer fossiele brandstof proberen te besparen voor zaken waar je de zelf opgewekte zonne energie kunt inzetten.
Teake
Patrick Looys 4 maanden geleden geplaatst
....hou wel in je achterhoofd dat de salderingsregeling per 2023 wegvalt, waardoor de uitleg en het verhaal @teakedejong​ ook anders wordt.
reactie op @patricklooys:
I Van Willigen Dat klopt als een bus.

De zonnepaneelaanbieders rekenen nu zelfs nog steeds iedereen voor wat de opbrengst op van ‘het systeem’ is voor een termijn van 30 jaar. Technisch gezien klopt het. Maar voor het gemak vergeten ze te vertellen dat het salderen wegvalt 😬

Eventueel kan je dit opvangen met accu’s maar zover zijn wij financieel in Nederland nog niet.
4 maanden geleden

Beantwoorden

I Van Willigen SolarEdge's systeem heeft nu een ingebouwde EV-oplader. Deze kan zelf overdag direct de stroom van je panelen naar je auto sturen. Dit is de eerste stap naar een slimmer systeem.

Nu nog de 40kwh accu uit de auto gebruiken voor thuisgebruik.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous Wegvallen of een afbouwregeling vanaf 2023 is wel een wezelijk verschil.
Maar hoe moet men dat dan in een offerte zetten, als de gehele regeling nog niet bekend is....??
Dus een dillemma voor zowel installateur als klant.

4 maanden geleden

Beantwoorden

I Van Willigen Ze zouden tot 2023 de opbrengst en terugverdienste kunnen laten zien. Vanaf dat moment kan je er vanuit gaan dat je alle opgewekte energie of direct zelf moet gaan gebruiken of opslaan.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Patrick Looys ... die opbrengst (zeker tot 2023, maar ook daarna) kan je gewoon prima zelf behoorlijk berekenen natuurlijk.

Standaard correctiefactor (aan de hand van ligging/hoek/lokatie/omvormer) toepassen  op je totaal vermogen en je hebt een prima richlijn voor je badis jaropbrengst aan energie. Vermenigvuldig dit met je electiciteitsprijs (heden ergens rond de 0.20 á 0.23 cent p/kwh vermoed ik), en je weet je besparing. En dus ook dan een aardig beeld van je trerugverdientijd. Ingewikkelder hoeft het niet te zijn ;-)

En met wijzigen van de salderingsregeling is hrt minimaal je directe verbruik wat je bespaart.
4 maanden geleden

Beantwoorden

toon 4 overige reactie(s)
Teake De Jong 4 maanden geleden geplaatst
Wat dacht je van een 64 kw accu met vier wielen eronder (Hyundai Kona, Kia e-Niro en Kia e-Soul?!
Niet de goedkoopste accu, maar je kunt er ook nog heerlijk en super goedkoop mee rijden.
Zelfs op duur ingekochte stroom rijden die EV's nog de helft goedkoper dan mijn HDI van 1:20p
Natuurlijk verandert er het nodige als de saldering gaat stoppen. 
Een ding weet ik zeker; benzine, diesel, aardgas en stroom gaat alleen maar duurder worden. 
Ik heb mijn geld dan liever op het dak liggen dan op een bankrekening waar de rente eerder in promilen dan in procenten berekend wordt... 
Ik wek nu op jaarbasis ongeveer 9500 Kw aan stroom op en ik gebruik op dit moment ongeveer 6000 Kw per jaar. 
De rest lever ik nu nog af als groene stroom aan Eneco
Als het salderen gaat stoppen, dan maken we er een mooie sport van om zo min mogelijk van het net af te nemen. 😊
Solar Man 4 maanden geleden geplaatst
Ik zou geen solaredge nemen die optimizer gaan vaak stuk en je hebt geen schaduw.

Voor de panelen 10 x Longi Solar LR6-300WP Full Black

Omvormer Solax X1-2.5-S

Opbrengst per jaar 3224.74 kWh

🚀
Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
@solarman
Heb je er ervaringen mee dat ze vaak stuk gaan dan, zo ja welk type? of een bron waar je deze informatie vandaan hebt?

3224kWh uit 3000Wp op ZW en 45° dak, dat is wel ambitieus.
Als Topic Starter aan de kust woont wellicht haalbaar.
Eddy de Beauvesier Watson 4 maanden geleden geplaatst
Beste solar mensen, ben een nieuwe lid . Wie kan mij helpen met wat informatie te verstrekken . Woon in de oerwoud waar geen stroomvoorziening zijn in een land die erg primitief is ( papoea ) indonesie. Wat heb ik allemaal nodig om continu stroom krijgt van 220 volt , ik heb geen last van schaduwen en wat is het beste merk voor levenslang te gebruiken. Eventueel op volgorde het systeem aansluiten en een uitleg of een tekening .Het is voor een goede doel , een dorp waar geen licht is . Het wordt zeer gewaardeerd en op prijs gesteld door de mensen hier. Hopelijk zo gauw mogelijk aan de slag , met vriendelijke groeten Nanang.
reactie op @eddydebeauvesierwatson:
Jan Huizinga Beste Eddy.
Je kan beter een nieuw eigen topic starten. Nu werk je op een ander zijn topic en krijg 
je alleen maar verwarde verhalen omdat er Twee topics door elkaar werken.
P.s. Misschien kan de moderator hier een aanpassing op doen?
3 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 05 August 2019 om 14:30
Aantal lezers 26
Aantal reacties 15