Advies welke omvormer bij 10x380wp

Laatste reactie 05/07/2021 10:40 door Patrick
· Markeren als ongelezen
B M 8 maanden geleden geplaatst
Hallo,

Graag ontvang ik het beste advies voor het aanschaffen van zonnepanelen.

Situatie huis:

Plat dak.
Tuin gericht op het zuiden / zuid oost.

Stroomverbruik per jaar:
Verbruik circa 3200

Zonnepanelen en omvormer.

10 zonnepanelen van JA solar 380 wp =  totaal vermogen watt piek 3800. Indien je dit x factor NL 0,85 = 3230

Welke omvormer van het merk Goodwe is het meest geschikt voor een maximaal rendement?
Goodwe GW4200D-NS
Goodwe GW3600D-NS
Goodwe GW3000D-NS

Bedankt alvast.
Jeffrey Rous 8 maanden geleden geplaatst
Heb je zelf een schets hoe de panelen op het platte dak komen te liggen?
Afmetingen van het dak?

Alle panelen (meerdere rijen) naar Zuid onder welke hoek?
Dan qua aantal Wp zou ik zeggen GW3600D-NS

of al over Oost/West nagedacht?
En passen er dan niet meer panelen op het dak...
B M 8 maanden geleden geplaatst
Op het platte dak is er ruimte voor 15 zonnepanelen. 
Dit is niet in verhouding met het stroomverbruik van circa 3200. Indien we voor 10 zonnepanelen kiezen van 380Wp heb je volgens mij je stroomverbruik 100% gedekt.
Alles wat je overhoud weegt volgens mij niet op tegen de kosten van de extra aangeschafte zonnepanelen. 

Er komen dan 2 rijen van 5. De zon schijnt er vol op en allemaal richting het zuiden.

Diverse offertes opgevraagd. De omvormer goodwe 4200D-NS werd aangeraden. Ook de omvormer GW3000D-ND en op specificatie hiervan staat max vermogen DC 3900. 

Waarom zou ik meer panelen op het dak leggen ?  Het is niet rendabel  en helemaal met de salderingsregeling die er aan zit te komen.

Alle tips en adviezen zijn welkom. 

Bedankt voor je reactie. 
Jeffrey Rous 8 maanden geleden geplaatst
Onder welke hoek komen die panelen naar zuid dan te liggen, 13°?

Als je volledig 100% kan salderen heb je jouw verbruik inderdaad nu afgedekt, maar dat 100% salderen wordt dus afgebouwd...

Als je meer panelen hebt liggen dan stijgt ook je eigen directe verbruik vanaf de panelen.
Dus dan heb je in de donkere maanden ook minder afname uit het net (wanneer je vermoedelijk dan ook het meeste afneemt uit het net) en ja in de zomer heb je dan wel meer overschot waar je een lagere vergoeding voor krijgt.

Maar waarom dan alles op alleen zuid zetten? Als je oost/west zou doen is de middag piek lager en is de opwek meer verdeeld over de dag.
Er is dan ook minder balast nodig.
reactie op @jefrous:
B M Klopt het zou een optie zijn.
Alleen op het dak is er altijd zon. 
Het meest rendabel is op het zuiden. 

7 maanden geleden

Beantwoorden

Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Als je nu een overgedimensioneerde O-W installatie neerlegt met een eenvoudige stringinverter kun je die in een jaar of 4 terugverdienen.
Tegen die tijd is de salderingsregeling nog niet helemaal afgebouwd, maar heb je wel een installatie die voor het grootste deel jouw eigen verbruik produceert.

Een tweede voordeel van O-W t.o.v. Z is dat je wellicht met een kleinere (goedkopere) inverter afkan en dat terwijl je een groter percentage van de opgewekte stroom zelf kan gebruiken.
reactie op @antoonros:
B M Bedankt voor het advies.

Alle adviseurs zegt panelen op het zuiden. Dak is zuid/ oost.

Dan moet ik er toch vanuit kunnen gaan dat dit de beste optie is. 

Snap bovenstaande redenering wel.

7 maanden geleden

Beantwoorden

B M 7 maanden geleden geplaatst
Inmiddels diverse offertes opgevraagd.

Is er nog verschil in panelen, omvormers en plaatsing.

Merk JA Solar 12 xv380wp met goodwe omvormer 4200
Merk Phono solar 12 x375wp met growatt omvormer.

Plaatsing Solar connect of flatfusion
Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Waar ik ook aan zit te denken is het 'voordeel' dat je hebt met een plat dak. Je kunt daar zelf veel makkelijker iets doen dan op een schuin dak.

Dat zou een overweging kunnen zijn voor het aanschaffen van wat minder dure panelen. Mochten die er na bijv, 10 jaar mee stoppen, dan zijn ze eenvoudig te vervangen door nieuwe (op dat moment actuele) panelen.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar op een plat dak panelen wisselen is niet moeilijk (dan neem ik even aan dat het niet drie hoog is ?)

Ik wil nog even toelichten over de gevolgen van het afbouwen/afschaffen van de salderingsregeling:
Belangrijk wordt het om zoveel mogelijk van de opgewekte energie direct, zelf te gebruiken en zo min mogelijk terug te leveren.
Daarom kan het dus voordelig zijn om niet te gaan voor een maximale jaarproductie (installatie op zuid), maar voor een opbrengst zoveel mogelijk verspreid over de dag (installatie O-W).
Omdat je bij een O-W installatie een lager piek vermogen hebt kun je wellicht af met een kleinere inverter.

Als je geen last hebt van schaduw, laat je dan geen optimizers aanpraten!

Mocht je voor een O-W installatie gaan, let er dan op dat je een inverter krijgt die 2 MPPT's heeft die per stuk voldoende vermogen aankunnen.
Je hebt bij een O-W installatie niets aan een 4kW inverter wanneer beide MPPT's maar 2kW aankunnen.
Ik ga Girowatt niet afkraken want ik heb er geen ervaring mee, maar GoodWe maakt gewoon fijne, goede inverters.
Panelen heb ik geen mening over. Zelf zou ik, als je niet veel zelf wil/kan doen vooral ook jouw indruk van het bedrijf laten meewegen in de keuze.

reactie op @antoonros:
B M Bedankt voor de reacties.

Ik heb er inmiddels zo in verdiept dat ik de keuze op een bedrijf heb laten vallen waar ik goede recensies over heb gelezen en het gevoel goed is. Keuze: JA solar 380wp met zilver frame. Dit zou geschikter zijn op plat dak i.p.v. full black.

Vandaag ben ik gebeld dat de panelen van JA solar met het zilver frame momenteel niet op voorraad zijn. Er blijkt problemen te zijn met de grondstoffen. Het bedrijf heeft mij 2 opties voorgesteld.

JA solar full black 365

canadian solar 375 full black. 

Zit hier kwaliteit verschil in? Wie heeft ervaring met de canadian solar full black panelen?

Over de ligging leg ik ook nog even voor. Alle offertes hebben op het zuiden geadviseerd. Ons dak is oost/zuid.

6 maanden geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
Op het Zuiden is het hoogste rendement (zoals je zelf aangeeft) als je tenminste kijkt naar de totale opbrengst. Maar daar heb je straks niks aan , als de salderingsregleing wordt afgbouwd. Je kan wel bijvoorbeeld een middagopbrengst hebben van 10kw , maar als je op diezelfde uren dat het wordt opgewekt maar 3kwh direct gebruikt (en dus geheel niet hoeft te betalen) dan krijg je voor die resterende 7kwh een magere vergoeding. Maar helaas zal je op Zuid in de vroege ochtend en de late avond niks meer opwekken en is er geheel geen voordeel meer van direct opgewekte stroom zelf gebruiken.

Op de Oost-West verdeling heb je het langste rendement, als je tenminste kijkt naar het feit dat je voor een langere tijdsduur op de dag zelf direct kan proficteren van je direct opgewekte stroom. Als je op diezelfde voorbeeldmiddag door O-W 'maar' 7kwh zou opwekken , en er weer dus 3kwh gebruikt, dan krijg je maar voor 4kwh een magere vergoeding. Ja, dat is dus nog minder dan in het Zuid voorbeeld hierboven. Echter, het voordeel zit erin dat je bij die O-W al eerder in de ochtend tot later in de avond profiteerd van direct zelf te gebruiken opgewekte stroom.  En is er dus een groter financieel/direct verbruik voordeel (bij een wat minder totaal-rement).

En juist die O-W opstelling is zeer zinvol mbt de afbouwende salderingsregeling. Dat geeft op de midden- en langetermijn dus meeste finacieele voordeel. 

Gelukkig zijn er ook installateurs die wel O-W adviseren. 
B M 6 maanden geleden geplaatst
Bedankt voor de reacties.

Ik heb er inmiddels zo in verdiept dat ik de keuze op een bedrijf heb laten vallen waar ik goede recensies over heb gelezen en het gevoel goed is. Keuze: JA solar 380wp met zilver frame. Dit zou geschikter zijn op plat dak i.p.v. full black.

Vandaag ben ik gebeld dat de panelen van JA solar met het zilver frame momenteel niet op voorraad zijn. Er blijkt problemen te zijn met de grondstoffen. Het bedrijf heeft mij 2 opties voorgesteld.

JA solar full black 365

canadian solar 375 full black. 

Zit hier kwaliteit verschil in? Wie heeft ervaring met de canadian solar full black panelen?

Over de ligging leg ik ook nog even voor. Alle offertes hebben op het zuiden geadviseerd. Ons dak is oost/zuid.
Patrick Looys 6 maanden geleden geplaatst
...het advies van de installateur is niet altijd zaligmakend eerlijk gezegd. Gemak van de installateur gaat in diverse gevallen helaas voor een zinnig advies waar de consument meer baat bij heeft. Dus mbt die ligging, ...wees allert ;-) 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 22 May 2021 om 17:38