betrouwbaar bedrijf voor inspectie PV installatie

Laatste reactie 18/02/2022 19:50 door Lesley
· Markeren als ongelezen
Lesley V 2 jaar geleden geplaatst
Hallo,

Mijn naam is Lesley en woon in Zoetermeer. Ik heb sinds januari 2020 een zonnepanelen installatie. In mei 2020 heeft echter een van de MC4 connectoren vlamgevat, reden waarom ik een inspectie wens voor de gehele installatie, uit te voeren door een onafhankelijk partij.
Wie kunnen jullie aanbevelen? Een koepel van dit soort bedrijven mag ook. Volledigheidshalve hieronder de gegevens van mijn installatie:
1.    De installatie is aangelegd in januari 2020,
2.    De installatie bestaat uit 12 panelen AEG 325 Wp
3.    De panelen hebben ieder een optimizer, SolarEdge P370
4.    De omvormer (SolarEdge 3500H) alsook het invoerpunt voor teruglevering bevinden zich op de zolderverdieping,
Patrick Looys 2 jaar geleden geplaatst
Misschien niet de eerste waar je aan denkt, (en mischien is het onzin wat ik bedenk) maar is daar je verzekeringsmaatschappij misschien toe in staat? 
En anders weten die vermoedelijk wel de juiste route/instantie/bedrijf?

Verder neem ik aan dat de schade geheel onder de garantie valt en vergoed wordt? 
Lesley V 2 jaar geleden geplaatst
Hallo Patrick, geen gekke gedachte om bij mijn verzekering te rade te gaan. Kwam ook even bij mij op. Mijn enige aarzeling is dat ik geen slapende honden wakker wil maken ivm de brand die geweest is. Misschien vliegt mijn premie dan omhoog! Je weet het nooit met die lui. Ik ga het mss wel doen als ik geen andere opties meer heb.

En ja, de schade is wel onder garantie hersteld door de installateur.
Antoon Rosé 2 jaar geleden geplaatst
Google eens op 'Scope 12'.
Dat zou het ei van Columbus moeten zijn, het ontbrekende stukje waarvan iedereeen zich over een paar jaar afvraagt "Hoe hebben wij ooit zonder gekund?".

Als het goed is zou een verzekeraar je ook in die richting moeten sturen.
reactie op @antoonros:
Lesley V
@antoonros
Googelen op "Scope 12" was een prima suggestie. Ik moet nog wel verder lezen maar ben hiermee geholpen!



2 jaar geleden

Beantwoorden

Ad Bosch 2 jaar geleden geplaatst
Wat is dat nu @antoonros​, heb je het in dit artikel https://community.fritts.nl/conversations/en-toen-kwam-de-verzekering over paniek zaaien?

Hier wordt voor de derde keer de gehele installatie opnieuw geplaatst.

reactie op @ad:
Lesley V Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt. Wil je met jouw reatie zegen dat je met scope 12 een hoop ellende in huis haalt?
2 jaar geleden

Beantwoorden

Jan Huizinga 2 jaar geleden geplaatst
Voor de geïnteresseerden onder ons hier Link "s  : ( Daar mee bedoel ik niet dat U links af moet slaan )⬅️?
https://www.estg.eu/nieuws/scope12/
https://www.solarif.nl/ 
Fred verluis 1 jaar geleden geplaatst
Hi dacht het probleem was de hoogte tussen de panelen en het dak dat die niet goed was er moest meer ruimte tussen .
Ad Bosch 1 jaar geleden geplaatst
Onze panelen zijn inmiddels voor de vierde keer herplaatst na 2 keuringen van KSN.
Gisteren is de laatste verplichte wijziging aangebracht.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Lesley V 1 jaar geleden geplaatst
In augustus 2020 heeft een onafhankelijke inspecteur mijn installatie beoordeeld. En was aardig wat mis zeg. Uiteindelijk, na maanden wachten, zijn vandaag 22 april 2021 door het installatiebedrijf de belangrijkste gebreken hersteld. Hebben ze overigens wel netjes gedaan. Als het goed is moet mijn installatie weer aan de veiligheidseisen voldoen.
reactie op @lesleyv:
Patrick Looys @lesleyv​... kun je aangeven wat er niet goed was?  Is wellicht zinvol, zodat anderen ook weten waar op te letten of rekening mee te houden ?
1 jaar geleden

Beantwoorden

Lesley V 1 jaar geleden geplaatst
@ Patrick en anderen: Ja, misschien wel zinvol. Aanleiding van de inspectie was dus de beginnende brand van de MC4 connector op de omvormer. Ging om de connector op de +DC kabel. Uitgevoerd is een PVSafe inspectie, een afgeleide van Scope12. De lijst bevat ca 24 punten onderverdeeld in de categorie A, B en C afwijking. Een subset hiervan:

Schakel- en verdeelinrichting (Groepenkast)
1.    Er is geen hoofdschakelaar geïnstalleerd (B)
2.    De signalering dat er een PV installatie aangesloten is ontbreekt (C)

Schakel- en verdeelinrichting PV1 (Onderverdeler)
3.    De ingebouwde wandcontactdoos wordt niet beveiligd door een aardlekautomaat (A)
4.    Er zijn geen adereindhulzen op de soepele draden in de PV verdeler gemonteerd (B)
5.    Er is een lasdoos in de leiding naar de distributiegroep aangetroffen (B)
6.    De onderverdeler is onder-gedimensioneerd; de ingebouwde B16 automaat mag voor max. 80% belast worden, circa 3000W. Het nominale vermogen van de aangesloten omvormer bedraagt 3680W (B)
7.    De eindgroepen zijn niet gecodeerd; Het is niet duidelijk welk beveiligingstoestel welke eindgroep beveiligt (C)

Omvormer
8.    De trekontlasting van de DC connectoren is niet voldoende aangedraaid (A)
9.    De ingebouwde vlamboogdetectie is niet ingeschakeld (C)

Dak
10.    De onderconstructie is niet volledig vereffend (B)
11.    De DC kabels zijn niet deugdelijk bevestigd (B)
12.    De connectoren zijn onvoldoende beschermd tegen externe invloeden (B)
13.    De DC kabels zijn niet dusdanig geïnstalleerd dat inductielussen zo veel mogelijk voorkomen worden (B)
14.    Bij de doorvoer van de DC kabels zijn geen maatregelen getroffen om voortplanting van vlambogen tegen te gaan (B)
15.    De DC kabels in het ventilatiekanaal zijn niet voldoende beschermd tegen mechanische belasting (B)

Documentatie en overig
16.    Tekeningen: Er is geen installatieschema aanwezig (C)
17.    De installatie is geplaatst < 50cm van de dakrand; Mogelijk omgevingsvergunning vereist (C)

Een aardige lijst zoals jullie kunnen zien. De belangrijkst zijn nu gelukig opgelost.
Antoon Rosé 1 jaar geleden geplaatst

@lesleyv​ Dank je wel dat je dit plaatst! Dit geeft een heel goed inzicht in wat er allemaal 'fout' kan gaan en ook waarop er allemaal 'gecontroleerd' wordt.
Zo'n controle bedrijf heeft natuurlijk een lijst opgesteld waarvan ze weten dat er geen enkele installatie zonder opmerkingen doorheen komt (dan heeft de aanvrager in feite voor niets betaald).
Er zitten, in mijn ogen, dan ook een aantal discutabele testpunten tussen.

1. Geen hoofdschakelaar. Volgens mij is dat in NL ook niet verplicht (en vanwege de extra overgangsweerstand zou ik hem ook niet willen hebben).
Ik weet dat het hebben van een hoofdschakelaar in sommige landen wel verplicht is (o.a. FR).
2. Geen sticker in de meterkast. Ook daarvan vraag ik mij af of die verplicht is. Als dat zo is vraag ik mij af waarom inverterfabrikanten deze niet meeleveren met de inverter, dan kunnen ook zelfbouwers nooit zeggen dat ze niet op de hoogte waren.
3. Dat is natuurlijk kwalijk. Ik ben sowieso tegen het gebruik van onderverdelers, maar als je ze toepast moet je het natuurlijk wel goed doen.
4. Ook kwalijk/slordig. Ik vraag mij af of dat de fabrikant van de onderverdeler is aan te rekenen (al blijft de installateur die hem installeert natuurlijk altijd verantwoordelijk).
5. Dat is een probleem van de huiseigenaar. Al had de installateur dit misschien ook moeten zien en daarom moeten aangeven dat het gebruik van een onderverdeler, strikt genomen, niet zou zijn toegestaan.
6. Vind ik discutabel/waar komt die 80% vandaan. Als je de uitschakel karakteristiek van een B16 automaat bekijkt dan doe je niets fout. Daarnaast zou die 80% regel het toepassen van een 5kW enkelfase inverter op een 3x 25A huisaansluiting onmogelijk maken (selectiviteit).
7. Wellicht slordig, maar of dat volgens de norm verplicht is?
8. Kwalijk en slordig. Zou niet moeten gebeuren.
9. Tja. U rijdt in uw auto met antislipregeling uitgeschakeld. Mag dat? Beter van niet natuurlijk en het is een kleine moeite om het aan te zetten (waarom staat deze optie trouwens niet standaard aan in het menu van de inverter?)
10. Wellicht slordig, maar of dat volgens de norm verplicht is? Is het dak zelf ook niet helemaal vlak? Dan had de installateur duurdere haken moeten gebruiken om de boel op het dak te monteren.
11. Tja, je kunt ze natuurlijk met tie rips vast zetten op het montage frame. Heb ik bij mijn eigen installatie ook niet gedaan.
12. Zie 11.
13. Hier vind ik een B aan de softe kant. Dit zou niet voor moeten komen i.v.m. bliksembeveiliging.
14. ???
15. Kunnen ze schuren tegen een metalen pijp? Dat zou natuurlijk niet moeten kunnen.
16. Dat zal zo'n beetje bij elke installatie zijn die ze keuren. Want niet verplicht. Wie heeft er een installatietekening van zijn gehele huis?
17. Strikt genomen hebben ze een punt. Hier zouden de buren over kunnen klagen.

Maar, ik neem aan dat ze de punten 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12 en 15 hebben opgelost?
Voor 13 moeten zo'n beetje alle panelen van het dak, maar dat zou eigenlijk wel opgelost moeten worden.
reactie op @antoonros:
Lesley V Met excuses voor mijn late reactie hieronder nog even een reactie op jouw punten.

Ik vind bepaalde punten ook wel ver gaan maar dit zijn eisen die opgelegd worden door de van toepassing zijn NEN normen. En dat is een heel rijtje. Ik zal jullie de opsomming besparen.

1.    Dit gaat over de hoofdschakelaar in meterkast. In het rapport staat "Er is geen hoofdschakelaar geïnstalleerd. Volgens normen op het moment van aanleg was dit niet verplicht, echter na een ingrijpende aanpassing van de installatie hanteren we de jongste normen”  Ik heb na de inspectie  voor eigen rekening de ouderwetse stoppenkast laten vervangen door een moderne groepenkast met hoofdschakelaar.
2.    Of het echt verplicht is weet ik niet maar ‘safety first’ toch? Ik vind het wel prima dat er een sticker is die waarschuwt dat, ook al is de hoofdschakelaar uitgezet, er nog spanning op de PV groep kan staan.  
3.    Eens
4.    Eens. De installateur is wat mij betreft verantwoordelijk want hij heeft de keuze gemaakt voor deze onderverdeler. Het is aan hem om de fabrikant aan te spreken toch?
5.    OK, maar de installateur heeft hierover niets aangegeven. Lijkt mij dat hij mij had moeten melden dat er, tegen een bepaalde meerprijs, een ononderbroken kabel naar de mk getrokken had moeten worden.
6.    Ik begrijp waarom je die 80% discutabel vindt, hoewel ik het lastig vind om van de norm af te wijken zonder te weten waarom die ooit gesteld is. Gelukkig heeft dit probleem zichzelf opgelost. Ik heb namelijk (ook voor eigen rekening) een aparte, directe kabel (3x4 mm2) laten trekken vanaf de mk naar de omvormer. Daardoor kon de onderverdeler vervallen.
7.    Ik ken de NEN norm niet maar als codering verplicht is voor de groepen in de mk, lijkt mij dan  dat de norm ook geldt voor de onderverdeler.
8.    Eens.
9.    Eens. Weet niet of dit bewust is nagelaten of dat dit het gevolg is van haastwerk. De installateur komt hierop nog terug.
10.    Met vereffenen wordt hier bedoeld de aarding van de onderconstructie. Van de 3 rijen (van 4 panelen) was maar 1 rij geaard. Is nu opgelost.
11.    Is bij mij nu ook met tie-wraps gedaan. Voor mij afdoende.
12.    Een van de connectoren lag in een afvoergoot waarin regelmatig water staat.
13.    Eens maar de herstelploeg heeft dit niet gewijzigd omdat dat een te grote operatie zou worden. Ik betwijfel dat maar vraag me wel af hoe de bedrading zou moeten lopen. Suggesties?
14.     Gaat om de doorvoer van de DC kabels via het ventilatiekanaal.
15.    Ze schuren nergens tegen aan. Bovendien zijn de DC kabels extra geïsoleerd door ze in een flexibele pijp te plaatsen. Kan ik mee leven.
16.    Omschrijving is mss niet duidelijk. Gaat namelijk om de installatietekening van de PV installatie. Lijkt mij wel handig. Maar de heren installateurs hebben mij duidelijk gemaakt dat ze die niet hebben en dat er nooit om gevraagd wordt. Dat laatste betwijfel ik.
17.    Ik hoop het niet. Anders toch maar kijken of ik aan zo’n omgevingsvergunning kan komen.

1 jaar geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 1 jaar geleden geplaatst
13) ligt aan hoe het legplan is, weet je hoe de bekabeling nu loopt (schetsje?).

Bij mij gaan ze vanaf de omvormer + of - naar de 1e optimizer en dan steeds de optimizers aan elkaar, de 2e kabel vanaf de omvormer volgt de optimizer aansluitingen en zit aan de laatste optimizer.
reactie op @jefrous:
Lesley V Ik denk dat het bij mij ook zo is maar ik moet het dak op om dat te checken. Dat wordt dan wss pas op woensdag maar laat van me horen.
1 jaar geleden

Beantwoorden

Lesley V 1 jaar geleden geplaatst
Ik zou nog terugkomen op (13). In het inspectierapport wordt gezegd 'De DC kabels zijn niet dusdanig geïnstalleerd dat inductielussen zo veel mogelijk voorkomen worden". Ik heb nav de reacties Antoon en Jeffrey gekeken hoe de panelen zijn geschakeld. Zie bijlage. De afbeelding geeft ook echt de fysieke opstelling van de panelen weer. Ze zijn dus in portrait mode opgesteld. Ik zie in deze opstelling geen (inductie) lus. Als jullie die wel zien hoor ik graag hoe het anders zou moeten.
Jeffrey Rous 1 jaar geleden geplaatst
@lesleyv
Inductie lus is als je een oppervlakte tussen de + en - hebt.
Wat eigenlijk zou moeten is dat de + en - zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.

Wel apart dat ze de optimizers niet volgens de richting van de rails aangesloten hebben, zoals op het 1e plaatje te zien is.

Het 2e plaatje zoals het eigenlijk bij jouw nog zou kunnen.
reactie op @jefrous:
Lesley V Jeffrey, dank voor je reactie. Super! Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga de installateur contacten. Hopelijk zijn ze bereid om dit te veranderen. Ze zijn namelijk niet erg blij met mij als kritsche klant. Maar daar zit ik niet mee omdat ik als consument recht heb op een veilige installatie. Verder snap ik ook niet waarom ze de optimizers niet volgens het 1e plaatje hebben aangesloten.
1 jaar geleden

Beantwoorden

Jan Huizinga 1 jaar geleden geplaatst
Lesley V schreef :
Ze zijn namelijk niet blij met mij als kritische Klant.
U betaald toch voor een degelijk product en U huurt een specialist in omdat
zij er verstand van zouden moeten hebben.
Als zij hun vak verstaan maken ze het in één keer goed met een tevreden klant. 
reactie op @janhuizinga:
Lesley V Helemaal mee eens, alleen denkt de installateur daar anders over.  En ik vrees dat het weer behoorlijk lang zal duren voor ik aan de beurt ben. De laatste keer heb ik zeker 3 maanden geduld moeten hebben en pas na ettelijke telefoontjes en mailtjes kwamen ze. Ik hou jullie op de hoogte.
1 jaar geleden

Beantwoorden

Jan Huizinga Een mooie slogan voor zo'n bedrijf :
Voor service en garantie zijn wij op vakantie.
Voor winst en bier staan staan wij snel hier.

1 jaar geleden

Beantwoorden

Peter van Dam Hoi Lesley, is de installateur inmiddels al langs geweest en zijn de problemen opgelost? Ik woon ook in Zoetermeer en wil een paar offertes gaan aanvragen.  Mag ik vragen welke installateur bij jou de zonnepanelen geïnstalleerd heeft?
1 jaar geleden

Beantwoorden

Lesley V Hallo Peter, De meeste problemen zijn inmiddels opgelost. Soms voor eigen rekening zoals een nieuwe groepenkast met aparte groep voor de zonnepanelen, een direkte, ononderbroken kabel naar zolder, een hoofdschakelaar, enz. Wat nog openstaat is mijn vraag waarom de ingebouwde vlamboogdetectie is niet ingeschakeld. Maar...... het blijft een gebed zonder eind want sinds de stormen van deze week hebben mijn buurman en ik andere problemen namelijk het loslaten en bijna wegwaaien van enkele panelen wegens onvoldoende ballast. En jouw vraag wie de installateur is, ik communiceer dit liever niet via dit forum omdat ik dan problemen verwacht. Ik zou ze niet opnieuw kiezen, laat dat duidelijk zijn. Maar je kunt aangeven welke installateurs je op het oog hebt. Dan geef ik wel aan of ie ertussen zit. Je kunt mij desgewenst volgende week (dus na Eunice 😳) bellen op mijn vaste nummer. Ik sta gewoon in de telefoongids.
1 jaar geleden

Beantwoorden

Ad Bosch Ha, @lesleyv​, herstel gaat lang duren, hier na ongeveer 540 mailberichten, keuringen door KSN, juridische ondersteuning en op het laatst gedegen hulp met onderbouwing van een plaatselijke installateur, afgelopen herfst 2021, eindelijk de installatie geheel op orde. (De beide nieuwe (tweede setje) omvormers hadden verkeerde firmware) Dus niet slecht voor een bedrijf wat hier in 2013 de installatie plaatste, in 2017 zelf aangaf dat er "iets" niet goed was, en na kortsluiting in 2019 pas in beweging kwam. Het is soms een lange weg om je installatie naar behoren te laten werken.
1 jaar geleden

Beantwoorden

Peter van Dam Bedankt voor je snelle reactie Lesley. Het stormt nu echt heel pittig in Zoetermeer. Ik zal duimen dat jouw panelen niet wegwaaien. Ik wil een offerte aan gaan vragen bij o.a.: - ODV Zonnepanelen, Argonstraat 84 in Zoetermeer - Opgewekt BV, Industrieweg 88 in Zoetermeer
1 jaar geleden

Beantwoorden


toon 5 overige reactie(s)
Lesley V 1 jaar geleden geplaatst
Peter, mijn installateur zit er niet bij, gelukkig. @Ad, het kan dus allemaal nog erger begrijp ik, niet te geloven!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 29 June 2020 om 11:53
Aantal lezers 28
Aantal reacties 16