Geen opbrengst meer.

Laatste reactie 18/05/2020 12:36 door Jeffrey
· Markeren als ongelezen
Jack Brunsting 1 jaar geleden geplaatst
De installatie is kennelijk plotseling met stroom produceren gestopt. Op 22-8 nog een normale opbrengst, en de volgende dag 1 rechte streep. Groen lampje brand niet, en het display meldt "waiting 0s". Heb gisteren aan het eind van de middag met de multimeter het voltage gemeten aan de splitters en voor de splitters en mat daar 3 keer iets van 389. Er wordt dus kennelijk wel stroom opgewekt. Weet iemand de oorzaak, of nog mooier, een oplossing? 
Antoon Rosé 1 jaar geleden geplaatst
Geen netspanning meer? Automaat in de meterkast uitgeschakeld?
reactie op @antoonros:
Jack Brunsting Nee. 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 1 jaar geleden geplaatst
Heb je wellicht een Omnic omvormer? Zoja... zie handleiding:
http://www.omnik-solar.com/Files/sys/products/0-0/UserManual_OMNIK_10k&13k-TL3_EN_V1.2_20170919.pdf

Daaruit onderstaande foto.

Of deze mbt wegvallen internetverbinding van de omvormer:
Omnik-manual-4-8-17.pdf
of hier...
https://www.sungevity.be/nl/faq/installeren/wat-als-de-wifi-verbinding-met-de-omvormer-wegvalt

Maar ook even bij Google "waiting 0s" intypen geeft al diverse hits waar je mogelijk wat mee kan. Succes. 
reactie op @patricklooys:
Jack Brunsting Dat had ik al gevonden maar kan ik geen chocola van maken, en wanneer het groene lampje niet brand is er geen opbrengst meer en is een weggevallen wifi verbinding volgens mij niet het probleem.
Ik heb me wel afgevraagd of de splitters de oorzaak kunnen zijn. Bij Warmteservice hadden ze volgens mij de voorkeur voor twee strings! 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 1 jaar geleden geplaatst
...je geeft aan dat je denkt dat je installatie met stroom produceren is gestopt. Maar blijkt dat ook uit je energiemeter? Of mis je toch slechts de monitoring van je systeem ?

Is er trouwens een foutcode te ontdekken?

En misschien heb je hier nog wat aan:
serviceblad_omnik_Volta.pdf
reactie op @patricklooys:
Jack Brunsting In het verleden is de wifi verbinding ook wel eens uitgevallen en dat kwam vanzelf weer goed, of na uitschakelen omvormer en schakelaar meterkast. Dan gaf het display trouwens wel de opbrengst waardes aan en Brande het groene lampje. Die brandt nu niet, maar ook de rode brandt niet als teken dat er iets fout is. Het is volgens mij ook geen foutcode in het display (waiting 0s) maar waar het wel op slaat vind ik niet in een handleiding. Het zou natuurlijk kunnen dat de omvormer stuk is, maar dan zou je een foutcode verwachten. 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 1 jaar geleden geplaatst
Maar wat doet je energiemeter? Draait ie terug of geeft ie (bij een slimme) nog wel opwekking aan?
Jack Brunsting 1 jaar geleden geplaatst
Heb het maar gemeld, via een storingsdienst van omnik bij Warmteservice. Beide reageerden heel correct en proactief. Blijkt zelden voor te komen maar software (firmware) moet aangepast worden. Gaat een monteur voor langs/aan komen. 
Patrick Looys 1 jaar geleden geplaatst
Fijn dat het helder is en zo vlot wordt opgepakt 👍
Jack Brunsting 11 maanden geleden geplaatst
Sinds 17-9-2019 twaalf uur lever ik weer. Ik mis dus helaas een kleine maand opbrengst. Na 22-8 was de omvormer er mee gestopt! Oorzaak? Landinstelling zou niet kloppen! 
reactie op @jackbrunsting:
Jan Huizinga Wees blij dat  je leverancier het zo goed en snel oppakt 👍 ,ondanks een gemis van een kleine maand opbrengst . Sommige mensen moeten langer wachten omdat de bedrijven het druk hebben met lange wachttijden .
11 maanden geleden

Beantwoorden

🔥 Jeffrey Rous 11 maanden geleden geplaatst
Wel vaag dat de land instelling dan spontaan veranderd is....
Maar mooi dat het nu weer werkt 👍
Jack Brunsting 11 maanden geleden geplaatst
Voordat de omvormer er mee stopte zat ik maximaal nog nog tegen 2700 watt, nu zit ik bij volop zo'n zo'n 1000 watt lager. Is dat in de lijn der verwachting in dit jaargetijde? 
🔥 Jeffrey Rous 11 maanden geleden geplaatst
@jackbrunsting​ 
3240Wp op Zuid met 45° dak toch?
Dan lijkt me 1700W op bijv. de mooie zonnige dag van 21/9 aan de lage kant.
Hebben ze de boel wel aangesloten gelaten met de Y-splitters?
reactie op @jefrous:
Jack Brunsting Y-splitters zijn blijven zitten en werden goedgekeurd door de monteur. Ik vroeg me af of bij deze zonnestand (21-9 als voorbeeld, en 3 maanden voor de laagst stand) er minder watt's opgewekt kunnen worden, maar wanneer ik terug ga naar de dag dat ik de splitters plaatste , 8 april en dus ruim 3 maanden na de laagst stand, kwam ik aan maxima van 2700 w. 
11 maanden geleden

Beantwoorden

Jack Brunsting 5 maanden geleden geplaatst
Net als op 8 april vorig jaar, dit jaar op 8 april weer een zonnige dag, evenals de dagen ervoor. Maximale productie tussen de 1500 en 2000 watt. Had vorig jaar de leverancier voor de zekerheid al een mailtje gestuurd met mijn twijfels over een correcte opbrengst, en uiteraard weer een telefoontje, gevolgd door een mailtje met een paar screenshots.
Wordt vervolgd!
De reacties over de omnik waren hier vanaf het begin niet bepaald positief. Denken jullie dat het nog goed kan komen met de omnik? Is het misschien verstandig om nu al bij de leverancier op vervanging aan te dringen? Bijvoorbeeld de Goodwe 1 fase omvormer 3000-NS?
Het heeft me het eerste jaar al zo'n 60 tot 100 euro gekost. Misschien gaan we dit jaar weer die kant op? Dan is een snelle actie misschien niet onverstandig!

Alvast hartelijk dank voor reacties en meedenken!
🔥 Jeffrey Rous 5 maanden geleden geplaatst
hoi @jackbrunsting
Op 7 april 2019 had je toen toch die Y-splitters er tussen gezet?
Op 16 april 2019 had je nog bijna 3000W !!

Dus ik denk dat er sinds het issue op 23 augustus 2019 ook wellicht iets anders in de omvormer gebeurd is dan alleen de landinstelling kwijt.

Kan je in de history kijken hoe hoog de netspanning komt? Zie voorbeeld waar je dat kan vinden. Kan je eens kijken of je ook iets van een land normering terug te vinden is in het menu op de omvormer zoals VDE... NEN... of C10...

Maar je kan ze ook de kant op dirigeren om maar een ander merk (zoals GoodWe) te komen ophangen, want dit is bagger.
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Aansluiting nr. 2 schijnt niet te werken. Krijg een nieuwe omvormer! (Warmteservice) Helaas wel weer omnik. 
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Heb nieuwe omvormer opgehangen en aangesloten. Daarna landinstelling gewijzigd. Daarna stroom (AC) er 10 minuten af. (volgens het boekje) Stroom weer ingeschakeld, gevolgd door een countdown in het display van 60 sec. Bij 19 sec. een klikje, en bij 15 sec. gaat er een rood lampje branden en krijg ik GFCI als foutmelding. Vind op internet "Storing detectiecircuit voor aardlekstroom".
Heb ik wat fout gedaan, en nog belangrijker, kan ik het zelf oplossen? 

Bij voorbaat dank voor reacties! 
Ad Bosch 4 maanden geleden geplaatst
Boekje van Omnik geeft dit weer.
reactie op @adbosch:
Jack Brunsting Herstart heb ik een paar keer geprobeert. 
4 maanden geleden

Beantwoorden

🔥 Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
Warmteservice maar weer bellen dan...😭
Klagen dat je met het merk Omniksol helemaal klaar bent (niks dan ellende ;-)) en dat je nu toch echt een ander merk omvormer wenst te ontvangen.

Proberen kan je het altijd, ze kunnen hooguit vasthouden aan een Omniksol.
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Heb ik geprobeerd, maar Libra energy, de leverancier van Warmteservice wilde de omvormer weer graag bij de fabrikant voor garantie aanbieden! 
Ad Bosch 4 maanden geleden geplaatst
Waarschijnlijk hebben ze nog een hele stapel Omnik omvormers op de plank liggen.
Service dienst in NL (https://www.omnikservice.nl/) werk niet meer.
En Omniksol zelf geeft een 500 op de site
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Warmteservice heeft alleen nog een omnik van 1000 watt in de aanbieding, maar volgens de bedrijfsleider geeft omnik nooit problemen. Geeft te denken! 
Ad Bosch 4 maanden geleden geplaatst
Daar kwam ik van de week wel achter, had storing op 1 van de omvormers maar kreeg geen melding meer via de mail.
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Helaas moet ik me hier weer melden. Had de omnik teruggebracht met de boodschap dat ik graag een ander merk omvormer wil, en bereidt ben om dan daarvoor 150 euro te betalen. Kon echter omvormer zo omruilen met 1 fase Goodwe. Mooi!!! Splitters er tussenuit, aansluiten en instellen. Echter oranje lampje blijft knipperen en in display staat "Waiting". Aan de connectoren meet ik vanmiddag ca. 420W. Ik kan niet geloven dat ik voor de tweede keer een foute omvormer gekregen heb, en heb al allerlei zoektermen ingevoerd op internet om een eventuele fout in de installatie te kunnen vinden, kom dan vaak ook weer op Fritts terecht😃 maar heb nog geen logische verklaring kunnen vinden.

Ik heb ook geprobeerd fouten uit te sluiten en zet dan alles op een rijtje.

Installatie eind februari.
1. Melde mij kort na installatie bij leverancier dat de spanning af en toe leek weg te vallen.
2. Zij adviseerden toen twee strings.
3. Bij Fritts begreep ik dat dat ook met splitters was op te lossen.
4. Na montage splitters ging bij zon om 12 uur, het wattage ook met zo'n 1000 watt omhoog.
5. Eind augustus na de nacht geen opbrengst meer. Display "Waiting 0s". 
6. Monteur Libra krijgt zaak weer aan de praat, en constateerde verkeerde landinstelling                 volgens hem, en vond de installatie ok.  
7. Al gauw had ik twijfels over de opbrengst en op 7 april had ik daar zekerheid over.
8. Geruild voor een nieuwe Omnik die bleef opstarten.
9. Geruild voor een Goodwe die niet opstart.

Resumerend: Installatie werkte tussen 7 april en 20 augustus naar behoren. Na monteur lagere opbrengst. Na vervangen omvormer door omnik (stekkers af- en aansluiten) geen werking. Na vervangen Omnik door Goodwe (stekkers af- en aansluiten) geen werkende installatie.
Dan is mijn redenering, op een of andere manier is er toch wat fout gegaan bij het aansluiten van de omvormer, of het is de wet van Macmillan!


 
🔥 Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
Welke model GoodWe heb je gekregen?
Ik neem aan dat je 420V gemeten hebt op de connectoren van de string en geen W.

Wat zegt de handleiding?
GoodWe geel knipperen is iets met wifi in een handleiding die ik vind.
Als het display aan is, dan is er in ieder geval genoeg spanning van de DC kant, volgens de handleiding die ik gevonden heb.
In het menu kan je ook nog fouten aflezen.
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000-xs-wifi.html
Deze lijkt er het meest op, alleen lijkt het erop dat ik wat meer aansluitingen heb aan de onderkant.

Ja, foutje. Het is volt natuurlijk. 
Er is geen foutmelding. 
Ik heb een Nederlandse handleiding uitgeprint van de rooie versie. 
Daarin staat: Wanneer de ingangsspanning de omvormer bereikt gaat het gele lampje branden en verschijnt er "waiting" op het display. Bij mij knippert het lampje. Wanneer de omvormer op het elektriciteitsnet is aangesloten moet er "checking 30" in het display verschijnen, en begint hij af te tellen, als het goed is. 
🔥 Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
Zit er geen sticker op de zijkant, waar model en specs op staan, die je dan in de handleiding kan chechen, zodat je weet dat je de juiste hebt, de witte of rode versie.
Het is natuurlijk wel zaak dat je de juiste handleiding hebt, hebben ze je een refurbished of hergebruikte omvormer meegegeven zonder handleiding.
reactie op @jefrous:
Jack Brunsting Het is de GW 3000 XS. 
4 maanden geleden

Beantwoorden

🔥 Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
Volgens de XS serie manual van de GoodWe site gaat de gele led over power en wifi, zoals je ook op jouw foto ziet. In welk patroon knippert die?

Polariteit van de PV kabels is juist om en de meegeleverde DC connectoren zijn op de kabels gezet?

edit:
Als de omvormer op 'waiting' blijft staan, staat er dan wel spanning op de AC kant?
Geen idee of het voor een omvormer uit maakt of N en L juist om zitten.
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Had ik nu ook gezien. Knippert steeds 2 keer kort. Geen wifi verbinding dus. Daar ga ik ook pas mee bezig als omvormer werkt.

In eerste instantie heb ik omvormer met oude connectoren aangesloten, waarmee de ouwe omvormer dus wel werkte. Later voor de zekerheid de bijgeleverde connectoren aangeperst. Display en lampjes werken trouwens alleen wanneer de dc-kant stroom levert. 

AC-kant met de oude connector, die dus in oude situatie werkte, aangesloten. Wanneer daar de stroom eraf gaat, licht uitroepteken rood op. Werkt dus volgens mij! 

Ik realiseerde me gisteren trouwens, dat deze omvormer hetzelfde signaal (waiting 0s) afgeeft als na de uitval van de eerste omvormer in augustus. 
Jack Brunsting 4 maanden geleden geplaatst
Probleem opgelost. Op een ander forum begreep ik van iemand met dezelfde omvormer dat een stekker waarbij meerdere functies mogelijk zijn, ondanks dat hij niet gebruikt wordt toch ingestoken moest worden!
Dank voor jullie reacties! 
🔥 Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
Gelukkig dat het nu werkt!
Ook apart dat dit dan niet gemeld wordt door de omvormer!
Maar staat dat dan niet duidelijk in de handleiding omschreven dat je die 'andere' stekker toch moet plaatsen?
Dus top dat je dit nog even hier komt melden, kunnen anderen nog van leren 👍 

Hopelijk vandaag dan ook meteen flink zon er op, zodat je meteen de hoogste piek ziet en kan vergelijken met de history.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 August 2019 om 07:51
Aantal lezers 28
Aantal reacties 36