Growatt 3000TL3-S omvormer opstartprobleem

Laatste reactie 28/03/2021 14:38 door Patrick
· Markeren als ongelezen
Jan Jongsma 1 jaar geleden geplaatst
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier en hoop echt dat iemand mij kan helpen.
Op 10 sep jl. zijn op mijn schaduwvrije dak (ZO georiënteerd) 10 panelen Longi Solar 300 Full Black geplaatst (2 strings van 5 panelen).
De op de zolderverdieping geïnstalleerde omvormer is een 3 fase Growatt 3000TL3-S
Sedert dag 1 heb ik het volgende probleem:
Het opstarten van het systeem duurt erg lang (soms wel 2 uur) en gaat gepaard met het veelvuldig schakelen van relais. De opstartcyclus is als volgt: Zodra de panelen voldoende DC spanning afgeven “ontwaakt” de omvormer en gaat dan met regelmatige intervallen (eerst met een interval van 30 sec (20x), dan 600 sec (1x) en daarna weer 30 sec (20x), etc.) proberen het systeem tot levering te krijgen ( connecting staat dan in de display). Dit alles gaat met veel lawaai gepaard dat door het gehele huis te horen is (meer dan 130 keer schakelen van relais tijdens het opstarten is heel normaal).
Ook het afschakelen is problematisch. Na het stoppen van de energielevering blijft de omvormer erg lang (vaak meer dan een uur) proberen om opnieuw op te starten en staan de relais weer te klapperen.
Is de leverfase eenmaal bereikt, dan werkt de Growatt omvormer vrijwel geruisloos en naar behoren.
Wat heeft de leverancier tot nu toe gedaan en met welk resultaat:
• Omvormer verwisseld door een andere exemplaar (zelfde type/model)
Resultaat: Identiek opstartprobleem.
• De twee strings met elk 5 panelen gewijzigd in 1 string met 10 panelen.
Resultaat: De gedachte was dat de nu hogere DC inputspanning de omvormer wel eenduidig zou opstarten. Helaas blijkt dit niet zo te zijn. Ook nu nog een lange en lawaaiige inschakelcyclus.
Heeft iemand deze negatieve ervaring ook en hoe is het opgelost?
Al vast bedankt voor uw reacties.
Jan

Jan Huizinga 1 jaar geleden geplaatst
Goedendag.
Ik heb van dit soort storingen niet zoveel inzicht ,maar het eerste wat mij opvalt in Uw 
verhaal is : een 3 fase omvormer op 10 panelen ? Is dit een bewuste keus of heeft het een andere reden ?

Jeffrey Rous 1 jaar geleden geplaatst
Inderdaad 10 panelen is meer iets voor een 1-fase omvormer of er hadden panelen gebruikt moeten worden met een veel hogere Vmpp zoals Panasonic.

Heel aparte keuze van de leverancier en dan eerst ook nog als 2x5 aansluiten..... lijkt me niet getuigen van enige kennis!?

Maar om eerlijk te zijn is het huidige weer ook prut om maar iets van betekenis te hebben qua opwek.

Met 10 panelen in serie à 30V zou je zeggen dat het opstarten niet echt een probleem zou moeten zijn (>140V) ook al is het met weinig Watt.

Welke stringspanning is te zien op de omvormer als er opgewekt wordt?
Jan en Jeffrey dank voor jullie reactie,

De drie fasen omvormer is geïnstalleerd op advies van de leverancier en gebaseerd op het feit dat ik een drie fasen verdeler in de meterkast heb, waarvan alle drie de fasen gebruikt worden.

Zo juist om 16:40 uur (bijna einde levering) bedroeg de PV1 spanning 316,2 V bij een vermogen van 252,9 W. De waarde van de niet meer aangesloten PV2 bedraagt 0,6 V.  
Jan Huizinga 1 jaar geleden geplaatst
Ik heb ook 3 fase in mijn woning die ook in gebruik zijn ,maar toch heeft mijn leverancier een 
1 fase converter geadviseerd wat meestal bij kleinere hoeveelheden panelen gebruikelijk is.
Ik zou als ik U was toch maar eens contact met Uw leverancier opnemen i.v.m. garantie.
Succes
Dank voor je advies Jan, ga ik zeker doen.
reactie op @janjongsma:
Henk Pieterse Hoi Jan,

Ik kwam via Google op het forum van Frits terecht waar jij hetzelfde probleem beschrijft wat ik ook ervaar met drie fase Growatt-omvormer, namelijk het vele tikken bij het opstarten en afsluiten.

Mijn installateur heeft het probleem gemeld bij growatt. Zij hebben tot dusver alleen de firmware bijgewerkt. De installateur wil zo nodig de omvormer vervangen. Inmiddels vermoed ik zelf dat dat niet de oplossing is maar dat de stringverdeling niet optimaal is waardoor de spanning te laag is.

Ik lees op het forum niet hoe het met jouw probleem is vergaan. Ik ben erg benieuwd, is het inmiddels verholpen en wat was de oplossing?
1 jaar geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 1 jaar geleden geplaatst
Geen idee of Growatt op de monitor website/portal grafieken kan laten zien van vermogen, stringspanning of stroom.
Maar met 316,2V stringspanning bij levering met 10 panelen is een prima Vmpp van 31.6V per paneel. Met de panelen en de string lijkt dus niks mis te zijn.

Eigenlijk is een 1-fase omvormer met 1x MPPT genoeg, bijv. de Growatt-3000-S
Of er moeten nog andere dakvlakken zijn waar panelen op kunnen...

De kWh meter in de meterkast verrekend eerst intern de teruglevering en afname tussen de 3 fases. Een 1-fase omvormer aangesloten op een 3-fase hoofdaansluiting kan dan ook zonder probleem gedaan worden.
reactie op @jefrous:
Jan Huizinga En een 1 fase omvormer is in aanschaf goedkoper ,dus waarom een 3 fase omvormer geadviseerd?
1 jaar geleden

Beantwoorden

Nico de Schipper 5 maanden geleden geplaatst
Hallo,

In oktober 2020 heb ik een installatie laten aanleggen met 8 panelen van Jinko Solar 320wp. De installatie is aangelegd op identieke wijze als de installatie van dhr Jongsma die deze topic gestart is. Ook ik had een 3-fase Growatt 3000 TL-3S met dezelfde klachten van het niet opstarten. Op bewolkte dagen startte deze soms helemaal niet op en bleef heel de dag proberen te "connecten". Na veelvuldig klagen hebben ze een nieuwe identieke omvormer geplaatst. Volgens het installatiebedrijf zat er een storing in de eerste omvormer! Echter waren de problemen niet verholpen, zoals ik al verwachte. De acht panelen leveren te weinig vermogen om de Growatt 3000-TL 3S op te laten starten. Dit gebeurt pas bij voldoende zonlicht. De spanning kan dan wel hoog genoeg zijn, maar dit wil niet zeggen dat de omvormer opstart. Dit heb ik uitgelegd aan de installateur maar die vertelde dat er in de winter minder zonlicht is en dan duurt het nu eenmaal wat langer! Wazige uitleg en ben hier uiteraard niet mee akkoord gegaan.
Hierna weer klagen, bellen en mailen, gelukkig grotendeels gedaan door Vereniging Eigen Huis. Uiteindelijk is in maart 2021 de omvormer vervangen door een 1-fase omvormer, Growatt 3000-S. De installatie werkt nu perfect en is bij de geringste zonnestraal al "online", ook s'avonds blijft deze langer vermogen leveren.

Mogelijk hadden wij dezelfde installateur, maar het getuigt niet echt van kennis om dit soort (pakket) installaties aan te bieden. Het loont dus de moeite om te blijven klagen. Hopelijk helpt deze info voor zonnepaneel bezitters met dezelfde klachten.
Jan Huizinga 5 maanden geleden geplaatst
Krijg bij het  lezen van deze verhalen dat de installateur liever zijn zakken vult dan een degelijk product te leveren.
Hij vergeet één ding :
 Negatieve reclame is ook reclame , maar gaat wel een keer zo hard.
Mooi om te horen dat mede door dit forum tot een oplossing is gekomen .👍
Patrick Looys 5 maanden geleden geplaatst
Aangezien we hier de naam van goede installateurs soms benoemen, ben ik wel benieuwd naar de naam van deze minder installateur. Ook dat is namelijk zinvol om te weten.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 13 October 2019 om 10:41
Aantal lezers 32
Aantal reacties 12