Hallo,Aparte aardlek 30/100/300mA voor 3-fase zonnepanelen

Laatste reactie 28/06/2021 12:31 door Ralph
· Markeren als ongelezen
Ralph H 10 maanden geleden geplaatst
Zonnepanelen heb ik nog niet, maar omdat ik nu een compleet nieuwe meterkast nodig heb wil ik alles wel meteen goed voorbereiden:

Op deze site (https://fritts.nl/zonnepanelen-omvormer-met-of-zonder-aardlekschakelaar/) lees ik het advies om een 100ma aardlekschakelaar achter de (in mijn geval 3-fase) zonnepanelen te plaatsen.

Ik heb 2x 3-fase samen op aardlek 30mA gepland en dacht dat het wenselijk/vereist is dat de derde 3-fase groep voor zonnepanelen ook op een eigen aardlek moet. En dan dus wat minder gevoelig (100/300mA).

Maar een leverancier van groepenkasten meldde mij dat 100mA niet is toegestaan, dit moet 30mA worden.

Allerlei vragen gaan door mijn hoofd:
Is de info 100mA op deze site achterhaald?
Moet ik die panelen wel op aparte aardlek zetten?
Wat nu te doen?
Mag 100mA echt niet, maar 300mA mogelijk wel?
Etc. (Klok horen luiden, nu de klepel nog vinden)

Bedankt voor tips en adviezen.

Groet,
Ralph

Oja: een 5x 2,5mm2 ligt al vanaf meterkast tot garage - daar wil ik omvormer voor panelen plaatsen - komen direct daarboven op plat dak.
Jeffrey Rous 10 maanden geleden geplaatst
Ik zou een alamat (automaat + aardlek in 1) gebruiken.
Eigenlijk ook voor je andere 2 3-fase automaten. Scheelt je 4 posities in je groepenkast.
3-fase Aardlek (4) + 2x 3-fase automaat (2x4), totaal 12 posities.
Of 2x 4 posities voor 2x 3-fase alamat.

Voor de PV inderdaad het liefst een eigen aardlek, dan heb je geen uitval in de rest van het huis bij een aardlek probleem met de PV.

100mA willen ze niet doen, apart want met de PV omvormer vast aangesloten mag dat gewoon.
Heeft de garage ook nog een eigen stroomvoorziening (achter 30mA) of wordt er een onderverdeler in de garage geplaatst na de 3-fase kabel? Om dan PV en de rest van de garage te bedienen.

Als het een kabel wordt voor puur alleen PV, dan de 100mA alamat los laten leveren, maar wel de voorbereiding in de nieuwe groepenkast laten doen door die leverancier?
reactie op @jefrous:
Ralph H Hoi Jeffrey,

Bedankt voor je reactie.

Die 5-aderige kabel is enkel en alleen voor (toekomstige) PV’s, op een eigen 3-fase groep en dus dacht ik ook dan een eigen ALS (100/300mA).

Zag vanavond bij een kennis dat hij achter zijn PV een 300mA ALS had zitten. (Door leverancier PV vlgs mij gedaan).

Garage heeft eigen groep(en). Geen verdelers.

Googlend op alamat vond ik vrij weinig: kom dan uit bij o.a. emat. Maar je voorstel en idee is duidelijk. Ben ook nog met een andere leverancier in conclaaf. Kijken wat daar uit komt.
Anders idd zelf naderhand aanpassen.

Ik neem trouwens twee kasten naast elkaar, ruimte genoeg dus.

10 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous Zoek op aardlekautomaat, dan zal je vast meer vinden ?
10 maanden geleden

Beantwoorden

toon 1 overige reactie(s)
Jan Huizinga 10 maanden geleden geplaatst
Ralph H
Waarom een 100 mA automaat ?
reactie op @janhuizinga:
Ralph H Hierom (even doorscrollen naar beneden):
https://fritts.nl/zonnepanelen-omvormer-met-of-zonder-aardlekschakelaar/

10 maanden geleden

Beantwoorden

Ik krijg van alle groepenkastleveranciers te horen dat een (aparte) 100/300mA ALS op 3-fase groep voor zonnepanelen niet conform NEN1010 is en ook niet nodig zou zijn…

Quote van een leverancier:
“ Graag wil ik opmerken dat het geen zin heeft een aparte aardlekschakelaar van 300mA te gebruiken voor de krachtgroep van de zonnepanelen daar er geen selectiviteit meer is. Een 30mA aardlek zal altijd eerder reageren dan een 300mA. Alle automaten, ook de krachtgroep automaten zitten achter een aardlekschakelaar van 30mA in de aangeboden groepenkast. Dit in overeenstemming met de norm NEN 1010.

Wij leveren zeer veel kasten aan de zonnepaneel installateurs op deze manier zonder ooit een klacht te hebben ontvangen dat deze niet naar behoren zou werken.”

Ik laat de kast maar met 30mA ALS’s komen en bekijk tzt wel of er problemen zijn. Pas het dan evt alsnog aan. Laat het weten als er nieuwe ontwikkelingen zijn hierin.

Bedankt voor jullie opmerkingen!
Groeten
Ralph
Jeffrey Rous 10 maanden geleden geplaatst
".....Alle automaten, ook de krachtgroep automaten zitten achter een aardlekschakelaar van 30mA in de aangeboden groepenkast....."

Dat is wat je juist niet wilt, dat de PV achter dezelfde aardlek zit als de rest van je huis.
Aardlek probleem met de PV -> huis (deels) donker.
Vandaar dat er voor de PV groep vaak een aardlekautomaat gebruikt wordt die direct achter de hoofdschakelaar aangesloten zit.

Nu zijn jouw andere 2x 3-fase groepen voor koken en ...?
Dus op zich lijkt het mij minder erg als dat uitvalt ;-)
reactie op @jefrous:
Ralph H Dag Jeffrey,

De andere twee krachtgroepen zijn inderdaad voor inductie en stoomoven (hoge druk).
Zoals gezegd ga ik het eerst maar aansluiten zoals de kast aangeboden wordt. Temeer daar die leverancier beweert dat ze in vergelijkbare situaties daar nooit problemen mee gehad hebben. Mocht ik die wel krijgen, dan druk ik er een extra ALS 100mA bij voor de PV.

10 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 25 June 2021 om 14:27
Aantal lezers 16
Aantal reacties 6