heel even schaduw om 12.00 optimizer werking

Laatste reactie 05/07/2020 18:13 door Jeffrey
· Markeren als ongelezen
Bob Zon 2 weken geleden geplaatst
Ik heb op mij dak van de uitbouw 6 zonnepanelen geplaatst, 10 graden helling en op ZWW.
Nu zit er in de ochtend volop schaduw op de panelen door het huis wat er natuurlijk direct achter recht omhoog staat.

Panelen liggen in landscape, 3 naast elkaar 2 boven elkaar. Yingli Solar shingled 405wP met een Growatt 2500s omvormer
Om 12.00 zijn de onderste panelen volledig in de zon, de bovenste ongeveer een half uur later.

Aangezien de banen van Shingled panelen net andersom lopen dan bij reguliere panelen is een baantje schaduw over de lange zijde meteen een volledige degradatie van het paneel volgens mij.

Dus wilde evt. 3x Tigo optimizer op de bovenste 3 panelen proberen zodat de andere 3 eerder stroom kunnen gaan leveren.

Nu heb ik dit even geprobeerd blauwe grafiek is origineel, zonder optimizers, die piek omhoog is zodra de zon volledig op alle 6 de panelen komt.
Dan de groene grafiek, die is met 3x een Tigo TS4-R-O op de bovenste panelen, dit lijkt dus niets te doen.

Dan de grafiek van vandaag met de ups en downs, het is minder warm en meer bewolking maar dan wordt er in de ochtend dus ineens veel meer geleverd al.
Nog wel met de optimizers ertussen. Ik kan ze helaas niet per paneel uitlezen. Wat vinden we hiervan?
Roel Hokken 2 weken geleden geplaatst
Vermoed een gevalletje te weinig nominale spanning voor de omvormer met 3 panelen zodra er 6 actief worden heb je wel de spanning te pakken en ga je leveren.

Wat kan je eraan doen?
Meer panelen die eerder in de zon staan plaatsen zodat je eerder de nominale spanning te pakken krijgt.
Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
Kan zeker zo maar eens zo zijn of een MPPT die niet om kan gaan met schaduw... en die daardoor ook geen trigger voor de Tigo's is om wat te gaan doen.

Zet de DC kant of gehele omvormer eens een 10-tal seconden uit en weer aan op een zonnige wolkloze ochtend, weet bijna wel zeker dat je na het uit en weer aan zetten meer opwek hebt dan er voor.

Kan je de DC spanning en stroom grafiek van die 2 dagen laten zien?

Ik vraag me af of de Tigo's eigenlijk wel om kunnen gaan met shingled/DUO panelen vanwege de andere interne opbouw/diodes t.o.v. een standaard paneel.

Wellicht had je beter de shingled panelen in portrait geplaatst?
Bob Zon 2 weken geleden geplaatst
Hoi, bedankt voor jullie reacties.
Bijgaand de datalog van de laatste dagen:
https://1drv.ms/x/s!AhbDy7Q7MXFqgvoCyYgcfzUgsejpkA?e=l3mkK9 
In foto ook grafiekje.

Ik kwam er na plaatsing inderdaad pas achter dat deze shingled panelen net andersom werken dan de 405WP panelen die ik eigenlijk had willen kopen. voor wat betreft deelschaduw op een paneel.
In portrait krijg ik er alleen geen 6 maar max 5 op dit dak. Dan zou ik een paar andere 405WPs kunnen pakken maar die zijn dan weer 15cm breder, iets wat dat erg krap gaat worden.

Ik had in ieder geval gehoopt in deze situatie meer vermogen te krijgen maar dat blijft dus uit (foto).

Vanaf de 25e is het met de Tigo's erbij.
Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
Die Tigo's hebben inderdaad weinig nut op deze manier.
Maar eigenlijk gaat het (op dit moment) maar om 1 uur 'velies', wanneer de onderste panelen in de zon beginnen te komen totdat alle panelen in de zon liggen.

Ik vermoed toch de MPPT van de Growatt, een andere Growatt ophangen gaat geen verbetering geven, een GoodWe of SMA waarschijnlijk wel vanwege schaduw management. Marktplaats voor een 2e handse?

Maar doe eerst de eerder omschreven test en laat het resultaat weten.
reactie op @jefrous:
Bob Zon De Tigo’s zijn er weer tussenuit. Die haalden niets uit inderdaad.

De panelen in portrait leggen betekent een voet extra en een paneel minder, dat zal de overall opbrengst niet ten goede komen.

Het valt me zo op dat die string spanning altijd wel voldoende is terwijl er weinig tot geen zon op staat dit terwijl daar vaak zo naar gekeken wordt.
Zo nu ook 222.8V

Ik zou ze best willen wisselen met non shingled panelen maar dan moet ik deze eerst verkocht hebben. Dan is de landscape ligging wel gunstig.
Houdt het voor nu dus maar even zo denk ik.
1 week geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 1 week geleden geplaatst
Over de stringspanning, als het licht genoeg is leveren de panelen Voc (zie datasheet), maar dan loopt er nog geen stroom door de string.

Omvormer checkt bij opstarten of de stringspanning niet boven max is en ook of die boven minimaal is, dan gaat de omvormer starten.
De stringspanning wordt steeds iets verlaagd om meer vermogen/stroom uit de panelen te krijgen.

De grafiek met stringspanning en stroom in 1 grafiek laat dat in de ochtend zien.
Je ziet in jouw eerdere grafiek ook al de stringspanning rond middaguur eerst oplopen (steeds meer panelen in de zon (Vmpp), die in de schaduw meer richting Voc, omdat ze een stuk minder stroom kunnen leveren).
Daarna daalt de stringspanning in ene sterk (alle panelen in de zon en dus Vmpp) en de stroom schiet ook omhoog.
Bob Zon 1 week geleden geplaatst
Ok de test die ik moet doen is dan wanneer de zon op 3 panelen staat de DC schakelaar uit en aan zetten.

Dit om te kijken of de Growatt dan iets veranderd op de MPP om te zien of er dan wel een stroom gaat lopen. De panelen zelf zouden toch ook een bypass kunnen doen met hun diodes? Waarvan is dit dan afhankelijk?

In hoeverre zou een Goodwe met schaduw management dan iets anders kunnen doen?
Jeffrey Rous 1 week geleden geplaatst
Er zijn vast sites te vinden waar een en ander nog uitgebreider uitgelegd wordt, ook met betrekking tot de bypass biodes.
https://zonnepaneelkiezen.nl/mppt

Bij mij weten kan een paneel zelf niks en is de omvormer in control.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 June 2020 om 14:49
Aantal lezers 16
Aantal reacties 9