Installatie opbrengst omniksol 4k TL2 4800wp

Laatste reactie 20/05/2020 16:37 door Roel
· Markeren als ongelezen
Roel Hokken 6 dagen geleden geplaatst
Bij mijn zus is vorige week ook een zonnepanelen installatie geinstalleerd.

Het gaat om:
6 X 320WP Winaico WSP-320MX op oost
9 X 320WP Winaico WSP-320MX op west

Oost-West opstelling

De panelen zijn in 2 strings gelegd en de omvormer is:

Omniksol 4k TL2
Wat basis gegevens van de omvormer:
Startup spanning: 150V
Nominaal: DC  360V
MPPT: 2 trackers
aantal strings: 2

Nu ben ik enigszins verbaasd dat ik gisteren en vandaag(meer)  bijna net zoveel kwh ophaald heb als zij opgehaald hebben.

even een klein rekensommetje:

15 X 320 = 4800
dakhoek 40 a 45 graden op basis van instralingstabel
Oost 6 X 320WP = 1920WP X 0.80 = 1536WP  zit een kleine schoorsteen waar je met 9 panelen last van zou hebben.
West 9 X 320WP = 2880WP X 0.82 = 2361WP in de avond last van een beetje schaduw van een boom

Het oorspronkelijke leg plan was precies andersom 9 oost 6 west.

Even uitgaande van dezelfde percentage's dakhoek mbt paneel DC voltage's (Nmot) dan kom ik in de ochtend uit op:

Oost 6 X 24.6V = 148.1V
West 9 X 24.6V= 222.1V

148.1+222.1= 370.2V
Hiermee is nominale spanning gehaald. Maar op basis van logica durf ik wel te stellen dat de panelen aan de west zijde in de ochtend weinig doen woordoor de nominaal spanning eigenlijk niet gehaald kan worden tot een nader tijdstip. Dit komt omdat de de dakhoek best scherp is en het wel even duurt voordat de zon enigszins op de panelen kan gaan schijnen. Dit zeg even met een slag om de arm omdat ik niet weet wat de panelen op west doen in de ochtend. Lang leven panel tracking met de Power optimizers van Solaredge.

Op oost weet ik het net zo min. Maar uitgaande van zoninstraling etc was ik op de volgende berekening gekomen. Ik weet ook niet of dit goed is, maar ik moet ergens vanuitgaan.

Op basis van mijn eigen installatie durf ik eigenlijk wel te zeggen dat er aan de oostkant eigenlijk meer panelen moeten komen om de installatie beter te gaan laten werken om sneller de nominale DC spanning te halen.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Jeffrey Rous 6 dagen geleden geplaatst
Dat je naar de verkeerde datasheet kijkt (denk ik) als ik die van WSP-320MX zoek zie ik NMOT van 30,1V staan.

6x is dus ruim boven de minimale 150V.
Echter startup bepaald de omvormer aan de hand van de stringspanning als er nog geen stroom loopt, dat is als paneel nog Voc geeft en dat dan ook nog bij STC.

De 360V nominal is per string, de 2 stringspanningen dan ook niet bij elkaar optellen.
Ja, er is wat meer verlies in de omvormer vanwege niet op de nominal stringspanning te zitten, meer panelen op oost zou voor oost gunstiger zijn, maar niet noodzakelijk.

Oost en west zijn onafhankelijk, omdat je 2 trackers hebt, ze beïnvloeden elkaar dan ook niet.
Als een paneel licht genoeg krijgt (hoeft geen direct zonlicht te zijn) levert het paneel Voc. Zodra er een stroom gaat lopen zakt dat tot het nivo van Vmp.

De berekening daarboven, de instralings tabellen zijn bedoeld om een inschatting te krijgen hoeveel 1 Wp op jaarbasis aan kWh-en opwekt. Niet om iets op dag basis mee uit te rekenen.
Roel Hokken 6 dagen geleden geplaatst
Ok, het is me iets duidelijker. Trackers niet optellen is wel een belangrijke dan. 

De nmot is inderdaad 30.1v ik had dat keer de 0,8 gedaan vanwege de dakhoek en dan kwam je op 24.6v maar daar moet ik niet mee werken. 

Zoals ik het nu begrijp loopt er in de ochtend net te weinig spanning over de oost 1 tracker om echt lekker te werken voor de omvormer. Ideaaler zou zijn om daar toch ook extra panelen te plaatsen omdat je dan dichter bij de nominaal spanning komt en dus eerder stroom A kan opwekken?
Jeffrey Rous 5 dagen geleden geplaatst
Hoezo te weinig spanning op oost? Het is genoeg om de omvormer te laten werken.

Vmp @ STC is 32.76V x6 is 196V, dus dat werkt gewoon, ja ide omvormer zal iets minder efficiënt de DC/AC omzetting doen dan wanneer op nominal waarde als stringspanning er is, maar dat is hooguit een paar % minder.

Zoek anders de efficiency curve van de omvormer op, als die voor Omniksol te vinden zijn.
Roel Hokken 5 dagen geleden geplaatst
Ja dat begrijp ik.

Nog wat gegevens uit de datasheet van de omvormer.

Mppt  bij nominale spanning (360V) is tussen de 200V en en 500V.

Op basis van deze (STC) gegevens haal je dat dus eigenlijk net niet. Uitgaande van Nmot gegevens kom je toch echt te kort 6x 30.1V = 180.6V

Duidelijk voldoende voor de omvormer om te gaan werken, of het echt efficient gebeurt durf ik niet te zeggen

Een mooie tabel vinden van omniksol is bijna onmogelijk ;-) heb het geprobeerd maar eigenlijk zie je veel SE tabellen.
En die er boven dan?
Operating MPPT Voltage Range 120 -550V
Daar voldoe je toch ruim aan, waarom dan naar de range kijken van nominal als je daar qua stringspanning ver vanaf zit...

NMOT waarden zijn ook bij lagere instraling.
Geen idee of er een log is op de Omniksol of op de portal waar je het spannings verloop gedurende de dag kan zien.

Ik denk dat het wel meevalt.
Maar meer panelen op oost is altijd beter 👍

Ik kon wel de curve voor de 4k-tl vinden.
https://www.platendt.nl/pdf/02-omniksol-3-0k-4-0k-5-0k-specs-v2-0.pdf
Ja die had ik ook gevonden maar die is van de TL versies en niet van de TL 2's.  

Daar hebben ze het heel specifiek over "MPPT voltage  range at nominal power"  vandaar dat ik denk dat er eigenlijk voor het mooie minstens 1 paneel extra op oost bij zou moeten.

Er zal (vermoed ik) niet veel verschil zitten tussen de efficiency curves van een TL en een TL2.

Welke W(att) wordt er nu op het hoogste met de set gehaald op de omvormer?

'MPPT Voltage Range at Nominal Power', slaat er op als je op de nominal output power van de omvormer zit en dat is 4000W.
Blijkbaar wordt de MPPT range iets verkleind als de omvormer op zijn max van 4000W moet draaien.
Die gegevens heb ik helaas niet inzichtelijk. 

Maar als ik mijn zus mag geloven hebben ze kortstondig pieken voorbij zien komen van 4kw. maar dat is dan ook echt een piek in de kwh tabel in de app niet een lange vlakke lijn.

Per tracker is er een max van 2600w. Theoretisch kan string west hier overeen gaan met 9x 320wp. Maar dat kan eigenlijk niet op basis van dakhoek en west opstelling.

Dat zou goed kunnen want als je naar de mppt voltage kijkt is dit tussen de 200V en 500V. De omvormer mag 590 hebben en kan dus een gedeelte dan niet gebruiken.

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 19 May 2020 om 23:09
Aantal lezers 6
Aantal reacties 9