Is BenQ Sunforte 330 Wp afgeleide van de Sunpower E 20 paneel 327WP ?

Laatste reactie 20/09/2016 21:14 door Lex
· Markeren als ongelezen
Harry van Tol 5 jaar geleden geplaatst
Klopt onderstaand verhaal wel? Bron: http://www.groene-energiewinkel.nl/47117010--benq-zonnepaneel-pm096b00-330.html

BenQ Monokristallijn Zeer Hoog Rendement zonnepaneel, liefst 330Wp. Deze zonnepanelen zijn gebaseerd op de patenten van Sunpower (USA) waar BenQ een licentie op heeft en ze worden in dezelfde fabriek geproduceerd. Deze panelen hebben de hoogste opbrengst per m2 van alle commercieel verkrijgbare panelen en worden door geen enkele andere fabrikant geëvenaard. Zeer geschikt voor beperkte dakruimtes waar u een maximale opbrengst wilt. Vermogenstolerantie 0 tot +3% (dus nooit minder!). Productgarantie 10 jaar, vermogensgarantie nog minimaal 95% na 5 jaar en daarna lineair aflopend en na 25 jaar nog minimaal 87% en ook dat is beter dan bij alle andere fabrikanten. Bovendien hebben deze panelen een lagere negatieve temperatuurscoëfficient dan andere merken zonnepanelen dus ook daardoor zal de opbrengst hoger uitvallen.

Zo ja, heeft dit paneel zich dan al wel bewezen? Of kan je veiliger voor een AEG AS-P602 260 Wp gaan ?
Lex Schiebaan 5 jaar geleden geplaatst
Hoi Harry,

Wat een lariekoek staat er. Ik zal uitleggen hoe het zit.

Sunpower had ooit een fabriek in China waar ze samen met een Chinese partij Sunpower zonnepanelen maakte voor de Chinese markt. De samenwerking beviel niet en toen is Sunpower er mee gestopt. Echter de Chinese fabrikant mocht blijven produceren voor de Chinese markt (want dat was contractueel afgesproken). De Chinezen produceren op de oude productielijn van Sunpower en het enige Sunpower wat ze nog gebruiken is de E20 zonnecel en de verbindingen.

Wat is er nou gebeurt: De Chinezen waren iets te slim. Zij mogen alleen leveren voor de Chinese markt. Echter als een andere partij die panelen koopt en doorverkoopt naar het buitenland dan is er contractueel niets mis mee. En dat is dus gebeurt met BENQ.

Uiteraard is Sunpower hier niet blij mee en lopen er grote rechtszaken. Echter je gelijk hebben en krijgen in China is lastig. Sunpower heeft er dan ook voor gekozen om niet meer te investeren in de E20 zonnecellen en alleen nog X21 en beter te gaan produceren.

Prima natuurlijk alleen is een zonnecel nog geen zonnepaneel. Alle andere componenten (zie plaatje) zijn bij Sunpower speciaal geselecteerd en uitvoerig getest. Zoals Sunpower het zegt: Waarom zal je al je tijd, geld en energie stoppen in de beste zonnecel en dan de rest een beetje goedkoop uitvoeren.

Terugkijkend naar de tekst:

> Deze zonnepanelen ZONNECELLEN zijn gebaseerd op de OUDE patenten van Sunpower (USA)

> dezelfde fabriek geproduceerd. > Keiharde leugen

> geen enkele andere fabrikant geëvenaard. > Juist wel door Sunpower

> Productgarantie 10 jaar > Sunpower 25 jaar echte productgarantie

Dit wetende en dan nog de garanties die er bij horen maken het kleine prijsverschil mijns inzien zeker niet de moeite waard om voor een slap aftreksel te kiezen.

Fritts zegt hoe het zit. Nou zo zit het :)

Groeten, Lex
Hallo Fritts,

Bedankt voor je reactie,

B en Q laten we dan maar schieten.

Prijsverschil tussen Sunpower en AEG AS-P602 260 Wp is aanzienlijk.

AEG heeft gevoelsmatig een naam, kwaliteit en garantie hoog te houden.

AEG Zou voor mij nu de voorkeur hebben.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Hoi @harryvantol,

Ik weet nog steeds niet waar ze gemaakt worden maar het is in ieder geval een bekend merk met Europese garanties.

Ik ben donderdag op de grootste zonne-energie beurs in München dus daar zal ik ook eens rond vragen.

Groeten, Lex
Lex,

Bedankt,

Ik ben benieuwd,

Groet, Harry
Voor degene die precies willen weten hoe het met BenQ en Sunpower zit:

http://www.pv-tech.org/news/sunpower-paying-us170-million-to-exit-solar-cell-joint-venture-with-auo

Zoals je in het artikel leest klopte mijn info ook niet precies. Het betrof dus een Joint Venture in Maleisië. Het conflict ging er om dat BenQ in landen verkocht waar het volgens Sunpower geen recht op had.

Overigens is Benq nu veranderd in AUO Solar.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 15 June 2016 om 20:34
Aantal lezers 60
Aantal reacties 6