Klapperen zonnepaneel op schuin dak, iemand advies?

Laatste reactie 22/02/2020 07:33 door Jan
· Markeren als ongelezen
Bennie Heijmans 2 jaar geleden geplaatst
Beste Fritts leden, 

Wij hebben in September van 2019 onze zonnepanelen geleverd gekregen. Op ons dak liggen sinds die maand 12 Sunpower 320 Wp panelen met een SolarEdge HD Wave 3000 en 12 SolarEdge P370 optimizers. Tijdens (en ook voor) de installatie is er een hele hoop misgegaan, door drukte heeft de leverancier een externe partij ingeschakeld om wat extra installaties te realiseren en wij hadden de pech om daar één van te zijn. Deze externe partij heeft niet de kwaliteit geleverd die de leverancier gewend is en daar zijn, volgens eigen zeggen, veel problemen uit voort gekomen. 

Na installatie bleven wij achter met een SolarEdge die niet goed verbonden was met het internet en na de eerste storm van eind vorig jaar bleek dat één van de zonnepanelen klappert op de dakpannen van ons schuine dak. Na heel veel telefoontjes (inmiddels meer dan 100) over en weer met de leverancier werkt inmiddels de internetverbinding en zijn er twee pogingen gedaan om het probleem op het dak te verhelpen. In de eerste instantie leek het om de dakpannen te gaan onder het buitenste zonnepaneel, deze waren niet goed teruggelegd en zijn door de servicemonteur weer op de juiste manier teruggeplaatst. Helaas bleek dit niet de oplossing en bleef het klapperen aanwezig. 

Enige tijd verder en door tussenkomst van de accountmanager/verkoper is er recent ook een tweede poging gedaan om het probleem te verhelpen. Dit maal bleek dat er speling zit het montagesysteem van Solar Stell dat op het dak is gebruikt en dat daarom het zonnepaneel klappert (en dus niet de dakpannen). De servicemonteur heeft geprobeerd dit te verhelpen door de montagerails opnieuw vast te zetten en eventuele speling aan de onderzijde van het zonnepaneel op te vullen met houten plankjes. Helaas bleek bij de stormachtige nachten van de afgelopen weken dat ook dit niet de oplossing is. 

In de bijlage wat foto's van de huidige situatie, mijn vraag is; heeft iemand een idee waar dit nog in zou kunnen zitten en hoe dit eventueel te verhelpen is? Ik kan door het geklapper niet slapen en ben de bank inmiddels meer dan zat! 

De leverancier is ook nog aan het zoeken naar een oplossing, ik vind het dan ook niet netjes om hun bij naam te noemen op eventuele vragen hierover zal ik niet ingaan.

Afbeeldingen zijn gemaakt door de servicemonteur met bijbehorend bijschrift (ook door de servicemonteur). 

 
Jeffrey Rous 2 jaar geleden geplaatst
Zo dat is dan even balen zeg!

Maar als het echt zo klappert heb je grote kans dat die 4 bouten die los zaten op den duur ook weer los komen te zitten.

Zijn het geschroefde dakhaken of dakhaken die achter de panlat haken?
Wat als die dakhaken niet strak genoeg om de dakpan en panlat klemmen.
In rust voelt alles waarschijnlijk stevig aan, mede door het gewicht van de panelen.
Maar als de wind over je panelen waait heeft dat een zuigende werking (zoals bij een vleugel) en wordt het geheel gelift.

Zo te zien kan men eenvoudig bij de panelen op het plaatje, ik zou ze vragen of ze niet een ander montage systeem kunnen plaatsen indien dit niet het voor de installateur gebruikelijke merk is.
Of eventueel geschroefde dakhaken laten toepassen of meer dakhaken om het geheel steviger te maken.

Zijn er in de dakpannen waar de dakhaken zitten uitsparingen gemaakt/geslepen of liggen de dakpannen op die plekken 'open' door de dakhaak?
reactie op @jefrous:
Bennie Heijmans Ik ben er ook bang voor dat het door de werking van de wind en speling steeds losser komt te zitten. Volgens mij haken ze achter de panlat en zijn het geen geschroefde dakhaken (dit weet ik echter niet zeker), er is zeker geen uitsparing gemaakt bij de dakpannen, dat heb ik de laatste keer nog aangekaart maar was volgens de verkoper niet nodig en zou zo goed moeten zijn. 

Het kost mij redelijk veel moeite om de leverancier actie te laten ondernemen, vaak onder de noemer 'het is erg druk dus kan even duren', ik verwacht niet dat ze snel een ander montagesysteem komen plaatsen tenzij ik aan kan tonen dat er met dit montagesysteem echt iets mis is. 

2 jaar geleden

Beantwoorden

Jan Huizinga Bennie Heijmans  schreef :
Het kost mij redelijk veel moeite om de leverancier actie te laten ondernemen, vaak onder de noemer 'het is erg druk dus kan even duren.
Dit vindt ik geen argument  : Wanneer er een grote installatie binnen korte tijd geplaatst zou 
moeten worden hebben de meeste wel tijd .
Ik zou vragen (  een mail) in  wat voor tijdbestek Uw leverancier dit ging oplossen. 
Aan het lijntje houden wij alleen de hond. 

2 jaar geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Jan Huizinga 2 jaar geleden geplaatst
Het een uitdaging van Uw leverancier , die zou met een degelijke  oplossing moeten komen .
Of ze zijn niet goed vast gezet ,of tandveer ringetjes er achter de boutjes  plaatsen zodat deze niet los komen.
Die spaanplaat plankjes is in mijn ogen geen oplossing ,door weersinvloeden zijn die zo weggerot en het probleem terug.



  
reactie op @janhuizinga:
Bennie Heijmans In mijn ogen vind ik ook dat de leverancier met een oplossing moet komen, echter is dit tot nu toe de oplossing die is geboden en wacht ik nog op een vervolg. Buiten dat het getik op een dak waar je direct onder slaapt erg vervelend is, maak ik me ook zorgen dat het geheel niet op een bepaald moment los schiet door de speling / het bewegen van de panelen. 
2 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 2 jaar geleden geplaatst
Toch maar weer even de vraag welke leverancier het is...
reactie op @patricklooys:
Jeffrey Rous Heb je alles wel gelezen?
"De leverancier is ook nog aan het zoeken naar een oplossing, ik vind het dan ook niet netjes om hun bij naam te noemen op eventuele vragen hierover zal ik niet ingaan."

2 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys Ach... ik vind dat we daar  echt totaal  niet krampachtig over hebben te doen. 
Trouwens... er wordt door topicstarter geschreven dat het veel moeite kost om dit bedrijf in actie te laten komen. Dus alles wel gelezen? ?

We hebben ook opmerkingen met naam en toenaam over goede leveranciers en ook over de leveranciers waar wat aan schort. Draagt m.i alleen maar bij aan een prettiger inzicht over de bedrijven, zowel de mindere als de betere. Ook vanwege het feit dat daarmee tevens helder wordt dat certificaten en/of goede service écht van belang is bij je keuze en het verschil kunnrn maken. Dus.. openheid niks mis mee.

En juist omdat dit bedrijf er nog mee bezig is, en niet is afgehaakt, is dat dus juist een positief punt. Dus derhalve prima te benoemen.

Gezien het specifiek afwezig zijn van forumregels hierover zal ik als het relevant is ook de vraag blijven stellen. Aan een topicstarter dan wat hij/zij daarmee doet uiteraard.

Maar goed, dat is mijn vrije mening hierover ;-)

Verder met 'on topic' ?

2 jaar geleden

Beantwoorden

Bennie Heijmans Ik begrijp wat je zegt, maar waar gewerkt wordt daar worden ook fouten gemaakt. De installatie is gedaan door een derde partij waar ik de naam niet van weet, dus in dit geval geef ik mogelijk ten onrechte de leverancier de schuld door hun met naam te noemen. 

Zolang ze gewoon met ons in contact blijven en werken aan een oplossing geef ik hier de voorkeur aan. Mijn insteek van het bericht is ook niet om de leverancier zwart te maken, maar een oplossing te vinden voor het probleem. 

2 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys Ook ik wil uiteraard de leverancier niet zwart maken. Maar in de lastige zoektocht naar een goede en betrouwbare panelenboer worden hier ook namen genoemd van bedrijven of winkels waar men tevreden over is. 

Dus ook het benoemen van bedrijven die minder soepel, correct of prettig werken  of waar certificaten niet aanwezig zijn geven houvast en richting (of waarschuwing) aan die lastige keuze.

En dat benoemen kan prima gewoon zonder (ver)oordeel of zwartmakerij.
Ook daar is een forum (juist) voor bedoelt ;-)

2 jaar geleden

Beantwoorden


toon 3 overige reactie(s)
Jeffrey Rous 2 jaar geleden geplaatst
@bennieheijmans
Even een andere vraag:
12x 320Wp (3840Wp) op een SE3000H?
Ik heb geen idee van oriëntatie of helling van je dak, maar ik zou eerder een SE3500H verwachten.
reactie op @jefrous:
Bennie Heijmans Tuin / panelen staan op het zuiden, 7 panelen op een schuin dak en 5 op de uitbouw / garage. Tot nu toe loopt de opbrengst nog voor op de prognoses van de leverancier - ik heb nog geen zomer meegemaakt, weet dus ook niet of de omvormer een bottleneck gaat zijn. Deze is door de leverancier geadviseerd.
2 jaar geleden

Beantwoorden

johannes visser 2 jaar geleden geplaatst
Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat dit systeem gebruikt is.
En dan zou je daar over toch ook meer klachten moeten horen.
Zo te horen zijn de dakhaken niet goed geplaatst of aangedraaid/afgesteld.
En omdat te controleren zullen de panelen eraf moeten.
Dat is dus wel even een klusje, misschien dat ze daar tegenaan hikken.
Maar dat zal wel moeten, ook ik zou hier onder geen enkele voorwaarde mee akkoord gaan.
Succes met het verloop.
Johannes.
reactie op @johannesvisser:
Bennie Heijmans Hopelijk komt er uiteindelijk ook nog een oplossing voor, het probleem ligt inmiddels bij hun 'technische man' en die gaat er naar kijken. 
2 jaar geleden

Beantwoorden

Gerard Dut 2 jaar geleden geplaatst
Je zult gewoon moeten eisen dat de panelen opnieuw geplaatst worden. Of beter geplaatst of een beter systeem. Ik hoop dat je nog niet betaald hebt. En dat zeker ook nog niet doen voordat ze goed geplaatst worden.
Je hebt gelukkig een solarEdge. Want dat klapperen lijkt mij ook niet echt gezond voor de panelen met al die stormen. Met SE kun je ieder paneel monitoren en weet je sneller als er toch een gesneuveld is.
Dat argument gaan gebruiken om ze eerder aan de slag te krijgen.
reactie op @gerarddut:
Bennie Heijmans Het volledige systeem is betaald, de zonnepanelen werken naar behoren (wekken stroom op) en nadat de internet verbinding was gerealiseerd was er voor mij geen reden om niet te betalen. De klachten van klapperende panelen kwamen pas na de eerste storm eind vorig jaar en houden sindsdien aan. 

Wij merken inmiddels wel dat we er vooral last van hebben bij een zuid / zuidwesten wind - dus als deze vol op het dat staat of van de hoek waar de panelen / het paneel klappert. 

2 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 2 jaar geleden geplaatst
Is de leverancier aangesloten bij een vakorganisatie, garantiefonds of geschillencommisie etc etc.
En/of heb je zelf een rechtsbijstandverzekering of lid van Vereniging Eigen Huis?

Daarnaast hoop ik dat er in de bepalingen iets staat over montage en garantie etc...
reactie op @patricklooys:
Bennie Heijmans Ja en nee, er is een garantiefonds / stichting waar ze onderdeel van zijn - vakorganisatie / geschillencommissie heb ik niet kunnen vinden. 
2 jaar geleden

Beantwoorden

Patrick Looys Van welke zijn ze dan lid/aangesloten?
En hoe zit jij met je eigen mogelijkheden  zoals ik die noemde?

2 jaar geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Jan Huizinga 2 jaar geleden geplaatst
 Patrick Looys schreef : 
 Is de leverancier aangesloten bij een vakorganisatie, garantiefonds of geschillencommissie.
Ondanks dit behoren ze een degelijk systeem te leveren .En dat het druk is, is hun probleem.

Wat ik vreemd vind :  Dat er duizenden panelen in Nederland op daken in liggen 
en bij U deze problemen zijn waar ze de oorzaak niet van kunnen vinden.  
Maar U heeft al betaald en bent als klant afgewerkt .Zo gaat dat tegenwoordig. 

  
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 20 February 2020 om 11:33
Aantal lezers 24
Aantal reacties 9