Landcode instellingen NEN EN-50438 of VDE4105?

Laatste reactie 01/04/2019 19:32 door Walter
· Markeren als ongelezen
Walter de Jongh 8 maanden geleden geplaatst
Hallo,
Ik heb afgelopen weekend de panelen en omvormer gemonteerd. Pittige klus in je eentje, maar wel te doen.

Nu was het al laat en ik begrijp dat op een SMA Sunny Boy na 10 uur een aantal parameters vergrendelen, dus ik neem er liever de tijd voor om het goed uit te zoeken en in alle rust te doen.

Ik loop hierbij tegen het volgende probleem aan: Welke norm houd je aan voor de landinstellingen?
SMA schrijft voor voor Nederland NEN EN-50438:2013. Andere fabrikanten en sites adviseren VDE4105.
Het verschil zou hem zitten in hoe de omvormer omgaat met wisselingen in netfrequentie. Bij de NEN schakelt de omvormer abrupt uit boven 50,2 Hz terwijl bij de VDE het vermogen langzaam wordt afgebouwd wat beter zou zijn.

Ik zou het wel willen proberen ware het niet dat je 10 uur de tijd krijgt om het in te stellen en daarna is het menu vergrendeld. Een unlock code kost dan iets van 80 euro.

Is het gebruik van de VDE toegestaan in Nederland en gaat dat goed met de SMA omvormer?

Is er iemand bekend mee die hierover kan adviseren?
Patrick Looys 8 maanden geleden geplaatst
Geen weet van. Maar misschien kan je contact opnemen met SMA. Of gewoon vriendelijk advies vragen bij een installateur.
Ik begrijp trouwens dat er ook een nadeel kleeft aan de VDE en dat is dat de netbeheerder je vermogen kan begrenzen. Bij de NEN heb je altijd vol vermogen tenzij de frequentie van 50,2 Hz wordt overschreden (wat bijna nooit gebeurt)
Antoon Rosé 8 maanden geleden geplaatst
Ik heb net even gekeken in de log van afgelopen jaar en bij mij fluctueert de netfrequentie tussen de 49,88 en 50,15Hz.

Mij lijkt dus een marge van 0,2Hz best ruim en zou ik mij dus aan het advies van de leverancier houden.
Eric Zaal 8 maanden geleden geplaatst
Ik heb NEN gekozen, nooit probleem gehad, en ook om gedoe met de netbeheerder of garantie te voorkomen lijkt me dit de juiste keus.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad maar voor de NEN kies. Een norm die trouwens per 1 februari van dit jaar niet meer geldig is. Hij is opgevolgd door de NEN EN-50549-1:2019, maar dat is geen keuzeoptie in het menu.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 01 April 2019 om 13:38
Aantal lezers 19
Aantal reacties 6