MasterVolt stopt met Soladin IntelliWeb per 1-1-2020

Laatste reactie 17/06/2020 11:20 door Kenneth
· Markeren als ongelezen
Will Vander 10 maanden geleden geplaatst
Help..! Per 1 Jan. 2020 zijn er geen online data via IntelliWeb meer af te lezen van de Soladin Web omvormers (zie bijlage van MasterVolt).
1) Kan een bedrijf hier zo maar mee stoppen en de gebruikers volledig negeren?
2) Is er een alternatieve manier om toch via wifi de data af te lezen van deze serie 1000 - 3000 WEB?
Beste antwoord — gekozen door Will Vander
Hennie Zanden 10 maanden geleden geplaatst
Reactie van Mastervolt medewerker.
Geachte IntelliWeb gebruiker,

Er komt vanuit onze kant geen alternatief voor IntelliWeb.
U kunt de totaalopbrengst nog wel in de point-to-point modus inzien en u kunt een externe monitoring oplossing zoeken bij een ander partij die dat aanbiedt (SolarCare, SolarMonkey, DataWattch bijvoorbeeld).

Met vriendelijke groet,
reactie op @henniezanden:
Will Vander Ik ben nieuw in dit platform, de kwalificatie van het ‘beste antwoord’ was een vergissing.

Ik vind MasterVolt erg consumentvriendelijk in hun communicatie. Zoals ook door anderen gezegd, ontbreekt er in de mail een suggestie/oplossing om te kunnen blijven monitoren.

Uw reactie: ‘U kunt de totaalopbrengst wel in de Point-to-Point modus inzien’ is een onbevredigend antwoord. Jan-met-de-pet heeft geen idee wat hiermee bedoeld wordt.

Een ander punt. Online worden er momenteel veel Soladin Web met flinke kortingen, omvormers aangeboden. Ze maar ‘gedumpt’.

Nergens wordt vermeld dat deze omvormers nog maar ruim 1 maand worden ondersteund door MasterVolt als het gaat om de opbrengsten online te kunnen monitoren. Niet de verantwoordelijkheid van MasterVolt maar toch. Niet erg netjes.

10 maanden geleden

Beantwoorden

Antoon Rosé 10 maanden geleden geplaatst
1) Ik zou niet weten waarom niet. Ik neem niet aan dat je daar nu een (betaald) abonnement op hebt en zelfs al zou dat het geval zijn dan kan een abonnement eenzijdig opgezegd worden.
Die dienst is niet noodzakelijk voor de productie van energie door de inverter.

2) Tja, dat is vast mogelijk...... De vraag is of het eenvoudig is en in hoeverre het communicatieprotocol bekend is, maar ik kan mij voorstellen dat een hobbyist is die logging in bijv. Domoticz of Home Wizzard voor elkaar krijgt.
Het zou netjes geweest zijn van meneer de Winter als hij de klanten daarin van wat informatie had voorzien.
Wat Iungo (en waarschijnlijk vele andere beschikbare oplossingen) doet is het meten van de kWh's in de AC-aansluiting van de inverter middels een extra meter in die lijn.
Dit is jammer want die informatie is al beschikbaar in de inverter en wordt door de inverter zelfs verstuurd. Het probleem is alleen hoe je dat verkeer moet onderscheppen en dan moet je er vervolgens weer iets leesbaars van zien te maken.

Wanneer je dat kunt, kan een Raspberry Pi met Domoticz of Home Wizzard het weer weergeven en dan ben je weer waar je zijn wilt.

Basisinformatie is al uit de (slimme) meter te halen via de P1 poort middels een Raspberry Pi en DSMR reader, Domoticz etc.
https://community.fritts.nl/conversations/dsmr-reader-op-een-raspberry-pi3
Maar dan mis je de indormatie over opgewekte stroom die direct wordt gebruikt.
Patrick Looys 10 maanden geleden geplaatst
Mastervolt  geeft meer ongemak trouwens:
https://community.fritts.nl/conversations/vervanger-voor-mastervolt-xs4300
Reactie op de vraag aan Solarcare:

In principe is dit wel mogelijk maar dan zal er bij uw installatie een extra SolarCare datalogger/responder met 1 of 2 kWh meters geplaatst moeten worden. Omdat Mastervolt is gestopt, kunnen wij helaas niet op een andere manier data inlezen op ons platform. Verder heeft u een Solar Boulevard abonnement nodig voor onze dienstverlening. Qua kosten moet u dan  rekening houden met: 
SolarCare LAN (DIN rail) responder €225,00 (incl. btw en een 2 jarig Solar Boulevard abonnement), aan te sluiten op router/modem. Na 2 jaar kan het SB abonnement worden verlengd voor weer 2 jaar voor een prijs van €50,00 (incl. btw) 
2 x 1 fase DIN rail kWh meter : te koop bij Vekto +/- €25,00 per stuk 
Verder dient u dit dan nog te (laten) installeren (door elektromonteur) op een DIN rail.  
De data van beide omvormers wordt in de LAN responder bij elkaar opgeteld tot de prestatie van 1 complete installatie (dus niet gescheiden per omvormer!). 
Na installatie van het geheel krijg u dan de volgende informatie te zien van de complete installatie: voorbeeld klantenpagina (m.u.v. energieverbruik!). Verder houdt SolarCare dagelijks de prestaties van uw installatie in de gaten en zal u informeren bij storingen en/of sluipend opbrengstverlies. 

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 
Jeffrey Rous 10 maanden geleden geplaatst
http://www.youless.nl/winkel.html

DIN rail kWh meter (voor de PV groep)
Youles LS120 (met PVOutput software)
PVOutput account

En voor rond de 100 euro ben je klaar, eenmalig!
Heb je een slimme meter dan kan je die er ook nog op aansluiten via de P1 poort.
reactie op @jefrous:
Will Vander Youless lijkt zeker een interessante oplossing en ik heb een slimme meter, bedankt voor de tip!

Helaas nog één maar. Op de site staat vermeld: ‘De iOS app is momenteel nog niet uitgerust op het tonen van teruglevering van stroom zoals door de LS120 gemeten kan worden’.
10 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous Volgens mij kan je met die app alleen je live / huidige verbruik zien, als ik de tekst daarboven lees.

Als je een history etc wilt hebben van de opwek dan heb je iets van een database nodig, zoals PVOutput.org of zelf iets op een Pi bouwen.

Van PVOutput is er wel een betaalde app waar je veel info op ziet, die haalt dan ook de data van PVOutput af.
https://apps.apple.com/nl/app/pvoutput-pro/id994297624&ved=2ahUKEwjnmL6O7JTmAhVRblAKHTvNCacQFjAGegQIAhAB&usg=AOvVaw2vs0R3MTwYZWlMJ_VGFWPd&cshid=1575216886972
10 maanden geleden

Beantwoorden

toon 1 overige reactie(s)
Fred Jansen 10 maanden geleden geplaatst
Zonnepanelen riskante investering:
> Saldering in de toekomst groot vraagteken
> Te veel mensen met zonnepanelen. Vraag en aanbod verhaal.
> In Duitsland wordt er zoveel stroom opgewekt dat de het in de grond kwijt moeten raken.

Uit milieuoogpunt zeker doen. Financieel groot vraagteken.
Patrick Looys 10 maanden geleden geplaatst
@fredjansen2
Misschien zinvoller om die (boeiende) gedachtengang en discussie een eigrn topic te geven en het hier bij het onderwerp te houden. Wel zo overzichtelijk.. voor beide onderwerpen ;-)
Geachte IntelliWeb gebruiker, 

Wij verstrekken geen communicatieprotocollen en dergelijke mogelijkheden om een eigen server op te stellen. 

U kunt de totaalopbrengst nog in de point-to-point modus inzien. 
U drukt op het wifi knopje, maakt verbinding met het draadloos netwerk van de omvormer genaamd mastervolt-soladin-#### en surft met het verbonden apparaat naar http://10.0.0.1 en klikt op ‘Monitoring’. 
Daar ziet u de totaalopbrengst en de actuele spanning en stroom. 
Er komt geen online alternatief voor IntelliWeb. 
U kunt wel een externe monitor ertussen installeren van een ander partij indien gewenst 
SunWatch 25, Libra Solar Dude, YouLess, SolarCare, SolarMonkey, Datawattch zijn voorbeelden van omvormer onafhankelijke (online) monitoring oplossingen. 

Met vriendelijke groet,
Dat de leverancier er niet aan meewerkt verbaast mij niets. Die gaan niet hun protocollen op straat gooien, maar het staat jou natuurlijk vrij om 'te onderzoeken'.

Uiteindelijk maakt die inverter via het WiFi netwerk verbinding met een server (de IntelliWeb server) op internet waar hij de gedetailleerde data aflevert.
Dat betekent dat jij die verkeersstroom kan lezen op jouw netwerk.
Wanneer je technisch voldoende onderlegd bent kan je deze verkeersstoom ook naar een eigen server routeren die de gestuurde informatie vervolgens zichtbaar maakt voor de gebruiker.
Even zoeken geeft aan dat er al meerdere mensen mee bezig zijn geweest (een kant en klare oplossing heb ik zo gauw niet gevonden).
Afhankelijk van hoeveel tijd je erin wilt stoppen is dit een mogelijke richting om eigen logging te bouwen.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=26646
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1882999
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=21543
https://automate-it.today/esp-8266-pv-logger/
reactie op @antoonros:
Will Vander Bedankt voor de links. Helaas is alles waar codes in staan voor mij volslagen abracadabra en ben ik afhankelijk van bestaande oplossingen.

Dat Mastervolt hun protocollen niet zou willen afstaan is in mijn ogen niet helemaal logisch. Natuurlijk heeft het veel tijd en geld gekost om het draaiend en stabiel te krijgen, maar nu ze er mee stoppen hebben ze er ook zelf niks meer aan. En de gebruikers van Soladin web omvormers missen het online monitoren via IntelliWeb.

Er is toch ook zoiets als opensourcesoftware zoals Linux etc. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om de software te bestuderen, aan te passen, te verbeteren en te verspreiden.

In het bericht van MasterVolt staat trouwens dat ze stoppen vanwege een technisch probleem.

10 maanden geleden

Beantwoorden

In dat geval zul je je twee dingen moeten afvragen:
- Hoe gedetailleerd wil je de logging hebben?
- Hoe groot is het budget dat je daarvoor over hebt?

Ik heb tegenwoordig Domoticz draaien op een Raspberry Pi en daarmee lees ik mijn slimme meter uit.
Dit geeft een veel gedetailleerder beeld dan de rapportjes die je van jouw energieleverancier krijgt (de energieleverancier heeft op z'n best alleen gegevens per 15 min., Domoticz leest geloof ik iedere 5 sec. de 'meterstanden' uit). Zie attachments.
De kosten hiervan zijn een Raspberry Pi van +/- €35 + een mini SD kaartje van 8 of 16Gb + een kabeltje van de slimme meter naar de Raspberry Pi: https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20191211124614&SearchText=slimme+meter+kabel Let op dat je een kabeltje koopt dat geschikt is voor jouw model slimme meter.
Domoticz is gratis. Voor installatie op een Pi zie https://www.domoticz.com/wiki/Raspberry_Pi

Uiteraard zie je hierin niet precies wat de zonnepanelen doen; je ziet alleen de afname (verbruik > productie) en/of de teruglevering (productie > gebruik). Wat je mist is de exacte productie per moment omdat het gebruik op dat moment er vanaf getrokken is.
Is dat erg? Dat kan ik niet bepalen.

Wil je wel gedetailleerde productie info, dan moet je een meter installeren tussen de meterkast en de inverter en die meter loggen. Al dan niet met een commercieel systeem.
reactie op @antoonros:
Jeffrey Rous Ziet er mooi uit 👍
Wel 1 vraag, wellicht ligt het aan de schaal/resolutie van die 24h weergave, maar rond 14:30 heb je daar nu afname en teruglevering tegelijk?
Eerder daarvoor ook al wat kleine afname puntjes terwijl je teruglevert.
10 maanden geleden

Beantwoorden

Antoon Rosé Die grafiek is opgebouwd uit 5 min. gemiddelden.
Ik heb even uitgezoomd op dat stuk en dan zie je ook dat het om hele kleine vermogens gaat (132W verbruik en 300W teruglevering. Blijkbaar heeft in die 5 min. de produktie of gebruik dusdanig geschommeld dat er in die periode zowel is gebruikt alsook is teruggeleverd.

Dat krijg je natuurlijk vooral nu met dit slechte zonnepanelenweer. In de zomer ligt die blauwe lijn de hele dag strak op 0.
10 maanden geleden

Beantwoorden

toon 1 overige reactie(s)
Omdat Essent mijn energie leverancier is, en mijn slimme meter voorzien is van een Nsure device, krijg ik op een eenvoudige manier mijn totaal opgewekte en verbruikte energie op een overzichtelijke manier op mijn telefoon of tablet zichtbaar. 
Op dit moment heb ik twee sets zonnepanelen met twee verschillende converters, om de prestaties en parameters van de set met de Soladin 3000 web inverter te kunnen zien, is de in het voorgaande gegeven oplossing voor mij geen geschikte oplossingen. 
Gehoopt had ik dat er iemand op dit forum in staat zou zijn, om de gegevens die door de inverter via Wifi enz. aan Intelliweb verzonden worden, kon afvangen en deze op een nette manier kon opslaan c.q. presenteren.
reactie op @henniezanden:
Jan Huizinga De techneuten onder ons kunnen hier wel veel ,maar toveren ?😃
10 maanden geleden

Beantwoorden

Herre Zwart 9 maanden geleden geplaatst
Hoi,
Besloten om een van mijn RPi's om te bouwen voor het uitlezen van de slimme meter, om zo een beetje inzicht te krijgen in ons energieverbruik en teruglevering zonnepanelen.
Blijf enorm boos en gefrustreerd over de plompverloren mededeling dat Mastervolt er maar gewoon mee stopt en mijn leverancier niet bereid is vragen over dit onderwerp te beantwoorden. Hoezo technische problemen? Werkte toch allemaal? 
Anyhow, in dit forum zijn tal van oplossingen geopperd, maar nog niet eentje die leidt tot de heilige graal, of toch iemand?
Grote groet!
Hennie Zanden 9 maanden geleden geplaatst
Helaas werkt ook bij mij ook na de laatste firmware update de monitorfunctie bij een pear to pear oplossing niet. Ik krijg wel een menu met setup, status en update maar niet de beloofde monitor functie. Wil je een pear to pear verbinding tot stand brengen dan moet je telkens de knop op de Soladin 3000 indrukken. Helaas is dit alles geen echte oplossing.
Gerard Riemsdijk 5 maanden geleden geplaatst
De point to point is wel uitleesbaar. Wel niet veel informatie maar toch.
Hoe kan ik het wifi signaal transporteren naar mijn woning. De converter zit nl in mijn schuur die 40 meter verder staat. De 220v van de schuur waar ook de converter is aangekoppeld komt wel uit de meterkast van de woning.
Hoe kan ik het wifi signaal in mijn woning krijgen zodat niet steeds met mijn laptop naar de schuur moet lopen.
De converter heeft geen lan uitgang!!!
Heeft iemand een oplossing???
Jeffrey Rous 5 maanden geleden geplaatst
Powerline adapter met Wifi?

Zo iets dan als voorbeeld https://www.coolblue.nl/product/822674/tp-link-tl-wpa4221-wifi-500-mbps-2-adapters.html

Dus 1 adapter in je meterkast en met UTP verbonden aan een switch poort van je modem, de andere adapter met wifi in je schuur.
Dat je dan geen 500Mbps haalt omdat je niet op dezelfde kabel/groep zit, lekker belangrijk, met een 10Mbps connectie voor de omvormer heb je al meer dan zat.

Ik zou zeggen probeer het uit, werkt het niet, dan weer retour sturen (maar check dan wel eerst even de voorwaarden!).
reactie op @jefrous:
Gerard Riemsdijk Ik heb de koppeling gemaakt en een wifi signaal van mijn modem {Uit huis )is in de schuur.
Maar hoe krijg ik nu  de converter te zien op mijn laptop in het huis. 
Moet ik opnieuw de converter instellen?
Ik hoor. gr
5 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous Hoi Gerard, ik denk dat het verspilde moeite is, aangezien Hennie in het bericht hieronder aangeeft dat je die Wifi van de omvormer niet op een LAN/Wifi kan koppelen... :-(

Ik snap alleen niet hoe in jouw situatie hiervoor dan deze opwek gegevens op de monitor portaal kwamen?
5 maanden geleden

Beantwoorden

Gerard Riemsdijk Hoi Jeffrey,
Dat ik steeds op het knopje moet drukken snap ik. Maar dan nog zie ik niet in huis de Mastervolt op mijn Laptop.
Ik zie dat wel als ik in het schuurtje sta en de knop indruk zodat het wifi signaal wordt uitgestuurd.
Mogelijk kan dit niet !!!!! wat ik wil.
Nog een keer de situatie.

Ik heb vanaf mijn modem in huis via het e-net een wifi signaal in het schuurtje gecreëerd.
Nu wil ik het uitgestuurde wifi signaal van de converter op mijn laptop in huis uitlezen.
Voor het wifi signaal uit de converter te zenden moet ik het desbetreffende knopje indrukken zodat het wifi signaal 30 min wordt uitgestuurd.
5 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous Dat gaat dan niet echt lukken denk ik als dat telkens maar 30 minuten is.

Mijn eerdere vraag: Ik snap alleen niet hoe in jouw situatie (voor het stoppen van IntelliWeb) deze opwek gegevens van de omvormer op de monitor portaal kwamen?
5 maanden geleden

Beantwoorden

toon 3 overige reactie(s)
Hennie Zanden 5 maanden geleden geplaatst
Om een verbinding met een wifi verbinding te maken moet je telkens overnieuw het knopje op de converter indrukken. Ik ben bang dat een automatische Lan verbinding niet gaat lukken
Wil je dan naar de schuur lopen, op het knopje drukken en dan in huis met de laptop inloggen?
Kenneth van Grondelle 5 maanden geleden geplaatst
Ik heb bij alle zonnepaneel installaties die ik gedaan heb altijd nog een kWh meter in de meterkast bijgeplaatst in de lijn van de omvormer waar onafhankelijk en geijkt de opbrengst wordt bijgehouden. Zo kwam ik er  achter dat mijn eigen Omnik omvormer een afwijking van 7% heeft in zijn eigen monitoring (niet meer gebruikt daarna..)
Juist ook gedaan met het oog op afhankelijkheid van online "gratis" diensten van omvormer fabrikanten. Die kunnen gewoon failliet gaan, of het te duur gaan vinden...

Deze kWh meter kun je weer online uitleesbaar maken middels de al genoemde Youless. Deze heeft een eigen webinterface/app die je default alleen kunt uitlezen binnen je eigen thuisnetwerk.
Je kunt de data weer automatisch door de youless laten exporteren naar PVoutput.org en daar de historische data laten opslaan online inzien.
Dat kan ook handig zijn als je 2 omvormers/systemen hebt. PVoutput geeft de mogelijkheid om meer databronnen op te tellen naar 1 resultaat.
Dat is echt makkelijk te doen, en je bent voor max €150,- klaar voor een kWh meter en een Youless (per omvormer). Geen extra (maandelijkse) kosten.

Voor het gewoon uitlezen van vermogen en opbrengst werkt dit ook prima in IOS, hoogstens dat 1 specifieke functie het misschien nog niet doet.

@jefrous​, kun je inderdaad tegelijkertijd de P1 poort uitlezen en optisch een andere meter? Ik heb een LS110 met alleen de optische uitlezer, maar ik had het idee dat de LS120 weliswaar 3 interfaces heeft, maar er toch maar 1 kon gebruiken ( dus of-of en niet en-en). Zou wel mooi zijn en voor mij een reden om een nieuwe te kopen!

@kennethvangrondelle
Download even de gebruikershandleiding van de youless LS120.
Bladzijde 7 onderaan in de voetnoot:
1 Vanaf firmware versie 1.4 is de S0 input als een extra input kanaal te gebruiken dat onafhankelijk van de optische/P1 input werkt.
Kenneth van Grondelle 5 maanden geleden geplaatst

@jefrous
Cool! Die had ik over het hoofd gezien. Thanks!

Kenneth van Grondelle 4 maanden geleden geplaatst

@jefrous

Nog bedankt voor deze tip! Heb hem meteen bestelt.
Dit is het beeld van een Youless LS120 die aan de P1 poort van de slimme meter het huidige saldo meet, in mijn geval nu negatief. Bij S0 vermogen apart de opbrengst meet van mijn zonnepanelen via de kWh meter die ik daar sowieso voor had geplaatst. Top!

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 26 November 2019 om 10:04
Aantal lezers 29
Aantal reacties 34