NEN1010 en groepszekering en max. omvormer vermogen?

Laatste reactie 08/02/2022 15:38 door Bea
· Markeren als ongelezen
Bea Loon 3 maanden geleden geplaatst
Twee mededelingen installateurs A en B. Allebei zeggen dat conform NEN1010 is. A: op hoofdsaansluiting 1x25A mag 16A Alamat en omvormer max. 3680W. B: op hoofdsaansluiting 1x25A mag 20A Alamat en omvormer max. 4600W. Afzekeren achter 25A mag met 20A. A: op hoofdsaansluiting 3x25A mag 3x16A Alamat en omvormer max. 3x3680W = 11040W B: op hoofdsaansluiting 3x25A mag 3x20A Alamat en omvormer max. 3x4600W = 13800W. Afzekeren achter 3x25A mag met 3x20A. Wie heeft er gelijk?
Jan Huizinga 3 maanden geleden geplaatst
Goedendag, Bekijk deze site eens , hier wordt het haarfijn uitgelegd. https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/ Denk om uw brandverzekering als u buiten de regels zou gaan dan zou het kunnen dat zij niet uitkeren bij een brand . Succes. Link : https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
Deze info is wat beperkt. En zonnepanelen.net is een commerciele saleslead site, die de technische en produkt info er een beetje bijdoet. Ik zoek een recentere onderbouwing (2020 of 2021) vanuit de NEN of door electr. kundigen.
Antoon Rosé 3 maanden geleden geplaatst
Ik ben geen NEN-deskundige en volgens mij hoeft NEN hier niets van te vinden. Ik ga uitleggen waarom niet. Ik onderscheid twee discussiepunten: - Welke automaat/zekering mag er achter welke hoofdaansluiting? - Welk vermogen mag de inverter daarachter vervolgens hebben? - Welke automaat/zekering mag er achter welke hoofdaansluiting? De reden dat een automaat/zekering achter de hoofdaansluiting kleiner wordt gekozen als de hoofdaansluiting zelf heeft te maken met selectiviteit (Google is your friend). Wat je namelijk niet wil is dat de automaat/zekering van de hoofdaansluiting eerder springt dan de automaat/zekering die daar achter zit. Dit om twee redenen: - Indien de hoofdaansluiting is gezekerd met smeltzekeringen moet de netbeheerder komen om de gesprongen zekering te vervangen. Dat kost tijd en geld (been there, done that). - Indien de hoofdaansluiting springt hebben alle groepen achter die fase geen spanning meer. Het probleem in huis is dan dus groter dan dat alleen de inverter het niet doet. Met selectiviteitsregels in het achterhoofd mag je een 20A B-automaat plaatsen achter een 25A hoofdaansluiting INDIEN de hoofdaansluiting is voor zien van een 25A C-automaat. Is de hoofdaansluiting voorzien van een smeltzekering, dan is een 20A B-automaat te zwaar en zou je naar 16A moeten gaan. - Welk vermogen mag de inverter daarachter vervolgens hebben? Dat is een volkomen irrelevante vraag, de moeite van de discussie niet waard, maar ik doe een poging: Het vermogen dat een inverter kan leveren zegt niets over het vermogen dat deze ook werkelijk levert. Vergelijk het met een auto en de maximum snelheid: Ik mag in NL met een raceauto rondrijden ondanks het feit dat deze veel sneller kan rijden dan dat ik mag rijden. Zolang ik mij aan de maximum snelheid houd is er niets aan de hand. Mag ik een 20kW inverter aansluiten op een 3x 25A huisaansluiting? Ik zou niet weten waarom niet. Meer dan +/-3x 25A x 250V = 18750W KAN er niet door de aansluiting, dus meer vermogen er doorheen proberen te krijgen gaat gewoon niet. Wanneer je rekent met een 20A automaat achter die hoofdaansluiting, dan kom je op max. 15kW. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het dus aan de gebruiker van de inverter is om ervoor te zorgen dat er niets fout gaat. Als ik ervoor zorg dat ik een dusdanig aantal panelen heb liggen dat ik die 15kW nooit haal zie ik het probleem weer niet. Kortom inverter vermogen opzich is geen interessante waarde in deze discussie. Dat is deze alleen i.c.m. het daarop geinstalleerde aantal Wp aan panelen. Zelf heb ik 5240Wp op een 5kW enkel-fase inverter, afgezekerd met 20A op een 25A huisaansluiting. Dat is in de afgelopen 4 jaar nog nooit fout gegaan en ik zie ook niet waarom dat in de toekomst ooit voor problemen zou kunnen gaan zorgen.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Antoon. NEN is leidend voor de verzekeringsmaatschappijen. Is er schade, dan inspecteert de verzek. je installatie met de NEN in de hand. NEN en Techniek Nederland (voorheen Uneto) creëren de NEN, maar geven niet thuis bij vragen. Zij verwijzen naar de erkende installateurs, en van 5 bedrijven heb ik nu twee verschillende beweringen. En die leggen allemaal dagelijks systemen aan volgens hun inzicht. Jij rekent met 250V, en anderen hanteren 230V. Jij zegt dat een 20kw omvormer kan op een 3x20A automaat, als het vermogen maar onder de 15kw blijft. Mij is aangegeven dat dit niet mag vlgs. NEN omdat het max. Amp. vanuit de omvormer begrensd MOET zijn. Wat je zegt klopt: de gebruiker moet ervoor zorgen dat er niets fout gaat. En dat probeer ik zonder succes. 
Goedendag, Misschien  dat hier wat meer aan heeft : https://installo.nl/pv-zonnepanelen-monteren-normen-en-regels/ https://www.nen.nl/energie/zonneenergie Verzekeringsmaatschappijen zullen  bij schade er altijd proberen om onderuit te komen. U als leek die zijn installatie laat installeren door een erkend installateur mag er van uitgaan dat hij zijn vak verstaat en zich aan de voorschriften  houd.
OK, er zijn dus twee problemen: - Wat zegt NEN nu eigenlijk (en wat is de waarde van wat zij zeggen)? - Wat zou logisch gezien een veilige installatie opleveren? Als eerste NEN en de waarde die aan NEN wordt gegeven. Ik heb helemaal niets met NEN. Immers, als NEN werkelijk een waarde had, dan zouden de NEN voorschriften gewoon (gratis) eenvoudig vindbaar beschikbaar moeten zijn voor iedereen die zich met elektrische huisinstallaties bezighoudt. Ook de hobbyist dus die in zijn eigen huis, zaken varandert, toevoegt of vervangt aan zijn eigen huisinstallatie. Door het gebrek aan die beschikbaarheid moet ik het nu doen met mijn op dit specifieke gebied slechts beperkte kennis (ik heb wel HTS elektrotechniek, maar niet specifiek energietechniek) en dus vooral met mijn logische verstand. Ten tweede over NEN -en dat is mijn persoonlijke opvatting- zie ik de relatie met verzekeringen niet. Ik snap het concept van een verzekeringsmaatschappij: graag premie ontvangen, niet graag schade uitkeren. Maar je verschuilen achten NEN terwijl die info niet te verkrijgen is houdt, in mijn ogen, geen stand. Maar nogmaals, dat is mijn mening, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Het feit dat twee 'NEN gecertificeerde' bedrijven twee verschillende verhalen vertellen bevestigt dat die hele NEN bende gewoon een rookgordijjn is dat bewust zo ontransparant mogelijk gehouden wordt om iedereen zich  daar zoveel mogelijk achter te kunnen laten verschuilen zodat in alle gevallen uiteindelijk de consument het bokje is en niet de leverancier, de installateur, de verzekeringsmaatschappij of weet ik wie ook. Dat gezegd hebbende kom ik dus op het tweede deel en dat is wat logisch gezien een veilige installatie oplevert. Alles waar we het hier over hebben gaat over afzekeren en heeft dus te maken met max. stromen in Amperes (A) en, bij een gegeven spanning in Volt (V) dus maximale vermogens in Watt (W). Hierin heb in mijn vorige post beschreven wat het maximale vermogen is dat door een huisaansluiting KAN gaan. Daarbij ben ik uitgegaan van uitersten. Dus max. stroom (voor het gemakt gesteld op de waarde van de huisaansluiting, 25A) en de max. spanning die in het net kan/mag voorkomen en dat is 230V +10%, dus 253V (voor het gemak afgerond op 250V). Daarmee kom ik op die 18750W. Meer dan dat kan er niet doorheen en als de spanning lager is, dan poppen de automaten al bij minder vermogen. Dan de discussie over of een 20kW inverter wel of niet achter een 3x20A automaat zou mogen. Ik blijf bij mijn vergelijking van die sportauto in NL. Als je je daarbij onprettig voelt zou je nog een automaat van 3x20A direct bij de inverter kunnen plaatsten. Dan zit de begrenzing van max. amp. welliswaar niet IN de inverter, maar wel direct BIJ de inverter en is dus aan te voeren dat er nooit meer dan 3x20A ingevoed KAN worden in de huisinstallatie. Dat zou dus op z'n minst in de geest van NEN zijn en dus toegestaan moeten zijn. Als laatste nog een keer over NEN: I.p.v. deze non-discussie over wel-niet max. vermogen bij welke spanning en automaat/zekering kombi zou ik mij veel meer druk maken over de kwaliteit van het geleverde installatiewerk en de gebruikte materialen. Gebruikte kabels zou ik zelf overdimensioneren, dus 6mm2 gebruiken als 4mm2 ook volstaat of 4mm2 gebruiken wanneer 2,5mm2 volstaat. Dat vind ik veel belangrijker dan de discussie of een inverter/panelen combo op papier 20kW kan leveren (ondanks het feit dat de aangesloten panelen dat niet kunnen opwekken). En, om terug te komen op jouw initiele vraag, installateur B zit -in mijn ogen- dichter bij de waarheid dan A. A interpreteert de regels nog strakker dan B en B is strakker in de leer dan ik. 20A achter 25A mag (zie mijn eerste bericht) max.4600W is 20A x 230V. In de praktijk is de netspanning hoger, dus zul je bij 20A ook meer dan 4600W kunnen leveren (max. 20A x 253V = 5060W, afgerond dus 5kW). Doe met deze info wat je wil en weet dat ik mij, met 20 panelen, samen 5240Wp, op een 5kW inverter, afgezekerd met 20A op een 25A huisaansluiting, prima veilig voel.
Bedankt voor jullie bijdragen! Ik begrijp ondertussen dat naast de NEN1010:2015 -en de aankomende NEN1010:"2021"- ook de "Netcode Elektriciteit" van toepassing blijft v.w.b. Selectiviteit. "De waarde van de beveiliging van een omvormer moet een factor 1,6 lager (=selectief) zijn ten opzichte van de beveiliging (hoofdzekering). Dat betekent dat na de 3 × 25A hoofdzekering een 3 × 16A afzekering hoort. Namelijk 25:1,6= afgerond 16. Ook al werkt een hogere afzekering probleemloos, zoals bij Antoon Rosé, ik hou in het achterhoofd wat een verzek.mij. zou kunnen aandoen bij calamiteiten. Die vinden altijd een inspecteur die Selectiviteit-eis of NEN-eis bevestigt, en dan is de verzekerde de sigaar.
"Dat betekent dat na de 3 × 25A hoofdzekering een 3 × 16A afzekering hoort. Namelijk 25:1,6= afgerond 16." Die waarde van 1,6 is slechts een veilige 'rule of thumb' (dan weet je zeker dat het goed is) en geen vast gegeven! Lees ajb https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/ en realiseer je dat selectiviteit niets meer (en ook niet minder) betekent dat de afzekering in alle gevallen eerder uitschakelt dan de hoofdzekering. Een 20A B-automaat (afzekering) achter een 25A C-automaat (hoofdzekering) (de combinatie die ik gebruik) is 100% in lijn met alle regels omtrent selectiviteit.
 Voor  geïnteresseerden  nog een stukje over de norm van Pv panelen : https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i26432/nen-en-iec-61730-voor-veiligheidskwalificatie-van-zonnepanelen-de-moeder-van-alle-normen-voor-pv
Uit bovenstaande link: "Er zijn op dit moment 172 normen voor zonne-energiesystemen." En dan de illusie hebben dat een willekeurige inspecteur na een mogelijke schade niet één afwijking op één van die normen gaat vinden....... I rest my case.
Ad Bosch 3 maanden geleden geplaatst
Bea, een citaat van jou hierboven: "ik hou in het achterhoofd wat een verzek.mij. zou kunnen aandoen bij calamiteiten. Die vinden altijd een inspecteur die Selectiviteit-eis of NEN-eis bevestigt, en dan is de verzekerde de sigaar." Misschien dat je hier ook nog wat aan heb: https://www.pv-care.com/wp-content/uploads/2020/07/20201201-BRWNL-HR-RB-Advies-veilige-PV-systemen.pdf. Bij PV Care kan je ook een abonnement afsluiten: https://www.pv-care.com/
In de pdf staat het antwoord niet. En een abonnement levert een controle NA de installatie. Laten we deze case nu sluiten. Allemaal enorm bedankt voor de tijd die je hebt besteed aan je bijdrage!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 22 January 2022 om 13:27
Aantal lezers 14
Aantal reacties 13