Opbrengst 2800wp met een 3000D-NS Goodwe

Laatste reactie 25/06/2020 23:10 door Jeffrey
· Markeren als ongelezen
Ben Last 2 weken geleden geplaatst
Ik vraag me af of het normaal is dat de piek in de middag rond 2200 watt ligt..

De opbrengst voor een dag zoals vandaag ligt net iest boven de 20 kwh. 

Ligging zzo. 10 graden plat dak
Gerard Dut 2 weken geleden geplaatst
Mijn piek lag vandaag op 3,5 kW. Totale opbrengst 28 kWh. Ik heb dezelfde windrichting alleen 40 graden.
Dat ligt toch aardig in verhouding toch.
reactie op @gerarddut:
Ben Last Goedemorgen, dank voor je reactie.
Hoeveel vermogen heb je totaal liggen dan? Is dat in verhouding tot wat ik heb? 
2 weken geleden

Beantwoorden

Totaal heb ik 2800wp liggen
reactie op @benlast:
Gerard Dut Ik heb 4300 Wp liggen. En enige schaduw 's morgens.
2 weken geleden

Beantwoorden

Antoon Rosé 2 weken geleden geplaatst

@benlast
Jij vraagt je af of de piek van 2200W past bij de 2800Wp die je hebt liggen. Toch?

Ik heb 5200Wp liggen, ook ZZO maar 30 graden geloof ik en mijn piek zat gisteren op 4097W.
De reden voor deze lage piek is eenvoudigweg de temperatuur (en weinig wind).

Panelen hebben een negatieve temp-coefficient v.w.b. Pmax. Ofwel, het vermogen dat panelen max leveren neemt af bij hogere temp.
Het aantal Wp van een paneel wordt gemeten bij 20 of 25 graden paneel temperatuur en op dagen zoals nu kan die oplopen tot boven de 50 graden of hoger.

Dus, los van het feit dat je de 2800W nooit gaat halen omdat die waarde alleen onder optimale laboratoriumomstandigheden gehaald wordt, zijn deze warme dagen met weinig wind dus eigenlijk helemaal niet goed voor de productie van zonnestroom.
reactie op @antoonros:
Ben Last Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het iets waar ik me geen zorgen om hoef  te maken dus.  Alles draait zoals het moet. Ik zie ook duidelijk dat de temperatuur en stringspanning parten spelen... Hoe warmer hoe lager de spanning ook dat is dus vrij normaal mbt het warme weer.

2 weken geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
Hoi Ben,
nog steeds alle 10 in 1 string of toch weer teruggegaan naar 2x5?

In de donkere maanden zal jouw piek flink lager liggen, aangezien de zon dan stukken lager staat en met 10° helling is de instralingshoek dan verre van ideaal, dan weet je dat alvast 😜

Maar je set doet het nu prima, zelf aangelegd en dus snel terugverdiend 👍
Ja alles in 1 string laten liggen lijkt beter te functioneren. En oké de donkere maanden worden dus lastig.. Waar moet ik aan denken? Helemaal geen opbrengst of....
Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
Haha, neehoor er is vast wel wat opwek, maar met deze vlakke helling ben je meer op de zomer georiënteerd.

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 24 June 2020 om 22:14
Aantal lezers 12
Aantal reacties 10