Opbrengst Goodwe 3600DNS

Laatste reactie 11/06/2020 14:37 door Jeffrey
· Markeren als ongelezen
Jordi Van Eijk de Lange 2 maanden geleden geplaatst
Hallo allemaal,
Ik heb sinds drie weken een PV installatie met 4100wp aan panelen en een Goodwe 3600DNS omvormer . Nu valt het mij op dat bij volle zon zonder schaduw (dak hellinghoek 30 graden vol op het zuiden) er maximaal 3700 watt (AC) wordt geproduceerd. Er is mij verteld dat de goodwe minimaal 10% meer kan dan de 3600. Hoe kan dit ?
Antoon Rosé 2 maanden geleden geplaatst
Wat voor de beantwoording van deze vraag belangrijk is om te weten is of de vermogensgrafiek afgetopt is of niet.
Zelf denk ik dat dat niet het geval is en dat je de limiet van de panelen hebt bereikt en nog niet de limiet van de inverter.

Het maximale vermogen van 4100W haal je alleen onder laboratoriumomstandigheden. In de praktijk nooit.
Jij zit op max. +/- 90% van dat aantal Wp en volgens mij is dat helemaal niet slecht.
Ikzelf heb 5200Wp, ook zuid, 30 graden en geen schaduw (en een GoodWe 5000DNS) en ik piek heel af en toe tegen de 4800W, maar hoger heb ik nooit gezen (en ook niet verwacht).
Jeffrey Rous 2 maanden geleden geplaatst
Terug naar degene die jouw dat dan verteld heeft lijkt me.

De datasheet van de GW3600DNS zegt:
Nominal Output Power (W) 3680
Max. Output Apparent Power (VA) 3680

Dus als er 3700W uit komt heb je al 20W meer dan de specs 😋
Antoon Rosé 2 maanden geleden geplaatst
Je hebt gelijk @jefrous​!
Stom dat ik dat niet gezien heb, ik had die datasheet openstaan voor een ander projectje.......

Ik vermoed dat die 10% ruimte geldt voor de DC kant. Max 4680W (= 4100 + ruim 10%).

Maar nog steeds ben ik benieuwd of er een duidelijke aftopping te zien is of niet. Ik loop met mijn 5200Wp ook nooit tegen de limiet van mijn 5000DNS aan met dezelfde orientatie en dakhoek.
Jordi Van Eijk de Lange 2 maanden geleden geplaatst
Dank voor jullie feedback , had ik dan geen zwaardere omvormer moeten hebben ? Ik heb nu nl continue maximaal vermogen als de zon schijnt , het lijkt nu dat de omvormer de bottleneck is ?
Dus ik heb 3694w op de omvormer en 4100wp op het dak zonder schaduw. 
Gerard Dut 2 maanden geleden geplaatst
Kun je geen opbrengstgrafiek hier plaatsen. Dan kunnen we zien hoeveel en hoe lang hij aftopt.
Eric Zaal 2 maanden geleden geplaatst
Er wordt vaak iets ondergedimensioneerd, dwz dat de omvormer wat lichter is dan het totaal dat de panelen opbrengt.
10% is redelijk normaal (bij is het 15%). Het is wel zo dat jij een vrij ideale opstelling hebt, en dat je dan sneller in een situatie komt dat de omvormer bottleneck wordt.
Als je gaat rekenen valt het omzetverlies vaak wel mee, het gaat vaak om dus max 10% en dan alleen in periode april-juli, een paar uur per dag. Op het totaal lang geen 10%, eerder 1-2% op jaarbasis.
Wat ook meespeelt is dat men ervanuit gaat dat de maxmimale opbrengst nooit direct verbruikt wordt (dus teruggeleverd), en dat je daar dan in de toekomst minder voor terugkrijgt.
Antoon Rosé 1 maand geleden geplaatst
" Ik heb nu nl continue maximaal vermogen als de zon schijnt , het lijkt nu dat de omvormer de bottleneck is ?"

Daarom vroeg ik in mijn eerste antwoord om een grafiekje te posten.

Als die al afgetopt is, is de vraag hoeveel dat is en wat er gaat gebeuren op warmere dagen.
Nu, op koele zonnige dagen is de productie van de panelen het hoogst, maar als het straks warmer wordt, zal, ook op zonnige dagen, de productie niet meer zo hoog zijn.

Afhankelijk van hoeveel aftopping je nu ziet zou je iets zinnigs kunnen zeggen over het wel-of-geen nut hebben van een zwaardere inverter.
reactie op @antoonros:
Jordi Van Eijk de Lange Allereerst dank voor alle feedback, als beginnend pv eigenaar is dit enorm waardevol. In de bijlage heb een foto toegevoegd, ik heb alleen geen idee wat ik daar vanaf kan leiden.
1 maand geleden

Beantwoorden

johannes visser 1 maand geleden geplaatst
Hoi Jordi,
je kunt aan het grafiekje zien dat hij inderdaad aftopt om half twee en om drie uur.
Het is niet zo dat je dan kunt zeggen dat je 400wp misloopt.
Het kan best zijn dat de panelen op dat moment maar iets meer geleverd hebben dan die 3700wp.
Op het moment dat hij aftopt word er dus (iets) meer geleverd dan die 3700wp.
Dit zul je waarschijnlijk in de zomermaanden niet eens meemaken.
Zie bovenstaand bericht van @antoonros
Johannes.
Jeffrey Rous 1 maand geleden geplaatst
Check eens de grafieken van begin mei van volledig zonnige dagen.
Je hebt iets meer Wp dan ik heb en ik zit slechts op ZO.

5 mei wolken en daardoor koelen de panelen af, waardoor ze als de zon er weer op komt meer opwekken.
Maar ook buitentemperatuur en wind hebben invloed.
6 mei warmer, minder wind en geen wolken en het topt bij mij al niet meer af.
Gerard Dut 1 maand geleden geplaatst
Als ik kijk naar mjin grafiek van 13 mei dan zie ik compleet wat anders. Absoluut geen aftopping en de hoogste piek is ongeveer op 75 % van mijn Wpiek. Dus aub een grafiek posten van 6 of 7 mei
Jordi Van Eijk de Lange 1 maand geleden geplaatst
Goedemorgen,

Volgens mij is er iets niet helemaal goed aangesloten. Ik heb wel een goede opbrengst volgens de grafiek echter blijft het DC Voltage op max 400 steken en het amperage op max 9 amp . Terwijl er 13 x 320wp op het dak ligt en deze panelen +/- 40 volt per paneel doen.  ( 13 x 40 = 520 volt en 4160 wp : 230 = 18 amp)
Jordi,
Heb je een datasheet van jouw type panelen of een link?
Ik denk dat je nu de Voc waarde gebruikt, terwijl je de Vmpp moet gebruiken als panelen stroom leveren.
De max stroom die je aan de DC kant ziet is Imp in de paneel datasheet.

Maar zijn het echt 13 in 1 string of is er een verdeling gemaakt over de 2 ingangen?
Antoon Rosé 1 maand geleden geplaatst
En ik vraag mij af of je nu DC-amps en AC-amps met elkaar aan het vergelijken bent...... (iets met appels en peren).

Even heel wild rekenen en gokken.
Een JA Solar 320Wp paneel heeft een Voc van 40,6V en een Vmp van 33,73V.
Hij heeft het over 400V. 400 : 13 panelen is 30,8V.
Ik gok dus dat het één string is van 13 panelen.

Dan de stroom. Datzelfde paneel heeft een Imp van 9,49A.
Dus de hele string is nog steeds max. 9,49A. Als je dan in de praktijk 9A haalt is het toch goed zou ik zeggen?

Ik zou zeggen dat dit een heel mooi gedimensioneerde installatie is die perfect werkt.
13x Voc + 10% ook netjes onder de 600V. Niets op aan te merken.
Allereerst dank voor het meedenken, ik denk vaak in snap het maar ben er nog niet zo zeker van :)

Hierbij de datasheet van de panelen. Er is een extra tigo toegevoegd ivm schaduw van een rookgasafvoer en sindsdien zie ik dat op DC max 400 volt wordt geleverd en 9 A en daarvoor kwam die dik boven de 400 volt en heb ik 14A voorbij zien komen.  Ik heb ook twee datasheets vanuit Goodwe Reporting erbij gedaan. Één van voor de extra tigo en één van na de tweede tigo montage. Hier zie je goed de verschillen. Ik hoop dat dit duidelijkheid bied. 
Ik denk dat je de verkeerde spanningen bij de verkeerde stromen vergelijkt.
Vpv1 en Ipv1 horen bij elkaar
Vac1 en Iac1 horen bij elkaar

Dat je maar 9,9 bij Iac1 ziet komt gewoon dat er tussen de 2300 en 2400W geleverd wordt bij de variatie van Vac1.

Maar je bedoeld dat er na het plaatsen van de 2e Tigo niet meer dan 9,9A aan de AC kant geleverd wordt op de afgelopen paar zeer zonnige dagen, terwijl je normaal zou aftoppen en ruim 15A Iac1 zou hebben, dan zou ik de installateur maar laten komen en die Tigo er snel weer tussenuit halen.

We kunnen met de zojuist geplaatste info niet veel, want het is gefilterde/gesorteerde info en zegt weinig. Het is handiger om dan de gehele Excel van een week of een dag te plaatsen, dan is het duidelijker en kan je er grafieken van maken en het verloop zien.

Exporteer de data van gister anders even en plaats die Excel hier.
En die van een volledige zonnige dag van voor de 2e Tigo geplaatst werd.
Hi Jeffey,
Hierbij twee excel sheets (10 mei van voor de tweede tigo en 25 mei erna)
Als ik dit zo zie zou ik eerder zeggen met de stringspanning van 10 mei is iets aan de hand, want zo een rechte lijn kan niet.
Die van 25 mei is correct, namelijk door temperatuur zakt de stringspanning iets en je haalt 3500W.

Ook nog even de Excel toegevoegd.
Hi Jeffrey,

Wederom enorm bedankt voor jou hulp.
Ik ben bang dat ik toch nog te groen ben om dit allemaal te snappen. Heb je toevallig ook een omschrijving hoe ik deze grafiek moet lezen ?

Alvast bedankt.
Heeft jouw systeem ook nog gedraaid zonder Tigo's?

Blauwe lijn is de vermogens grafiek wat je aan het net levert, met de schaal links.
Oranje lijn is de stringspanning, met de schaal rechts.
Beiden en meer zijn trouwens ook op de SEMS portal te vinden, onderstedeel en dan aan de rechterkant iets van 'Curves'.

De omvormer heeft 2x MPPT (maximum Power Point Tracker) en jij gebruikt er maar 1.
Wat de naam al zegt die zoekt het punt waarbij er het meeste vermogen uit de panelen gehaald kan worden.

Nu lijkt het er op dat 's morgen na het opstarten de MPPT blijft hangen rond 350V en dat er rond 7:00 wat gebeurd waardoor die naar de 434V schiet (dat is 13x ~Vmpp), wellicht de invloed van de 2 Tigo's.

De 1e dip en weer terug in de oranje lijn rond 8:30 zal denk ik schaduw zijn en het effect van de Tigo.
Na 9:00 liggen alle panelen vermoedelijk in de zon en wordt het vermogen steeds hoger, de Ipv1 loopt dan ook op (niet in de grafiek, maar wel in de tabel te zien).
Na 11:00 zie je de stringspanning langzaam zakken als gevolg van het steeds warmer worden van de panelen, dat is geheel normaal.
Helaaas ging jouw data niet verder dan 18:00, anders had je gezien dat die spanning ook weer helemaal terug omhoog komt, als de zon steeds minder op de panelen schijnt waardoor ze weer wat afkoelen.

Hopelijk nu wat duidelijker?
Die van 10 mei is geen mooie dag, dus te piekerig om er iets zinnigs over te zeggen, maar dat die stringspanning constant 350V is klopt niet!
Hoi Jordi,

Ik kwam net deze post tegen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62575064#62575064

Met daarin dit stuk:
Mijn sumiere ervaring met tigo in combinatie met "simpele string omvormers" is dat de tigo op bloedmooie dagen met felle instraling de omvormer niet van zijn lokale mppt piek afkrijgt. Het is een continue schuiven met weerstand in de omvormer om meer stroom te laten lopen ten koste van volts. Ik heb dit gedrag gezien bij Trannergy, Steca en Growatt. Ook Goodwe heeft er last van totdat je de mppt shadow functie aanzet, dan varieert de voltage en ampère zo dat de tigo snapt dat de string verderop uit de schaduw is en is het slechte effect weg.

Hoe staat dat ingesteld op jouw GoodWe?
Of is dat toevallig bij het plaatsen van de 2e Tigo aangezet, dan zou het te verklaren zijn dat op 10 mei de stringspanning een rechte lijn is en 25 mei niet meer.
Beste Jeffrey,

Het klopt dat we de Shadow mppt op on hebben gezet bij het plaatsen van de tweede tigo. Daarvoor stond deze functie dus uit met 1 tigo. 
Begrijp ik daarnaast nu goed dat de omvormer de DC Ampere nooit boven de 9A laat komen ? 
Aha, dan klopt die eerdere bewering dus, mooi!

Dat is niet aan de omvormer, maar dat is de eigenschap van jouw panelen.
Zie de datasheet Imp (@STC) is max 9.43A, als de cel temperatuur 25° is, maar als die in de zon liggen te bakken en vol vermogen moeten leveren zal dat iets lager zijn, zie ook de waarde bij NOCT.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 12 May 2020 om 12:06
Aantal lezers 22
Aantal reacties 24