Opbrengst installatie lijkt laag? Installatie: Growatt 3600 MT-LS met 9x München Solar 330 WP

Laatste reactie 02/04/2021 17:11 door Nard
· Markeren als ongelezen
Nard van den Elsen 2 weken geleden geplaatst
Beste community,

Sinds een aantal weken ben ook ik opwekker van mijn eigen energie en vandaar dat ik graag wat advies zou willen inwinnen over hetgeen ik momenteel terug zie in mijn opbrengst.

Ik heb een 1-fase installatie van 9x München Solar 330 WP met een Growatt 3600 MT-LS omvormer (wordt nog vervangen door een Growatt 3000 TL-XE ivm foutieve levering). De panelen liggen op platdak oriëntatie is Zuid. Alle panelen liggen in 1 string.

Nu zie ik dat mijn dagelijkse opbrengst op de afgelopen dagen rond de 7-8 KwH ligt, deze dagen was het (vrij) helder weer, rond de 21 graden en de hele dag zon. Is dit een normale opbrengst voor een installatie zoals hierboven beschreven? Kan het helaas nog niet uitlezen via een app omdat mijn omvormer dus nog wordt vervangen.

Tevens heb ik een foto toegevoegd van mijn omvormer, heb dan ook de vraag of het wattage dat rechtsboven wordt aangegeven het actuele opgewekte vermogen is van mijn gehele installatie? 

Hopelijk kunnen jullie e.e.a. verduidelijken.

Mvg,
van den Elsen
Jan Huizinga 2 weken geleden geplaatst
Als ik de foto zo aflees heeft de installatie ( Etoday: ) al 7 KWh opgewekt en staat hij op het moment 
van de uitlezing nog steeds  1341.4 Watt op te wekken.
Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
Hoe laat is deze foto gemaakt?
Wat staat er nu aan het eind van de dag op de teller?
De foto is om 14:43 gemaakt. De omvormer gaf einde dag 8.7 KWh aan.
Mits de info qua helling en hoek van deze set correct is https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20270&sid=18134&dt=20210402&gs=0&da=1&m=0
Dan lijkt het mij inderdaad bij jou wat aan de lage kant.
Wat kan je op de omvormer nog meer zien?
Stringspanning?
Heb je een foto van je opstelling?
Hi Jeffrey,

Dat vermoeden had ik dus ook al. Zie bijgaand foto van de opstelling en de verschillende schermen die ik in volgorde kan zien op mijn omvormer.

Stringspanning weet ik zo even niet of die in deze schermen vermeld wordt. 
Zojuist nog eens naar de omvormer gelopen en hij geeft nu een aanzienlijk hoger wattage aan dan voorgaande dagen. Zou dit te maken kunnen hebben met een koelere buitentemperatuur?
Schijnt bij jouw de zon dan? Hier is het een grijze brei....

De panelen staan wel redelijk dicht op elkaar, kan het zijn dat er soms toch nog een klein reepje schaduw op een achterliggend panelen komt van het paneel er voor?
Bij die in portrait zou dat betekenen dat de 3 panelen er achter niks meer doen bij schaduw over de korte kant! Bij die in landscape zou je dan 1/3 verliezen op beide panelen.
De zon komt elke dag wel wat hoger te staan, dus komt vanzelf goed 😜

De scherm plaatjes komen niet overeen met een handleiding die ik gevonden had, dus ik durf je niet te zeggen welke wat is.

Maar kan je de omvormer zelf niet aanmelden op de Growatt monitor server, er zal vast een handleiding bij zitten toch? of via die Shine app?
Hier was het met vlagen zonnig vandaag. Zal het vanaf volgende week eens monitoren via de app zodra de nieuwe omvormer binnen is en dan eens kijken wat de installatie doet.

Bedankt voor de hulp en een goed weekend gewenst!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 01 April 2021 om 14:48
Aantal lezers 12
Aantal reacties 9