Opbrengst zakt in tussen 11.00 en 16.30 uur 8x Trina 375wp, Growatt MIC 2500TL-X

Laatste reactie 27/04/2021 08:53 door Alfred
· Markeren als ongelezen
M den Boer 3 weken geleden geplaatst
Goedemiddag,

Sinds 3 april draaien mijn zonnepanelen ook!
De panelen liggen op het zuidzuidwest op een flat fix fusion frame en hebben geen schaduw.
Nu valt me het volgende op; sochtends loopt het vermogen op tot een uur of 11 (zoals je zou verwachten) en daarna gaat het erg op en neer terwijl er geen schaduw of iets op de panelen valt. Het vermogen valt een eind terug. Vanaf 16.30 gaat hij weer geleidelijk aflopen zoals je zou verwachten.
Dus tussen 11 en 16.30 uur lijkt er iets geks te gebeuren in de omvormer of zonnepanelen.

In de bijlagen het vermogen van 13-4 en 12-4 (toen was er sochtends af en toe wat bewolking, dus dat verklaard de dalen tot 11 uur maar je ziet wel dat er een stijgende lijn in de pieken zit. Smiddags was het verder ook weer vrijwel onbewolkt. Vanaf 16.30 loopt hij ook weer netjes af.)

Waar zou ik kunnen zoeken om dit op te lossen?
Alvast bedankt!

Groeten, Marijn
Jeffrey Rous 3 weken geleden geplaatst
Hoi Marijn,

Wat is er nog meer aan informatie te zien aan de onderkant van jouw plaatje?
Wordt er ook iets van AC spanning gelogd of heb je daar een grafiek van?
Of kan je op de omvormer zelf zien welke landen norm er ingesteld staat?
NEN... of iets met VDE...

Bij het te hoog oplopen van de AC spanning (253V) hoort de omvormer uit te gaan, maar (ik dacht) de VDE norm gaat dan het vermogen terug regelen, zodat je onder die 253V grens blijft.

Dan ook maar meteen de vraag heb je een 3-fase net aansluiting in de meterkast of een 1-fase?
Indien je 3-fase hebt, dan zou ik op een zonnige dag rond middaguur met jouw omvormer dan even uit, alle 3 de fases nameten qua spanning in de meterkast.

edit:
dit plaatje komt uit de app, wellicht kan je op de monitoring portal (https://server.growatt.com/login) meer informatie vinden?
Wellicht ook iets van events/foutmeldingen?
Hoi Jeffrey,
Bedankt voor je snelle reactie en meedenken. Ik heb even een en ander opgezocht:
Plaatje 1 typeplaatje van de omvormer, hier staan wat vde en andere specs. op. 
Plaatje 2 ac en dc voltage van 13-4
Plaatje 3 nogmaals DC wattage van 13-4

Er lijkt inderdaad een connectie tussen het terug regelen en de hoogte van de AC spanning. De AC spanning zit dan rond de 248/249V heel soms 250V. Het lijkt dat hij onder de 248V weer normaal gaat werken, hij levert dan zo rond de 1600/1700W.

Verder geen events of foutmeldingen. In de app kan ik ook niet meer info vinden qua land ofzo. Maar ik volgens mij had ik hem bij het eerste gebruik op België ingesteld omdat ik Nederland er niet tussen zag staan...
Als ik nu kijk in de instellingen zie ik als locatie Netherlands staan.

Ik heb 3 fasen. Zou het zin hebben om een andere fase te proberen?
Meten op de fasen zal ik binnenkort ook eens doen. Met de omvormer uit dan?
Thanx!

Locatie NL op de omvormer zou dan beter zijn, maar ook dan nog heb je soms ook nog iets van een norm instelling, wellicht bij een Growatt niet, maar ik ben daar niet bekend mee.

Zodra de lijn tegen/op de 250Vac komt dan wordt de MPPT spanning verhoogd om de panelen minder te laten opwekken. Volgens mij dan inderdaad de VDE norm, de NEN norm zou tot 253V moeten gaan en dan uit schakeling van de omvormer.

Dat zou waarschijnlijk zin hebben een andere fase te gebruiken.
Kan zijn dat er veel mensen met PV allemaal op dezelfde fase zitten.
Maar om te kijken welke fase het laagste blijft is het zaak om je eigen omvormer even uit te schakelen tijdens het meten, zodat je echt meet wat het net doet met alle andere PV in de buurt er op. Uiteraard wel het liefst rond het middaguur en bij veel zon.

edit:
van de SMA website: Deze Europese regelgeving vertaalt zich lokaal in België in de vernieuwde C10/11 normering en in Nederland in de NEN-EN 50549-1

De norm EN50549 staat ook vermeld op de datasheet van Growatt.
Oke, ik heb net nog even in de Advanced settings gekeken nadat ik het wachtwoord had achterhaalt (123..) Country/Area stond op VDE0126. Nederland staat er niet tussen maar wat ik van Internet begrijp is dat in Nederland vaak de EN50438 wordt ingesteld. Dus nu staat de omvormer hier op.
Morgen maar eens kijken wat er gaat gebeuren! Als hij vanaf een uur of 11 weer lastig gaat doen zal ik de fasen op gaan meten. 
Wordt vervolgd!

edit:
EN50549 van gemaakt!
Kan dus zijn dat het beter gaat qua opwek.
Of de omvormer schakelt uit en start weer op als het te hoog wordt!
Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik toch ook meteen meten wat je op de andere 2 fases meet, mits het zonnig is, is dat stuk lager dan de omvormer verhuizen naar een andere fase.

Want vaak zo een hoge spanning vinden al je andere apparaten ook niet zo fijn!
johannes visser 3 weken geleden geplaatst
Hoi Marijn,
Ook hier sinds dit jaar wat problemen met één groep op het zuid/westen.
Er zijn vorig jaar een paar installaties bij ons in de straat bij gekomen.
Hier door is bij mij het teruglevering voltage stevig omhoog gegaan.
De grote groep op het zuid/oosten, 3 fase omvormer, gaat nog net.
Ik heb op elke fase ook nog een kleinere groep panelen zitten met een 1 fase omvormer.
De groep op het zuid/westen gaat steeds vaker in de verdediging.
Kan hem ook niet op een andere fase zetten omdat daar ook al een groep op zit.
Zit er over te denken om maar een nieuwe, dikkere kabel naar de 3 fase aansluiting te trekken.
Dan zo maar eens proberen nog een paar volt te winnen.
Succes, Johannes.
reactie op @johannesvisser:
Antoon Rosé
@johannesvisser​ Wat bij jou opvalt is dat die 3-fase inverter allemaal spanningen rond de 248V aangeeft en dat die 1-fase inverter 253V aangeeft terwijl die toch echt aan dezelfde aansluiting hangt als de 3-fase inverter.

Dit moet een goed voorbeeld zijn van kabelweerstand en daartegen zou inderdaad een dikkere kabel moeten helpen.

3 weken geleden

Beantwoorden

johannes visser Klopt helemaal Antoon, de kabellengte is in totaal 35 meter.
Is 2.5 x 3, gaat na 20 meter over naar 4mm.
Nog wel een stuk of 6 lasdozen onderweg.
Maar even een nieuwe 4mm trekken naar de andere 4mm, zonder aftakkingen.
Hoop hiermee het probleem op te lossen.
Dat word weer graven.
Johannes.
3 weken geleden

Beantwoorden

Antoon Rosé Tip: leg er gelijk een mantelbuis in als je de boel toch weer open moet graven.
Scheelt je een boel werk als je in de toekomst over wil gaan naar 6mm 😂
3 weken geleden

Beantwoorden

johannes visser Zit wel wat in idd.👍😂
3 weken geleden

Beantwoorden

toon 3 overige reactie(s)
Hoi Johannes,
Bedankt voor je input. Dikke kabel lijkt bij jou idd de oplossing (zeg ik met mijn 2 weken ontwikkelde zonnepanelen brein ;)) Ik heb zelf ongeveer 22 meter 2,5mm2 kabel liggen, ik heb nog niet gemeten wat hier het verlies over is maar ik ga het sowieso binnenkort niet meer aanpassen..

Bij deze een grote dankjewel voor Jeffrey!
Nadat ik de country/area heb veranderd naar EN50549 had ik de volgende dag al een veel beter beeld maar toen was er nog veel bewolking dus heb vandaag nog even afgewacht. 
In de plaatjes is te zien dat mijn installatie nu dus constant werkt!
Tussen de middag was er wat bewolking vandaar de dalen. Ook heb ik toen even gemeten wat de spanningen op mijn fasen was:
Fase 1: 238V 
Fase 2: 235V 
Fase 3: 240V
Na het meten heb ik de zonnepanelen dus verplaatste naar Fase 2.
In de grafiek zie je dat er sochtends 251 volt AC werkt aangetikt. Na het wisselen was de top 246 volt, maar merendeel 244/245 volt. 

Vandaag dus 17kWh binnen geharkt, terwijl het vorige week op een dag als vandaag nog geen 12 kWh was. 

Bedankt voor het meedenken!  
Marijn
Jan Huizinga 3 weken geleden geplaatst
Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting
De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen
inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de
juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer
(geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden

Of gebruik deze tool :
http://fasulator.enduris.nl/

Bron : www.liander.nl
Alfred Verstraten 2 weken geleden geplaatst
Beste mensen ,
Nog een vraagje van leek hierbij de grafiek,  is de o volts opbrengst door te dunne kabel overbelasting van het te hoge volt percentage bij onbewolkt weer heldere hemel, ging opbrengst ongeveer van 12 uur van 8.1 kWh naar 0,0 kWh, nadien begon het weer gewoon door te tellen met kWh opbrengst, wel vond ik een soort jo jo effect in de3 grafiek terwijl er een strak blauwe lucht was. heb 15 zonnepanelen 2 strings.
Jeffrey Rous 2 weken geleden geplaatst
@alfredverstraten
In de grafiek staat vermogen, dus er valt hier niks over de AC spanning te zeggen.
Een AC spannings grafiek zou beter helpen.

Is er geen error log? ik zie op je plaatje ook : INACTIEF 1 staan, wat betekend dat?

Of is dit het resultaat dat de omvormer op die 2 toch wel lange momenten geen data verstuurd heeft naar de portal?
Bedankt Jeffrey Roos,
Ik dank je voor je reactie, vind het fijn dat je meteen reageert op mijn bericht, moet vanavond weg dus mogen zal ik alle gegevens opzoeken en versturen, had vanavond weer 2 keer een terugval echter minder heftig. met vriendelijke groet A.Verstraten
Foutmelding is aanwezig,

3 meldingen , een op 19-04,  en 2 op 18-04 waarvan alle drie het zelfde wordt vermeld.
1e De reden:                        Grid voltage is too high/too low/fluctuating.
2eGebruikers suggestie:   1. Photo of inverter display (Ask if the error persists,if not,ask for the    occured time and circu mstance)
                                               2. Solar/ac readings

andere gegevens verstuur ik hierna kan maar een foto meesturen
Hier dan gegevens staan een beetje zoals ik heb afgedrukt
2e aansluitend
3e aansluitend
4e
5e
zat er een dubbele bij opname bij, in ieder geval de laatste, ikzelf snap niet veel van de foutmelding,
hier staan in zijn totaal de gegevens ,deze laatste afdruk is niet van 18 of 19 april maar misschien heb je hier wel iets aan , voor oplossing probleem. of is het normaal?
Vooral de nul opbrengst komt een paar keer terug. Deze foto is van latere datum
Gerard Dut 2 weken geleden geplaatst
In jouw foto waarbij 3e aansluitend staan bij spanning ac hele hoge spanningen. (251 Volt) Boven 253 Volt slaat de omvormer uit. De normale spanning op op net 230 Volt +/- 10%
Waarschijnlijk ga je daar bovenuit.
Beste Gerard dut,
 Bij deze vriendelijk bedankt voor de uitleg, heb de energie maatschappij welke de zonnepanelen hebben geinstalleerd hiervan op de hoogte gebracht, ze hebben toegezegd  dat ze contact zouden opnemen met installateur. Zelf dacht hij ook dat dat waarschijnlijk de oorzaak was of slechte aansluiting bekabeling, en zoals op grafiek te zien was er van een regelmatig de opbrengst nadat de daling had plaatsgevonden geen sprake meer. op die dag.
Kan zulke storingen ook brand veroorzaken?
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 14 April 2021 om 12:13
Aantal lezers 15
Aantal reacties 25