Opbrengstpeak boven de 100%.

Laatste reactie 28/03/2019 16:26 door Gerard
· Markeren als ongelezen
Gerrit Koster 5 maanden geleden geplaatst
Vandaag kwam ik op PVOrg de volgende situatie tegen:
Geïnstalleerd vermogen 2950W op het noord-oosten met een peakvermogen om9.15 uur van 2974W.
We kunnen dus hier bij DWJR31SE wel van extreem goede panelen spreken.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Gerrit Koster 5 maanden geleden geplaatst
Hier de schermafdruk
Patrick Looys 5 maanden geleden geplaatst
Panelen kunnen een mooie (positieve) marge hebben, waardoor er onder ideale omstandigheden een daadwerkelijke waarde kan worden bereikt die boven de technisch opgegeven waarde ligt. 
Jeffrey Rous 5 maanden geleden geplaatst
Je ziet er voor en erna dat er iets aan (lichte) bewolking is, mogelijk daartussen strak blauw met een relatief koele omgeving en dan heb je ook nog het extra diffuus licht wat weerkaatst via de bewolking.

Opstelling is zo te zien NoordOost, dus wellicht ook de zon precies goed op de panelen, alleen die hoek van 1° lijkt mij dan sterk dat je op STC waarden uit kan komen...

Of inderdaad zeer goede panelen... 😜
2950Wp en dan 2974kW aan vermogen halen .... haha even je bericht editten en de "k's" weghalen.
Gerard Dut 5 maanden geleden geplaatst
Eigenlijk heel simpel te verklaren. De wp van een paneel is de minimale opbrengst. Met een marge van + 5 % naar boven.
Patrick Looys 5 maanden geleden geplaatst
Officieel is dat de tolerantie. En 5% is zeker niet op elk paneel van toepassing hoor. 5% is zelfs vrij veel ;-)

In dit geval is het nog geen 1%, wat niet eens zo heel bijzonder is :-)
Gerard Dut 5 maanden geleden geplaatst
Ik had die waarde 2 x gezien 1x op de panelen van mijn werkgever en 1 x op die van mijzelf.
Daar staat op (foto van gemaakt) nominale power =5W/ - 0W. Met een meetonnauwkeurigheid van
+/- 3 %
Daar staat dus geen 5 % maar 5 W +/- 3%
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 March 2019 om 11:42
Aantal lezers 18
Aantal reacties 7