slechts 100v mppt! Hoe aan sluiten?

Laatste reactie 15/02/2020 10:37 door Jeffrey
· Markeren als ongelezen
marco . 1 week geleden geplaatst
hallo community,

Ik heb een victron mppt 100/50 regelaar. output 24v. Max 100v input
ik heb 4 panelen van 275w pst, max power voltage 31.1v, open circuit voltage 38.1 volt. 
Ik wil een 24v 750amp accubank laden.

Als ik de vier panelen in serie zet ga ik ver over de 100v van de mppt heen, dat lijkt me niet goed. 
Hoe kan ik mijn 4 panelen het beste aansluiten met gebruik van de huidige mppt?

Ik bevind me op mijn boot in Indonesië en kan niet even de in Nederland gekochte mppt omruilen oid. 
Heel erg bedankt en ik hoor het graag. Groet, Marco Hollebeek.
Jeffrey Rous 1 week geleden geplaatst
Ik ben niet geheel thuis in deze Victron materie, maar als de enige criteria maximale MPPT 100V is dan zou ik zeggen 2x2 panelen in serie en dat dan parallel aansluiten.

Op de website van Victron kan je deze Excel downloaden: 
https://www.victronenergy.com/upload/software/VE-MPPT-Calc-3_4.xlsm

In de tab Modules dan bij een van de Custom regels alle juiste waarden van jouw panelen invullen, dan kan je op de 1e tab die aangepaste selecteren en zo checken of 2x2 correct is., ook kabel lengte weet ik niet.

Volgens mij is 2x2 de juiste oplossing, maar ik weet niet alle parameters van jouw paneel, dus graag nog even zelf checken!
marco . 1 week geleden geplaatst
Hi Jeffrey, 

Super bedankt voor je reactie. Inderdaad kwam ik zelf ook al na wat meer nadenken op 2 x 2/ serie/parallel. Echter las ik op deze site ook dat er bij parallel een micro omvormer of optimizer per paneel tussen moet . Is dit een vereiste of kan het gewoon zonder?

Dankjewel weer. Groet, Marco.
Jeffrey Rous 1 week geleden geplaatst
Kan gewoon zonder.
De 2 panelen in serie wel dezelfde oriëntatie en helling geven.
Eventueel de andere string van 2 panelen een andere oriëntatie/helling geven, maar dat geeft dan wel verlies, hoeveel hangt van de verschillen af.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 14 February 2020 om 04:44
Aantal lezers 11
Aantal reacties 4