Solar edge systeem met optimizers 15 K omvormer uitbreiden van 7000 Wp naar 12.700 Wp.

Laatste reactie 26/03/2019 23:15 door Lody
· Markeren als ongelezen
Lody van wiggen 5 maanden geleden geplaatst
Nav https://fritts.nl/omvormer-aansluiting-zonnepanelen/ en mijn uitbreiding het volgende:

De situatie zoals in de bovenstaande links staat beschreven, lijkt mijn situatie. 

Ik heb met mijn bedrijf aan huis (dierenpension) op dit moment een solar edge 3 fasen 15.000 omvormer met 7000 Wp vermogen aan zonnepanelen (28, op zuid en 35 gr hellingshoek) met solar edge power optimizers (P350). 5 jaar geleden dit laten installeren met met het idee om dit ooit nog eens te gaan uitbreiden (en destijds was de 15 K omvormer maar iets duurder dan een 7K omvormer). Nu zit ik op het punt van de uitbreiding. Heb een installateur gehad om hier eea te laten beoordelen en een offerte uit te brengen. Dit zit er goed uit maar hij had het over om de omvormer te begrenzen om 20 A. Bij de omvormer hangt een 2e meterkast in ons bedrijfsgebouw hier zou dan ook een zwaardere 20A aardlekautomaat geplaatst worden. Het is de bedoeling dat er 19 panelen 300 Wp bijgeplaatst gaan worden = 5700 Wp. Deze komen ook op zuid te liggen met een hellingshoek van 15 graden. Bij elkaar wordt het dan in 2 strings 12700 Wp. In de infographic staat of max 11.040 W met 3 * 16 A of 2 omvormers bij meer dan 11.040 W. Maar er staat niets over 3 * 20A.
Hoofdaansltuiting is 3*25A

Iemand een idee of advies in deze?

Thanks.
Jeffrey Rous 5 maanden geleden geplaatst
Hoe loopt het nu en wat zit er nu in het AC traject qua automaten, bekabeling (lengte) en aardleks achter je hoofdaansluiting?

De max van 23A (volgens de datasheet), ga je waarschijnlijk toch nooit halen , aangezien de netspanning bij terugleveren hoger wordt dan 230V of je moet nu al niet zo hoog zitten.

Omdat 16A selectief is aan 25A, maar daar zijn hele discussies /meningsverschillen over of dat voor opwekkers ook van toepassing zou moeten zijn.

Maar 3x20A zou wat mij betreft ook prima zijn. Die 20A automaat gaat echt niet meteen uit hoor als daar 21A doorheen gaat.

Dat zou je in de afschakel karakteristiek van de automaat moeten kunnen aflezen.
T/m 63A B karakteristiek geldt max stroom x1,13 (bij 20A dus 22,6A) mag na 1 uur niet uitschakelen.

Dus prima voor jouw omvormer, hoef je em ook niet te beperken op 20A in de omvormer.

Hier ook nog info: https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

Maar ik denk dat je dan wel naar een 4mm2 moet gaan? Als er nu een 2,5mm2 ligt.
Heeft de installateur daar wat over gezegd?
reactie op @jefrous:
Lody van wiggen Beste Jeffrey,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb niet zo'n technische achtergrond, maar kom er wel steeds meer in.

Vanuit de hoofdaansluiting in huis lopen 2 kabels met 4*4mm naar 2 bedrijfsgebouwen. De ene kabel is ong 35 meter en de andere die naar de meterkast bij de omvormer loopt is 25 meter. De beide hoofdschakelaren en aardlekschakelaren zijn 40A en de groepen in beide kasten zijn 16A.

De installateur rekende mij voor dat als de omvormer begrensd wordt dat 3*20*230=13.800W max beschikbaar komt (maar met 12700 Wp zal dit ook niet bereikt worden. 

Installateur had t idd al wel over 4mm voor in de meterkast.
5 maanden geleden

Beantwoorden

meterkast bij de omvormer
Jeffrey Rous 5 maanden geleden geplaatst
Prima als de hoofdkabel naar de extra meterkast al 4mm2 is, dan alleen het laatste deel van omvormer naar die extra meterkast en intern in de meterkast nog 4mm2 gebruiken.
edit: Wellicht intern meterkast naar 6mm2?
Je kan namelijk 25A uit de hoofdaansluiting onttrekken en straks dan ook nog 20A uit je omvormer.

Je kan de omvormer op 20A begrenzen, maar ik denk dat dit niet nodig is.
De 230V in de 3*20*230=13.800W gaat namelijk omhoog, dat kan je nu ook al zien op je omvormer.
Wellicht naar 238-240V of zelfs nog hoger en dan gaat de stroom omlaag als je hetzelfde vermogen hanteert.
bijv. bij een netspanning van 238V dan heb je nog 19,3A om op die 13.800W uit te komen. 
Wederom dank.

Maar in dit gebouw (receptie) zit niets wat zoveel vermogen vraagt..... Dus ik neem aan er nooit 25A en 20A door deze meterkast kan gaan. Brutoproductie meter die ik nu gebruik is ook 3 fasen 20A. Dus bedoeling was omvormer dan op 19,9 te begrenzen (programmeren). Maar goed ik denk niet de begrenzing gebruikt zal worden, zeker gezien het wat hogere voltage wat je beschrijft (ik  zal eens kijken).

Dat de hoofdaansluiting ws nog smeltzekeringen bevat, heeft dat nog invloed denk je?
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 26 March 2019 om 17:36
Aantal lezers 15
Aantal reacties 6