SolarEdge firmware updates en verschil in productiecijfers portal/omvormer.

Laatste reactie 20/02/2021 13:14 door Gert
· Markeren als ongelezen
Gert Boomert 2 maanden geleden geplaatst
L.S.



Ik heb sinds 2017 een zonnepanelen installatie van SolarEdge.
Echter de display van de omvormer geeft lagere productiecijfers aan dan de portal. Ik ben nu ¾ jaar bezig met SolarEdge support om te begrijpen waardoor dit ontstaat en om dit op te lossen. In eerste instantie gaf SolarEdge aan dat dit kwam door oude Firmware. Om de firmware te laten updaten via SolarEdge heb je wel geduld nodig!! Je wordt verwezen naar de installateur die dan aangeeft hij zelf niets kan doen en vervolgens moet je zelf een case aanmaken. Ook niet echt klantvriendelijk Nu staat de allernieuwste firmware op de omvormer maar nog steeds verschil in productiecijfers.
Ik ervaar de support van SolarEdge als inefficiënt en niet klantvriendelijk. Ben benieuwd wat u ervaringen zijn. Nu pas is dit issue naar het hoofdkantoor gestuurd (3/4 jaar verder!)
Ik heb aan SolarEdge aangegeven dat ik gedurende de garantieperiode van de omvormer wil dat de meest recente firmware wordt aangeleverd of gepushed wordt .
Na heel veel gedoe (eerst dat het niet kon) hebben ze nu telefonisch aangegeven dat ze aan een systeem werken dat de eigenaar een bericht krijgt als er een firmware update is waarna jezelf hem kan pushen! Planning medio dit jaar! Hoe kan het dat dit niet al bestaat!
Ik lees mijn slimme meter ook live uit met P1 mon (ZTATZ) en heb de indruk dat de productiecijfers niet altijd kloppen in de portal.
Is bovenstaande herkenbaar en kunt u mij advies geven wat te doen, ik ben inmiddels wel een beetje klaar met Support van SolarEdge. Ik geef ze wel feedback en leg uit waarom ik niet tevreden ben maar zie nog weinig verbetering.
Groet Gert Boomert

















Jeffrey Rous 2 maanden geleden geplaatst
Hoi Gert,
"Ik heb aan SolarEdge aangegeven dat ik gedurende de garantieperiode van de omvormer wil dat de meest recente firmware wordt aangeleverd of gepushed wordt ."

Ieder zo zijn mening, ik heb liever dat ze niks remote updaten of pushen zonder mijn medeweten en sowieso vooraf eerst een changelog beschikbaar stellen.

Iets wat werkt niet aan gaan lopen rommelen of er moeten significante verbeteringen zijn, maar dan nog zou ik dat wel zelf willen beslissen.

Ik heb ook een SolarEdge met display, maar het is mij niet opgevallen dat de weergave op de omvormer anders (lager) is dan wat ik op de portal zie.
Wel vind ik het jammer dat de 5-minuten logging van 'totalEnergy' tot 1MWh per Wh ging, dan omspringt naar per 10Wh en na 10MWh het per 100Wh optelt.

Wel een keer gehad dat de maandteller niet meer juist was na een stroomstoring, maar dat komt omdat er dan wat gereset wordt en hij weer opnieuw begint te tellen. Total telde wel door.

Heb je voorbeelden/plaatjes van wat er afwijkt en hoeveel?
reactie op @jefrous:
Gert Boomert Na 1.5 maand al grofweg 10kWh verschil. En het werkt blijkbaar niet goed gezien verschil. Omvormer zou buffer hebben van 2 weken volgens support.
2 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 2 maanden geleden geplaatst
Apart, is er geregeld geen internet connectie ofzo, zodat je die 2 weken buffer dan ook nodig hebt?
Kijk je dagelijks of om de dag wel een keer naar de app of monitorig portal, als die altijd wat laat zien van de dag zelf of de dag ervoor gebruik je die 2 weken buffer niet.

'Total' komt overeen en aangezien de data op de servers hoger is, lijkt het mij dat de 5-minuten data van de omvormer gewoon op de servers van SolarEdge aankomt.

Het verschil van de Year teller is 7,2kWh, hetzelfde verschil zit ook in de maand teller.

Het enige wat ik dan kan bedenken is dat er een stroomstoring of de AC van de omvormer is geweest aan het eind van een produktie dag en daarna nog iets geproduceerd is.
En dat de opgewekte kWh-en tot die AC onderbreking op de omvormer weer verwijderd zijn bij de tellers van Month en Year (niet meegeteld dus), maar op de servers wel, aangezien de 5-minuten data al gedurende de dag verstuurd was. En dat de omvormer voor het restant van die dag weer opnieuw is gaan tellen op de Month en Year teller. Wat natuurlijk onwijs krom is!
Ik heb toen ook een reactie naar SoalrEdge gestuurd na een stroomstoring waar ik ook opeens kWh-en miste op de omvormer, maar volgens mij was het response toen "tja, zo is het nu eenmaal in de software van de omvormer geregeld."

Als je naar de dag opbrengsten kijkt van deze maand, zie je dan een dag van rond de 7,2kWh of iets hoger?
Je zou nog via de API-key de 5-minuten data kunnen opvragen (per 7 dagen) en dan zelf dagtotalen maken in Excel en zo zien op welke dag het verschil gekomen is.
reactie op @jefrous:
Gert Boomert Hangt via LAN aan internet dat is betrouwbaar,   wel moest ik op advies support na firmwareupdate omvormer stoppen en spanningloos maken voor 1 minuut.   Kan best zijn dat dat het verschil maakt, maar dan verwacht ik wel dat Solaredge dat ook weet en aangeeft. Niet dus!  API key lees ik uit met U meter. Hoe ik de 5 minuten data eruit moet hslen weet ik niet. Heb je daar een tooltje voor? API werkt toch via portal ? Omvormer heeft max. 2 weken geheugen en " reset" was langer geleden.
2 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 2 maanden geleden geplaatst
Blijkbaar weten ze dat dus niet, ik vind het echt een BUG in de omvormer software!
Dan zal dat vast het huidige verschil zijn.

De API-key gebruik je om de 5-minuten data van de SolarEdge server te downloaden.
Als je zelf de Admin pagina niet ziet in de monitoring portal, dan aan de installateur vragen.

Om de API-sleutel van de site te genereren, volg deze stappen:
Log in op uw site en klik op het tabblad Admin (beheer)
Selecteer het tabblad Site Access (toegang tot de site)
Selecteer Access Control (toegangsbeheer)
Scroll naar de sectie API Access (API-toegang)
Bevestig dat u de bepalingen en voorwaarden van de SolarEdge API hebt gelezen en ermee instemt
Klik op Generate API key (API-sleutel genereren)
Kopieer de sleutel
Klik op Save
Gebruik de sleutel in alle API-aanvragen

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_monitoring_api.pdf


Er is dus een API interface met de SolarEdge portal.
De informatie is per 5-minuten, deze data kan je opvragen en in een csv file laten zetten door onderstaande url te gebruiken., wel max 7 dagen tegelijk.

Bijvoorbeeld voor 9/4 5:00 t/m 9/4 22:00
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/#SolarEdge-installatie-ID#/#omvormer-serienummer#/data.csv?api_key=#API-string#&startTime=2017-04-09%2005:00 :00&endTime=2017-04-09%2022:00 :00

Tijd format moet zijn hh:mm :ss (zonder de spatie!)

#SolarEdge-installatie-ID# kan je vinden aan de rechterkant op het dashboard of bij Admin en dan site toegang
#omvormer-serienummer# kan je vinden bij Chart achter je omvormer of bij de info van de layout
#API-string# bij Admin en dan site toegang
reactie op @jefrous:
Gert Boomert Top, dank. Ik zoek dat morgen verder uit.  
2 maanden geleden

Beantwoorden

Gert Boomert 1 maand geleden geplaatst
@Jeffrey het lukt mij niet om via de link de gegevens via API uit te lezen. Ik heb een berichtje naar support van Solaredge gestuurd dat hun eigen advies om omvormer uit te zetten en kort spanningsloos te maken na firmware update zeer waarschijnlijk de oorzaak is van het verschil tussen display en portal.  Ik heb ook gemeld dat ik via een forum vernomen heb dat dit fenomeen al eerder bekend is  en dat hij mij dus verbaast dat dit niet bij support bekend is. 
Reden voor het opbrengen van dit topic is dat ik de support van SolarEdge gewoon slecht vind, melden een case af zonder dat het probleem echt is opgelost en lossen niets structureel op. Praten elkaar tegen etc. Ik laat het hier bij ik hoop dat ze dit oppakken . 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 18 February 2021 om 17:09
Aantal lezers 11
Aantal reacties 8