Solaredge systeem met PO en LG 340WP full black

Laatste reactie 20/05/2020 16:06 door Roel
· Markeren als ongelezen
Roel Hokken 1 week geleden geplaatst
Hallo allen,

Ik heb eind vorige week mijn zonnepanelen en omvormer in bedrijf gesteld.

Het gaat hier om een volgende installatie.
Oost-west opstelling op mijn garage dak. In de ochtend staat mijn huis in de weg voor de zonnepanelen wat ik ook duidelijk kan zien in het monitoring systeem, ik vind het overigens een mooi monitoring systeem van Solaredge. In de avond heb ik hetzelfde alleen dan is het het huis van de overburen, om dat nou te gaan slopen is ook zowat.

Maar goed verder naar de installatie. Ik heb dus nu de Solaredge SE3000HD Wave omvormer met max levering van 3,2kw. Verder heb ik 12 X LG black neon 340wp panelen in 1 string aangesloten met P370 power optimizers.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat het verschil gaat zijn met mensen bij mij in de straat is dit ergens terug te vinden of is dat niet mogelijk.

Even een lijst met KWH's vanaf de dag dat de installatie deed werken

9 mei - 4,45 kwh
10 mei - 12,88 kwh
11 mei - 23,52 kwh
12 mei - 13,42 kwh
13 mei - 21,09 kwh
14 mei - 23,08 kwh
15 mei - 24,45 kwh

Jeffrey Rous 1 week geleden geplaatst
Ligt er aan of de andere mensen de opbrengst ergens loggen en jij bij die data kan om te vergelijken.
Of anders geregeld gaan vragen wat zij opwekken.

Misschien dat jij en zij de data ook naar PVOutput.org kunnen uploaden, dan kan je daar eenvoudig vergelijken met anderen in jouw omgeving.
Duidelijk dankjewel Jeffrey. Ik ga eens zoeken wat er te vinden is in Sliedrecht
Inmiddels redelijk wat informatie/data uit mijn het monitoring portal gehaald. 
Ik kan zien dat power optimizers aan begin van ochtend hard moeten Werken, 3 van de 12 geven elke ochtend even +- een half uurtje 60v ik vermoed dat dit de 3 laagste zijn aan de oostkant, daarna zie ik ze snel omlaag gaan naarmate er meer zon op komt en je kan daarna mooi zien hoe de zon uren verlopen aan de hand van de spanning. 
In de avond is dit process eigenlijk precies hetzelfde waarbij ik vermoed dat laagste 3 panelen dan op 60v komen.

Bijgevoegd even wat plaatjes
Po voltage
oost
oost 2
west
west 2
Het vermogen oost.
Vermogen west
Jeffrey Rous 1 week geleden geplaatst
Het clippen van de optimizers op 60V is zo te zien gelukkig niet zo lang.
Je hebt het bijna juist, het zijn de bovenste 3 panelen die 's morgen al in de zon liggen die op 60V komen, 's avonds zijn het ook de bovenste 3 panelen.
De stroom door de gehele string is voor alle optimizers gelijk, dus degene in de zon hebben de hoogste spanning, omdat die het meeste opwekken.
Aha kijk zo leer ik ook bij 👍. 

De tijd zal het leren hoe het in de wintermaand verloopt. Ben benieuwd of het dan ook zo loopt zoals nu, zal ongetwijfeld anders zijn, maar ik hoop dat alles blijft doen wat het moet doen. 
De maanden dat de zonnepanelen echt renderen zijn denk ik toch tussen half maart half oktober.

Afgelopen dagen kon ik wel zien hoe de zon langzaam over mijn huis kruipt om dan de panelen en PO's te activeren. 

Je kan het ook mooi zien in de vermogens opbouw van de omvormer. 
Roel Hokken 6 dagen geleden geplaatst
Gisteren was een topdag qua opbrengst, bijna 27kw/h

nog even wat plaatjes van SE omvormer.
En nog 1tje van de stroom en kwh
Gerard Dut 6 dagen geleden geplaatst
Ik heb maar één conclusie: je woont niet bij mij in de buurt. Ik heb een zuid installatie met ook wat schaduw die qua Wp groter is met een omvormer SolarEdge van 4K. Jij hebt een hogere opbrengst.
En dat met een oost west installatie.
Oh. Dan ben ik  benieuwd naar jouw installatie. Hoeveel panelen heb je en wat voor? Hoe is je dakhoek?
Hoeveel schaduw heb je? Van wanneer tot wanneer? Maak je gebruik van power optimizers? 
Gerard Dut 5 dagen geleden geplaatst
Natuurlijk heb ik optimizers. 15 panelen van 295 Wp windrichting ZZO. Schaduw in lente/zomer tot 11.30. Daarna volle zon. Woning staat in Salland
Roel Hokken 5 dagen geleden geplaatst
Ja, dan zou ik toch verwachten dat je wel meer moet kunnen halen. Liggen je panelen als 1 groot vlak aan elkaar? 

Ik heb mijn opstelling van de panelen om practische redenen in 4 landscape rijen van 3 panelen gemaakt waarbij tussen onderste en bovenste rij een dakpan ruimte zit. 
Nu ben ik wel aan gokkken maar kan het zijn omdat de panelen meer ruimte hebben de panelen beter kunnen koelen en zo dus meer opbrengen?
Meestal zie je dat er maar zo'n 1 a 2cm ruitme zit tussen de vlakken van de panelen. Ik heb die ruimte alleen maar op de korte zijde van de panelen, aan de lange zijde heb ik minstens 30cm vrije ruimte bij alle panelen.

Geen idee of dit helpt maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Gerard Dut 5 dagen geleden geplaatst
Ik ben zeer tevreden hoor. Het verschil zal wel in de woonplaats liggen. Veel meer bewolking in het binnenland en hogere temperaturen. En ik weet niet waar jij ongeveer woont.
Verticaal zit er bij mij ook ruimte tussen. Daar zoek ik het niet in.
Roel Hokken 5 dagen geleden geplaatst
Ik woon in Zuid-Holland  Sliedrecht. Ja dat zou ook nog goed kunnen inderdaad. Daar had ik ook nog niet aan gedacht.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 16 May 2020 om 14:16
Aantal lezers 8
Aantal reacties 21