Stroom vermist

Laatste reactie 15/02/2020 17:21 door Jack
· Markeren als ongelezen
John Claassen 7 maanden geleden geplaatst
Hallo allemaal,

Ik heb, sinds 5 februari 2019, 20 zonnepanelen liggen. Waarvan 12 op mijn huis en 8 op mijn garage. 

Ik verbruikte in 2018 4.469kWh stroom. 
Dit jaar zit ik (door een verklaarbare piek in februari) op 4.510kWh. 

Nu wekken mijn zonnepanelen 4.420kWh op. Echter heb ik volgens mijn energiemaatschappij 2.612kWh teruggeleverd.
Het verschil tussen opgewekt en teruggeleverd is:  1.808kWh. 

Nu wordt er verondersteld dat die 1.808kWh verbruikt is voor die bij de meter is aangekomen. Maar dan zou ik dit jaar dus ineens 6.228kWh verbruikt hebben. 
Zonder verbouwing of een nieuw apparaat o.i.d. is dit niet te verklaren. 

Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen? 

Mvg,

John
Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
Sinds waneer heb jij de panelen, John? 
John Claassen 7 maanden geleden geplaatst
Ik heb de panelen sinds 5 februari 2019
reactie op @johnclaassen:
Patrick Looys Oef... dat stond dus ook in je bericht zie ik nu. Sorry..
7 maanden geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
Ik vind die 41kwh 'extra verbruik' in 2019 nu niet echt een schokkend verschil trouwens ;-)

En je hebt een slimme meter?
reactie op @patricklooys:
John Claassen Hey Patrick, dat stond niet in mijn bericht. Dat heb ik meteen even aangepast. 

Ik in februari heb ik 780kWh verbruikt doordat ik heel optimistisch probeerde om een vijver van 40 kuub boven het vriespunt te houden. Dus ik had normaal gezien een stuk minder stroom verbruikt.

Het gaat me natuurlijk om die 1808kWh die 'vermist' zijn.
7 maanden geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
Goed, dat piekje is dus  te verklaren ;-)
En heb je een slimme meter?

Maar heb je de jaarafrekening dan nu al? Want als je rond de 1800 terugleverd (volgens de officiele definitie dan) dan heb je de rest, je gehele verbruik dus, afgedekt met je opwek, en dus gesaldeerd. En zou je dus over die 1800 kwh ook nog geld per kwh voor ontvangen.

Maar goed... wat zegt dus je jaarafrekening van de energiemaatschappij?
🔥 Jeffrey Rous 7 maanden geleden geplaatst
De 4510kWh dat is wat er sinds de laatste meterstand uit het net afgenomen is? 
De teruglever meterstand staat op 2612kWh (mag aannemen dat je vanaf '0' bent begonnen)
Zijn het echte meterstanden op je rekening of zijn het geschatte waarden?

Totaal zou je dan 4510-2612=1898kWh moeten betalen.

De 4420kWh van de omvormer is misschien iets te rooskleurig, maar dat is max 2 of 3%.
Neemt niet weg dat je ook het deel dat je niet teruggeleverd hebt ook nog zelf verbruikt hebt.
4420-2612=1808kWh

Dan zou je totale verbruik flink gestegen zijn 4510+1808=6318kWh

Maar wat voor kWh-meter heb je?
Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Je moet even aangeven waar je welke waarde vandaan hebt.
Dus welke waardes had je op wel moment op de (slimme) meter (afgenomen en teruggeleverd)
Welke waardes staan er op de jaarafrekeningen en welke waardes stonden er op welk moment op de inverter.

De energieleverancier kijkt alleen naar de waardes op de (slimme) meter en trekt daarbij, in het geval van een slimme meter, de teruggeleverde kWh's af van de afgenomen kWh's. Dat is wat je moet betalen.

Jouw werkelijke/totale verbruik is natuurlijk hoger. Daar zit namelijk ook de stroom in die je hebt opgewekt, maar direct verbruikt is (en dus niet is teruggeleverd).
Dat aantal kWh's krijg je door van de inverter af te lezen hoeveel kWh deze in de afgelopen periode heeft geproduceerd en daar het aantal teruggeleverde kWh's van af te trekken.
Het totale verbruik is dus gelijk aan het aantal afgenomen kWh's volgens de slimme meter plus de kWh's die je wel het geproduceerd, maar niet hebt teruggeleverd (dus direct verbruikt).

Wat ik ook mis is of de net-meter is vervangen na installatie van de panelen. Ofwel, werd de stroom in 2018 gemeten met dezelfde of een andere meter dan in 2019?
(als dit twee verschillende meters zijn is iedere vergelijking op voorhand waardeloos).

En klopt jouw redenering wel?
Verbruik 2018 4469kWh
Verbruik 2019 4510kWh
verschil (slechts) 41kWh

Nu zeg je dat je in februari (2019?) 780kWh gebruikt hebt. Is dat alleen voor die vijver of is dat het hele verbruik voor die maand? Maar dat zou dan uiteindelijk slechts hebben geresulteerd in een meerverbruik van 41kWh op het hele jaar.....

Zelf denk ik dat je die 1808kWh gewoon verbruikt hebt.
John Claassen 7 maanden geleden geplaatst
Oke, ik ga even proberen al jullie vragen te beantwoorden. 
Ik heb mijn jaarafrekening nog niet, maar ik heb wel alle maandrekeningen al. Daarmee kan ik dus een jaartotaal samenstellen. 

Ik heb een slimme meter, namelijk een Landys Gyr E350 ZMF110CCtFs2. 
Vandaag heb ik daar de volgende waardes uit afgenomen: 
op kanaal 1.81: 9194kWh
op kanaal 1.82: 7022kWh
op kanaal 2.81:   777kWh
op kanaal 2.82: 1836kWh

De metingen van mijn energiemaatschappij komen van 23 januari, wat 5 dagen geleden is.
op kanaal 1.81: 9147kWh
op kanaal 1.82: 6984kWh
op kanaal 2.81: 777kWh
op kanaal 2.82: 1835kWh.

Gezien de 5 dagen die er tussen zitten zijn hier geen schokkende verschillen zou ik zo zeggen.
De slimme meter is al sinds 2016 aanwezig, dus we zijn ook geen appels met peren aan het vergelijken. 

In februari was die 780kWh het verbruik voor de gehele maand, de vijverheater die ik een week lang gebruikt heb heeft toen 500kWh verbruikt. Dat heb ik nooit meer gedaan. 

1800kWh meer verbruik dat staat gelijk aan een apparaat van 200w dat een jaar lang non stop aan staat. Als ik dat extra aan heb staan zou ik dat toch moeten weten lijkt mij. Het is niet zo dat ik een extra pomp in mijn vijver heb gegooid...

John Claassen 7 maanden geleden geplaatst
Potver!

Ik ging twijfelen over hoe lang ik de vijver nu eigenlijk had. Ik dacht al een jaar langer. Dus het is eigenlijk letterlijk het voorbeeld wat ik net geef. Ergens in oktober 2018 is mijn vijver in werking getreden... 
Dan valt de stijging in verbruik nog mee, want daar liggen 2 pompen van 200 watt in... 

Excuses excuses! En toch hartelijk dank voor het meedenken!
Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
...zou je voor mijn beeldvorming en inzicht nog even kunnen benoemen wat de 4 kanalen inhouden?
🔥 Jeffrey Rous 7 maanden geleden geplaatst
@patricklooys
Uit de handleiding:
- Stand kWh geleverd door leverancier, tarief 1. Tegelijkertijd wordt de code 1.8.1 weergegeven. 
- Stand kWh geleverd door leverancier, tarief 2. Tegelijkertijd wordt de code 1.8.2 weergegeven. 
- Stand kWh teruggeleverd door aangeslotene, tarief 1. Tegelijkertijd wordt de code 2.8.1 weergegeven. 
- Stand kWh teruggeleverd door aangeslotene, tarief 2. Tegelijkertijd wordt de code 2.8.2 weergegeven.

@johnclaassen
Maar je totale jaarverbruik is wel die 6318kWh en niet de 4510kWh.
Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Mooi dat de verwarring nu is opghelderd en dat alle onduidelijkheden verklaard kunnen worden.
Jack Brunsting 7 maanden geleden geplaatst
Ik heb een zelfde soort vraag. Mijn panelen zijn omstreeks 20 februari geplaatst. Dat jaar daarvoor heb ik ongeveer 2800 kwh gebruikt. Gisteren kreeg ik de afrekening van het afgelopen jaar, 1-2-2019 tot 1-2-2020. De opbrengst van de installatie stond toen ongeveer net op 2800 kwh. Dit was echter de opgave van Engie: 
 Elektriciteit normaal: 1455 kWh
Elektriciteit dal: 980 kWh
Teruglevering normaal: 1506 kWh
Teruglevering dal: 638 kWh
Wanneer ik de bovenste kilowatts direct uit het net heb gebruikt en de onderste teruggeleverd heb zou ik ruim 4500 kwh gebruikt moeten hebben of zie ik dat verkeerd? 
Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
Installatieopbrengst vanaf 20-02-2019 tot 01-02-2020: 2800kwh

Je verbruik is dus: 2435kwh
Je teruglevering: 2144kwh

Tevens is er ook nog een direct verbruik van opgewekte stroom. 

Je jaarrekening zou derhalve 291kwh uur zijn aan wat je nog hebt te betalen.

Je vermeld niet wat jou in rekening wordt grbracht, want dat verklaart vaak ook veel ;-)
Kan je dat nog evrn vermelden?





Gerard Dut 7 maanden geleden geplaatst

@jackbrunsting
Volgens mijn berekening heb je 947 kWh gebruikt.
Verbruik - teruglevering +(opbrengst zonnepanelen - teruglevering)
Lijkt mij erg zuinig. Kloppen de getallen wel?
🔥 Jeffrey Rous 7 maanden geleden geplaatst
@gerarddut​ dat is niet correct.

Verbruik = totale afname + (opbrengst zonnepanelen - totale teruglevering)
Verbruik = 2435 + (2800 - 2144) = 3091kWh

Rekening = totale afname - totale teruglevering
Rekening = 2435 - 2144 = 291kWh betalen
Gerard Dut 7 maanden geleden geplaatst

@jefrous

Het duurde even dat het kwartje viel, maar je hebt gelijk. Ik vond het ook al vreemd dat er 2x - teruglevering in stond.
Is meteen de vraag van @jackbrunsting​ beantwoord. Er is geen stroom verdwenen. Je hebt zelfs iets meer verbruikt.
Jack Brunsting 7 maanden geleden geplaatst
Wanneer het hogere verbruik 290 kwh is zou het bij nader inzien wel kunnen kloppen. Ik was uitgegaan van eenzelfde verbruik als vorig jaar, maar sinds begin vorig jaar koken we vanwege een streng dieet van mijn echtgenote na elkaar op inductie. Daar zullen die extra kwh's weg komen! Wanneer de installatie eind augustus, begin september er niet een kleine maand uit gelegen had, was dat ook wel door zon opgewekt geweest! Moet nog even mijn best doen om te begrijpen hoe die berekening nu werkt! 🤔 
Bedankt voor de reacties! 
reactie op @jackbrunsting:
Jan Huizinga Dus zal je gas rekening in theorie lager moeten zijn , al is dit misschien moeilijk te zien i.v.m. zachte winter minder stookkosten. 
7 maanden geleden

Beantwoorden

Jack Brunsting Gasverbruik was nagenoeg gelijk. 
7 maanden geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
@jackbrunsting​ ...maar klopt het dus dat je jaarafrekening mbt electra rond die 290kwh bijbetalen ligt? Want daar heb je nog geen atwoord op gegeven ;-)
reactie op @patricklooys:
Jack Brunsting Die rekening heb ik nog niet gezien want dan moet ik op de pc (boven) kijken waar gebruikersnaam en wachtwoord opgeslagen zijn. Om zo'n afrekening te kunnen begrijpen moet je haast hogere wiskunde gestudeerd hebben volgens mij, maar dat zal ook wel kloppen. Ik had het voorschotbedrag (voorzichtig) aangepast naar een afrekening zonder elektriciteit in de verwachting nog wat geld terug te krijgen, maar uiteindelijk moet ik een beetje bijbetalen.
Ik heb nog wel een aanvullende vraag. Worden belastingverhogingen op energie ook doorberekend op een vast contract?
7 maanden geleden

Beantwoorden

Patrick Looys 7 maanden geleden geplaatst
Aangezien je vraag vooral te maken heeft met verbruik en je jaarafrekening, verbaast mij eigenlijk dat je die nog niet bekeken hebt 😉
Die jaarafrekeningen zijn soms idd wel  wat onoverzichtelijk, maar je pure verbruik ivm de eindafrekening is m.i toch wel goed te zien.

Belastingen worden ook bij vaste contracten verhoogd. Het enige wat je 'vast' zet zijn slechts de daadqerkelijke energietarieven en de maandelijkse  vaste leveringskosten.

Maar aangezien er een verhoging is van korting op de energiebelasting dit jaar, heeft het dus ook voordeel dat niet alles 'vast' staat. Anders had je niet geprofiteerd van die extra teruggaaf ;-)

Maar men denkt vaak dat alles vast staat. En dat is eigenlijk maar beperkt. Mijn advies en ervaring  is dus om maximaal 1 jaar de boel vast te zetten. En zeker geen 5 jaar (of zelfs 3). Maar goed, daar zijn diverse meningen over. 
Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Over die belastingverhogingen en het doorberekenen daarvan:
Als je op de jaarfactuur kijkt zul je zien dat die bestaat uit twee delen. Een deel met de afrekening over het contractjaar dat in het vorige kalenderjaar valt en een deel dat in het huidige kalenderjaar valt.
Je zult dan ook zien dat de tarieven voor gas en electra daartussen verschillen. Dat komt dus door de gewijzigde belastingen.

Daarnaast wijzigt ook het aansluittarief dat de netbeheerder in rekening brengt per iedere 1 jan.
Daarom zie je ook op de jaarafrekening staan hoeveel dagen je in het vorige jaar aangesloten bent geweest en tegen welk tarief en hoeveel dagen in het huidige kalenderjaar tegen het nieuwe tarief.

Over het kunnen begrijpen van de jaarafrekening, daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben (dat heb ik namelijk niet 😉).
Een beetje om kunnen gaan met Excel en het beschikbaar hebben van de meterstanden op drie momenten (begin en einde contractperiode en die van 1 jan.), de tarieven die je heb afgesproken en de tarieven van de netbeheerders (gas en elektra + van beide kalenderjaren) is voldoende.
Ik kan mijn jaarafrekening bijna tot op de cent controleren/narekenen. Zo kwam ik er achter dat onze netbeheerder ons voor gas een te hoog leveringstarier rekende (omdat de oude bewoners veel meer gas verbruikten dan wij nu doen).
🔥 Jeffrey Rous 7 maanden geleden geplaatst
@antoonros
Dacht dat het inderdaad vorig jaar ook zo was, in 2 delen, maar ik had vandaag toevallig bericht over de jaarrekening van Vattenfall en wat ik nu zo snel even in de PDF zie, is dat alleen stroom en gas gescheiden zijn en niet ook nog eens 2019 en 2020 per onderdeel.

Vanavond op het gemak maar eens checken of het allemaal wel klopt, met ook een eigen Excel (al jaren in gebruik).
Maar de 552 euro die we terug krijgen is wel lekker!
Was dus wel al inclusief de 250 bonus :-(

Edit:
er is een aparte PDF, namelijk Tarievenspecificatie (bij 'Mijn Vattenfall' te vinden onder 'contract'.) waar dit helemaal uiteengezet wordt.
Toelichting specificatie
Dit overzicht laat zien welke tarieven wij hebben gebruikt om de gemiddelde prijzen van factuur xxxxxx te berekenen. Alle bedragen waar een sterretje (*) achter staat, kunt u terug vinden op uw jaarafrekening.
Jack Brunsting 7 maanden geleden geplaatst
Heb de rekening gezien, maar ik krijg spontaan uitslag wanneer ik al die verschillende bedragen zie! Ik heb daar denk ik in het verleden een trauma van opgelopen. Ik heb twee keer een leverancier gehad die een tussentijdse afrekening wou. Een keer in het voorjaar, en toen moest ik uiteraard bijbetalen, en een keer in de herfst en toen kreeg zo vlak na de zomer eerst geld terug. Wanneer je dan met die twee afrekeningen wilt begrijpen of je niet genaaid bent word je knettergek. Ik wel teminste! Maar vertrouwen kun je ze niet want fouten zijn altijd in hun voordeel. Welkomstpremie vergeten bij de afrekening, of de korting vergeten omdat het een woonhuisaansluiting betreft! Dan ben je blij wanneer je via gaslicht.com het contract afgesloten hebt want met hulp van hen is een foutje zo opgelost! 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 January 2020 om 15:25
Aantal lezers 24
Aantal reacties 28