Sunpower X21-345 of AUO-BenQ 335 zonnepanelen

Laatste reactie 18/01/2018 13:30 door Lex
· Markeren als ongelezen
Dennis Martens 2 jaar geleden geplaatst
Ik ben woonachtig in Lanaken (België, kort bij Maastricht). Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen. Ik ben zeker niet op zoek naar de goedkoopste panelen en wil graag kwaliteit. 

Nu heb ik een offerte gekregen met Sunpower X21-345 panalen met Solar Edge omvormer en optimizers. 17 panelen alles inclusief voor 11990 Euro en 5865 Wp.

Ook heb ik een offerte gekregen met AUO-BenQ 335 SUNFORTE panelen met Solar Edge omvormer en optimizers. 19 panelen alles inclusief voor 11394 Euro en 6365 Wp.  Zij vertelde mij dat dit identiek hetzelfde paneel is als de Sunpower.

Ook heb ik mij laten vertellen dat Sunpower niet meer zou willen samen werken met AUO-Benq, klopt dit?

Welke panelen raden jullie mij aan?
Beste antwoord — gekozen door Lex Schiebaan
Jeff de R 2 jaar geleden geplaatst
Gevonden:

https://community.fritts.nl/conversations/is-benq-sunforte-330-wp-afgeleide-van-de-sunpower-e-20-paneel-327wp

Reactie Lex:

"Sunpower had ooit een fabriek in China waar ze samen met een Chinese partij Sunpower zonnepanelen maakte voor de Chinese markt. De samenwerking beviel niet en toen is Sunpower er mee gestopt. Echter de Chinese fabrikant mocht blijven produceren voor de Chinese markt (want dat was contractueel afgesproken). De Chinezen produceren op de oude productielijn van Sunpower en het enige Sunpower wat ze nog gebruiken is de E20 zonnecel en de verbindingen.

Wat is er nou gebeurt: De Chinezen waren iets te slim. Zij mogen alleen leveren voor de Chinese markt. Echter als een andere partij die panelen koopt en doorverkoopt naar het buitenland dan is er contractueel niets mis mee. En dat is dus gebeurt met BENQ.

Uiteraard is Sunpower hier niet blij mee en lopen er grote rechtszaken. Echter je gelijk hebben en krijgen in China is lastig. Sunpower heeft er dan ook voor gekozen om niet meer te investeren in de E20 zonnecellen en alleen nog X21 en beter te gaan produceren.

Prima natuurlijk alleen is een zonnecel nog geen zonnepaneel. Alle andere componenten (zie plaatje) zijn bij Sunpower speciaal geselecteerd en uitvoerig getest. Zoals Sunpower het zegt: Waarom zal je al je tijd, geld en energie stoppen in de beste zonnecel en dan de rest een beetje goedkoop uitvoeren.

Terugkijkend naar de tekst:

> Deze zonnepanelen ZONNECELLEN zijn gebaseerd op de OUDE patenten van Sunpower (USA)

> dezelfde fabriek geproduceerd. > Keiharde leugen

> geen enkele andere fabrikant geëvenaard. > Juist wel door Sunpower

> Productgarantie 10 jaar > Sunpower 25 jaar echte productgarantie

Dit wetende en dan nog de garanties die er bij horen maken het kleine prijsverschil mijns inzien zeker niet de moeite waard om voor een slap aftreksel te kiezen.

Fritts zegt hoe het zit. Nou zo zit het :)

Groeten, Lex "
Jeff de R 2 jaar geleden geplaatst
Volgens mij is hier al eerder een discussie over geplaatst; iets met dat Benq samenwerking ooit heeft gehad met Sunpower, ruzie gekregen, nu gebruikt Benq nog verouderde Sunpower technology.
Maar daar kan @lexschiebaan​ je meer over vertellen denk ik
Dennis Martens 2 jaar geleden geplaatst
Dat klopt. Heb dat hier ook gelezen maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het nu juist zit. Heb een verdeler van BenQ die zegt het zijn dezelfde panelen. Dan heb ik een verdeler van SunPower die zegt dat het niet helemaal hetzelfde is. En dan nog een verdeler van de twee panalen die zegt dat het inderdaad nog in hetzelfde bedrijf gemaakt wordt en dat de panelen hetzelfde zijn alleen SunPower is duurder is en daarom de panelen van Benq moet nemen. Alleen heb ik precies meer vertrouwen in het verhaal van SunPower door de goede product- en opbrengstgarantie van 25 jaar terwijl BenQ maar 10 jaar opbrengstgarantie geeft.
Lex Schiebaan 2 jaar geleden geplaatst
@jeffder​ Bedankt voor het opzoeken. Niets meer aan toe te voegen. Mogelijk zijn er in de tussentijd wat dingen veranderd maar dat was de situatie zo'n 1,5 geleden. 

Groeten, Lex
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 17 January 2018 om 20:00
Aantal lezers 28
Aantal reacties 5