Systeem rendement van slechts 60% (2300W vd 3600W)

Laatste reactie 07/08/2019 08:05 door Martijn
· Markeren als ongelezen
Martijn De Kooter 4 maanden geleden geplaatst
Beste allemaal,

Sinds 10maanden hebben we nu de panelen erop liggen.
Ik vind het vreemd dat het piekermogen op slechts 2300 blijft hangen, het lijkt ook  te worden afgeblokt, zie foto.

Hoe ziet het systeem eruit:
12x CSUN-300-60m-BB panelen
(Pmax 300W, Voc=39.8V, Isc=9.6A, Vmpp=32.2V Impp=9.31A (totaal 3600Watt)
omvormer: Sunseed Series 3K-5KTL single phase string converter (max DCin=4160W, max DC=500V, MPPT range=100-450V, 2 inputs)

plat dak, richting zuid-oost, Hierbij liggen er 9 in hetzelfde platte vlak, plus nog 3 in dezelfde richting en hoek, alleen 90 graden gedraaid. Alle 12 liggen ze in een string, aangesloten op 1 input.
hellingshoek: 10graden
Elektrisch aangesloten op een gecombineerde groep, gemaakt bij de wasmachine op zolder.

Heeft iemand een idee of er hier iets mis is?

Groeten,
Martijn
Patrick Looys 4 maanden geleden geplaatst
Niet direct iets mis denk ik. Meer een vaker gemaakte denkfout.

Ter verheldering in een simpele notendop...die 3600kwh zal in ieder geval niet zo heel vaak gehaald worden, als je naar stroom dagopbrengsten gaat kijken in relatie tot je technische totaal van je panelen. En zo ja, dan zal het een piek zijn die kortstondig gehaald wordr. En zeker niet op hete zomerdagen.

Jouw installatie van 3600kw met  een 10% correctie (ivm hoek/ligging/lokatie/omvormer) geeft (volgens gemiddelde algemene berekening) daarmee een jaaropbrengst van rond 3300kwh. Wellicht heeft je installateur je ook een jaaropbrengst voorgerekend. Zoja, wat was dat?

Dus... wat is nu je (bijna) jaaropbrengst? Dan weet je veel beter of de opbrengst in verhouding staat tot je installatie ;-) 

En ja... je omvormer lijkt af te toppen op ongeveer 2300kw.
reactie op @patricklooys:
Martijn De Kooter Hi,

Bedankt voor de reactie. Aftopping is alleen wel vreemd toch voor een 4000W systeem.

Momenteel zit ik op 2800kWh, dus met nog een maand te gaan kom ik iets boven 3000 uit, waar de verwachting 3200 was. Dus nog wel een beetje in de buurt, en gelukkig evenveel als ik nu verbruik 
4 maanden geleden

Beantwoorden

Jeffrey Rous 4 maanden geleden geplaatst
Met slechts 10° helling dan moet je het ook echt van de zomermaanden hebben.
Je zou op PVOutput.org kunnen zoeken naar vergelijkbare opstellingen om te vergelijken.

Als het aftopping/beperking van de MPPT is op 2300W, dan zou je naar 2x6 kunnen gaan.

Qua MPPT range zou dat moeten kunnen, maar je zit dan wel aan de lagere kant van de range met waarschijnlijk een paar procent mindere efficiency.
OF
Y-connectoren/kabeltjes toepassen en de string van 12 op de beide MPPT's aansluiten.
Wel even in de handleiding checken of je dan op de omvormer nog wat daarvoor moet instellen.
reactie op @jefrous:
Martijn De Kooter Optie van Yconnectoren had ik elders ook gelezen ivm aftopping systeem, maar dit systeem zou het aan moeten kunnen, maar best het proberen waard.
Echter kan je omvormers instellen? Van mijn systeem heb ik hier geen enkele info over gevonden.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Je schrijft in je antwoord dat het aftopping op een 4000wp systeem is. Maar volgens mij is het 3600wp (zoals je zelf ook in je eerste post beschrijft).

En dan met een correctie tussen de 10 a 15 procent (is 3300kwh tot 3000kwh) zit je dan niet eens zo heel gek hoor. Maar het is mogelijk wel wat aan de krappe kant...
reactie op @patricklooys:
Martijn De Kooter Ik bedoelde 4000watt omvormer :)
Maar totale jaaropbrengst lijkt inderdaad nog wel goed uit te komen, maar als ik dit nog wat zou kunnen verhogen door aftopping te verminderen zou dat mooi zijn.
4 maanden geleden

Beantwoorden

@martijndekooter​ 
Welk type Sunseed heb je precies, de 4000TL?
En bedoel je dan dat de 4000W omvormer de 3600Wp aan panelen makkelijk aan moet kunnen?

Dat zegt helaas nog niks over een mogelijke beperking per MPPT...

Is er dan geen handleiding bij de omvormer geleverd? Of op internet te vinden?
reactie op @jefrous:
Martijn De Kooter De omvormer is sunseed series 3K-5KTL, model 4000TL inderdaad.
Conform specificaties moet deze 4160watt aankunnen, dus ik dacht dat komt overeen met 3600watt systeem (systeem is door lokale dealer samengesteld en geïnstalleerd.)

Ik heb alleen een handleiding over het gebruik van fysieke knoppen gevonden, helaas niks over het instellen van de omvormer zelf.

4 maanden geleden

Beantwoorden

Net deze datasheet gevonden en daar staat toch echt dat er 2300W per MPPT als max is, op pagina 10.

reactie op @jefrous:
Martijn De Kooter @jeffrey rous

Goed gevonden! Dan klopt het dus toch at ik dacht.
Dus nu nog even oplossen met Y connectoren.
Iemand een tip waar ik deze kan halen, en kan ik deze dan direct installeer? Na 23.00 staat alles uit, dus dan zou ik de groep vd omvormer kunnen uitzetten, en dan aansluiten, en groep weer aanzetten
4 maanden geleden

Beantwoorden

Ik neem aan dat als je jouw lokale installateur even belt dat ze de Y-kabeltjes wellicht zo hebben liggen.

In principe hebben zij een slecht(er) werkende installatie opgeleverd, dus ik zou het oplossen hiervan dan ook daar neerleggen.

Misschien dat ze er dan ook iets van leren en nieuwe installaties (met dit type omvormer) bij volgende klanten wel meteen goed opleveren.
Martijn De Kooter 4 maanden geleden geplaatst
Goed nieuws! de installateur heeft het aangepast. Helaas wel net na alle mooie dagen. Zodra er weer een mooie dag is post ik nog het eind resultaat, maar gisteren heb ik al heel even de 2750W voorbij zien komen :)
Fijn zo Martijn! Hou ons op de hoogte  ;-)
De strings aangepast naar 2x6 of bedoel je de Y-kabeltjes er tussen geplaatst..... 😇
reactie op @jefrous:
Martijn De Kooter Het is een Ysplitsing geworden, zie foto.
Helaas nog geen mooie heldere dag gehad, maar op half bewolkte dagen haal ik nu 2700, en ik heb al een piek gezien van 3500, eens zien of we die nog vaker kunnen gaan halen voor een langere tijd, zou leuk zijn.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 18 July 2019 om 21:47
Aantal lezers 21
Aantal reacties 16