Teruglevering icm Siemens S2AS300

Laatste reactie 21/04/2022 19:18 door Laurens
· Markeren als ongelezen
Michel van de Vosse 2 jaar geleden geplaatst
Heeft iemand ervaringen met de teruglevering van stroom met de Siemens S2AS300? Liander beweert dat dit een digitale meter is waarmee zij niet kunnen salderen. Ik heb dus nog geen vergoeding ontvangen voor bijna 3 jaar teruglevering. Het is een meter met een apart telwerk voor teruggeleverde stroom. Niet gesplits dussen dag en nachtstroom dus. Wie heeft een goede tip. 
Jeffrey Rous 2 jaar geleden geplaatst
Heeft Liander je toen je de aanmelding deed van zonnepamelen/terugleveren dan geen andere meter aangeboden of heb je die dan geweigerd?

Ben je dan ook al 3 jaar bezig met je energie leverancier/ Liander en kom je niet verder?

Als je geen 'slimme' meter wil kan je ook een normale digitale meter krijgen.

Het telwerk voor teruglevering loopt wel gewoon op?
reactie op @jefrous:
Michel van de Vosse Idd hebben ze mij dat destijds aangeboden. Ik heb slimme meter geweigerd. Installateur gaf aan dat meter prima was. Telwerk registreerd gewoon teruggeleverde stroom. 
2 jaar geleden

Beantwoorden

Liander zegt simpelweg dat ze met deze meter niet kunnen lees willen salderen. Schijnt iets met splitsen dag nacht te maken te hebben. Mijn meter splitst dat niet, afname wordt wel gesplitst.

Heb jij iets vergelijkbaars meegemaakt? 
Jeffrey Rous 2 jaar geleden geplaatst
Nee, dat (gelukkig) niet.

Ik had zelf ook een digitale meter (ISKRA) met een apart teruglever telwerk naast de hoog/laag teller, ook bij mij wilde Liander deze vervangen voor een 'slimme' meter na het aanmelden van de zonnepanelen in april 2017.

Voor de 'slimme' meter heb ik toen vriendelijk bedankt, maar wel het alternatief laten plaatsen.
Een digitale meter (toevallig ook ISKRA) maar dan met 4 telwerken, hoog/laag afname en hoog/laag terugleveren, alleen heb ik geen H/L schakeling, dus er lopen hier maar 2 telwerken.

Maar niet geheel handig om naar de installateur te luisteren i.p.v. de netwerkbeheerder...

Maar wellicht hebben ze toen niet duidelijk genoeg gemaakt dat je met deze meter dus niet kan/mag salderen nadat je de 'slimme'meter geweigerd had?
Misschien kan je daar nog wat mee?

Maar alles mag nu gesaldeerd worden, alleen doet de ene leverancier dat soms iets anders, bijv. Eerst salderen tegen het hoog tarief en alles wat dan nog overblijft tegen het laag tarief salderen, maar dat kan je vast opzoeken bij jouw leverancier.

Wellicht kan je de energieleverancier bewegen om toch te salderen, omdat het toch geregistreerd is op die aparte teller, desnoods tegen het minst gunstige voor jouw.
bijv. eerst tegen laag salderen en daarna hoog of minder laten salderen dan dat de teller aangeeft, om toch een groot deel vergoed te krijgen.

En dan door Liander alsnog een nieuwe digitale meter te laten plaatsen (liefst tegen 0 kosten), uiteindelijk moet iedereen toch aan een digitale 4-teller meter of slimme meter.
Klopt helemaal, dat is het plan. Bedankt voor je input. 
Ze hebben idd nooit uitgelegd wat reden is voor afkeur meter bij teruglevering. 
Antoon Rosé 2 jaar geleden geplaatst
Wanneer je een 'enkeltarief' hebt (wat je hebt omdat je geen meter hebt die dag/nacht tarief kan meten) zou het ook niet uit hoeven maken dat je nu maar twee tellers hebt. Het is dus puur een administratief iets dat ze nu niet willen salderen.

Wat ik mij wel afvraag is hoe het komt dat je hier (pas) na drie jaar achter komt.
Dit zou je toch hebben moeten opmerken bij de eerste jaarafrekening nadat je zonnepanelen hebt geplaatst lijkt mij, Dat maakt het er niet eenvoudiger op om dit probleem nu op te lossen.

Voor nu dus zaak om ervoor te zorgen dat je voor komende lente een 'goede' meter hebt zodat je komende zomer wel profiteert van de opbrengst van de panelen.
Klopt, ik ben er sinds vorig jaar zomer achter hoe mijn meter de teruggeleverde stroom registreerd. Ik dacht dat ie terugliep. Sindsdien ben ik van het kastje naar de muur gestuurd door Liander. 
Antoon Rosé 2 jaar geleden geplaatst
Als je Googelt op 'Siemens S2AS300' dan vind je een vergelijkbaar verhaal uit 2015:
https://fritts.nl/slimme-meter-vervangen-bij-installeren-zonnepanelen/ (reactie 8 juni 2015).
Jammer dat die persoon vervolgens niet de moeite neemt om het vervolg van het verhaal te melden.

Maar als ik het goed begrijp is de korte versie van jouw verhaal dat je nu met een meter zit waarmee niet gesaldeerd kan worden en dat Liander zegt dat je nu moet betalen voor een meter die dat wel kan omdat je eerder een (gratis) aangeboden slimme meter hebt geweigerd. Toch?

Als ik het mij goed herinner kost het plaatsen van een slimme meter door 'spijtoptanten' ong. €70, dus volgens mij ga jij er goed aan doen om dat in ieder geval in gang te zetten want met 350 teruggeleverde kWh's heb je die €70 terugverdiend.
Dan kun je daarna rustig in gevecht met Liander over die €70 en de waarde van alle eerder teruggeleverde stroom.

Zelf zou ik dat schriftelijk regelen met Liander en ook daarin aangeven dat je die €70 'onder protest' betaalt omdat je je door Liander gechanteerd voelt.

Maar, met de informatie die je tot nu toe hebt gegeven, blijf ik erbij dat een deel van de verantwoordelijkheid van het probleem zoals het er nu ligt bij jouwzelf ligt.
Dit had veel eerder opgemerkt en opgelost moeten worden.
Laurens van den Akker 3 weken geleden geplaatst
Ik heb ook deze meter werkt naar behoren teller 1 voor het dagtarief en 2 voor nachttarief (nacht tarief is nu vervallen. En 4 voor de panelen opbrengst terug levering. Met mijn energie leverancier geeft geen problemen. Ik wil geen slimme meter. Nu komt het energie bedrijf met een brief dat na een landelijk onderzoek deze meters niet voldoen. Zelf denk ik dat dit een smoes is om je naar een slimme meter over te zetten en dat met mijn huidige meter niets mankeert. Kan nergens een rapport vinden over afkeur.
Jeffrey Rous 3 weken geleden geplaatst
@laurens Dan bedank je hartelijk voor de 'slimme' meter en laat je een wel goedgekeurde digitale meter ophangen met 4 telwerken (want dat is de eis). Je bent niet verplicht om een 'slimme' meter te nemen.
Laurens van den Akker 3 weken geleden geplaatst
Jeffrey bedankt voor je reactie. Dat was ik al van plan ik weet dat een digitale meter met 4 telwerken verplicht is. Met de slimme meter daar heb ik geen vertrouwen in. De eerste serie deugden voor geen kant. Standen doorgeven is zo moeilijk niet.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 05 November 2019 om 18:50
Aantal lezers 17
Aantal reacties 12