Vaillant aroTherm All Electric VWL 85/3 A 230V

Laatste reactie 25/02/2021 18:23 door Laurens
· Markeren als ongelezen
Jeroen Reijling 3 jaar geleden geplaatst
Dag allen,
Deze Warmtepomp zou op basis van 145 m2 en ik weet niet hoeveel m3, 2250 kWh per jaar verbruiken.
ZIjn er mensen die dit kunnen bevestigen? Dit lijkt een behoorlijk 'zuinige' warmtepomp te zijn. Ik wil graag m'n gasverbruik van 1420 m3 naar beneden brengen door m'n CV te vervangen.
Iemand andere tips voor warmtepompen?
Lex Schiebaan 3 jaar geleden geplaatst
Hoi @jeroenreijling​,

Voor de exacte rekensom moet ik mij nog verdiepen in de warmtepompen. Ik weet wel dat een COP van 5,3 aan de hoge kant is. Belangrijk daarbij is hoe het COP blijft bij (extreme) kou. De warmtepomp lijkt specifiek voor Nederland goed te presteren. 

Een kuub aardgas bevat ongeveer 10 kWh aan energie. Je verbruikt nu dus +/- 14.200 kWh aan warmte. Met een COP van 5,3 zou je dan op 2680 kWh komen. Uiteraard is die rekensom afhankelijk van de situatie en omstandigheden en eigenlijk best case maar het komt aardig in de buurt van de door jou genoemde 2250 kWh. Zeker als je dat opwekt met je eigen zonnepanelen. 

Ik ben ook benieuwd naar praktijk ervaringen met deze en andere warmtepompen. Ik hoor vaak dat het in het begin niet goed werkt tot dat ze goed zijn ingesteld. 

Groeten, Lex

reactie op @lexschiebaan:
Laurens Van Heugten Beste Jeroen, we zijn nu een paar jaar verder. Ik ben ook geïnteresseerd in die warmtepomp. Ik ben erg benieuwd wat je verbruik de afgelopen jaren is geweest en hoe het is gelopen in de koude week van februari 2021.
5 maanden geleden

Beantwoorden

R van Kesteren 3 jaar geleden geplaatst
Ik vind de term `all electric` nogal misleidend daar het hier om een hybride warmtepomp gaat. Of ziet ik naar de verkeerde te kijken?

Nee, de All Electric versie is geen Hybrid... Als ik m'n CV vervang, wordt het niet door een hybrid vervangen...
Bert Kooi 3 jaar geleden geplaatst
Beste Jeroen, 
In 2017 zijn onze CV ketel en gasaansluiting verwijderd. Sinds september 2017 gebruiken wij in onze tussenwoning (bj 1999, opp. 149 m2, 4 bewoners) deze combinatie voor verwarming (vloerverwarming op 2 verdiepingen in woonkamer en woonkeuken, convectoren in 3 slaapkamers) en tapwater (badkamer en keuken):

Vaillant aroTherm lucht/water warmtepomp VWL 85/3 A 230V i.c.m. Vaillant UniTower VIH QW 190/1 E

Als ik nu de specificaties van onze woning invul op deze site:
www.vaillant.nl/consument/kennis-en-advies/keuze-advies/warmtepomp-selector
wordt op deze site een stroomverbruik van 4.436 kWh per jaar genoemd (in de oude situatie met CV ketel verbruikte onze woning nog 1.815 m3). Om het hoge stroomverbruik te compenseren heeft onze woning 22 zonnepanelen met een jaaropbrengst van 4.845 kWh. Gedurende de afgelopen koude periode (febr/mrt 2018) bleef onze woning prima behagelijk warm. Heb je iets aan deze gegevens? Onze oude jaarnota energie was €1.742 en in de nieuwe situatie is de jaarnota (naar verwachting) €766. Iedere situatie is anders, dus vaak lastig vergelijken....
reactie op @bertkooi:
erik muurman maar je hebt dus een warmtepomp tbv cv en een losse warmtepomp tbv boiler? kun je dan voor beide subsidie terug krijgen?
3 jaar geleden

Beantwoorden

Bert Kooi @Eric,
De Vaillant UniTower VIH QW 190/1 E, de binnenunit, heeft een 190 L boiler en verzorgd zowel onze verwarming als warm water. Voor deze binnenunit is geen subsidie, voor zover ik weet. Er is wel subsidie voor de Vaillant VWL 85/3 A 230V, de buitenunit, deze zuigt de warmte van de buitenlucht naar de binnenunit, die de buitentemperatuur gebruikt als bron om dit verder op te krikken naar de juiste temperatuur voor onze verwarming en warm water.
3 jaar geleden

Beantwoorden

toon 1 overige reactie(s)
Betekend dit dat alleen je warmtepomp al 4845 kWh verbruikt of je totale verbruik?
Kun je eveneens een indicatie afgeven van je eenmalige investering?
Bert Kooi 3 jaar geleden geplaatst
4.436 kWh is alleen het jaarverbruik van de hierboven genoemde Vaillant combinatie. De 4.845 kWh is de jaaropbrengst van de zonnepanelen. Het gasverbruik van 1.815 m3 vervalt volledig. In de nieuwe situatie blijft er dan nog over een totaal jaarverbruik van (geschat) 3.833 kWh.
Patrick Looys 3 jaar geleden geplaatst
Maar met de veranderende salderingsregeling in 2020 is het toch minder gunstig om veel energie op te wekken in de zomer die je eigenlijk in de winter nodig hebt voor je warmtepomp? 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 10 April 2018 om 17:21
Aantal lezers 42
Aantal reacties 11