Vehicle to Grid (V2G) - de auto als opslag voor je zonne-energie en leverancier... Is dat wat?

Laatste reactie 27/03/2019 12:56 door Walter
· Markeren als ongelezen
Patrick Looys 1 jaar geleden geplaatst
Vehicle-to-grid-technologie maakt het mogelijk dat elektrische voertuigen niet alleen in staat zijn om energie van het elektriciteitsnet af te nemen, maar ook om energie aan het elektriciteitsnet terug te leveren. Bovendien wordt het mogelijk om het tijdstip van elektriciteitslevering aan elektrische auto’s te sturen.

V2G-technologie maakt het mogelijk dat de batterij van een elektrisch voertuig (tijdelijk) als buffercapaciteit in het netwerk kan functioneren en zo (lokale) piekbelastingen in het netwerk kan opvangen. Deze buffercapaciteit kan enerzijds aangewend worden om stroom naar andere voertuigen te sturen (in het lokale netwerk) die eerder opgeladen moeten zijn; anderzijds kan deze buffercapaciteit benut worden om een overschot aan energie op te slaan als er meer energie wordt opgewekt dan wordt gevraagd (zon overdag, wind ’s nachts) en deze op een later moment wordt terug geleverd [ bron: https://nederlandelektrisch.nl/technologie/opladen/v2g-vehicle-to-grid ]

* Vehicle to Grid (V2G) waarbij de electrische auto terugleverd:
http://www.wattisduurzaam.nl/12981/energie-besparen/transport/energieopslag-elektrische-auto-verlengt-levensduur-accu/

Hoe kijken we hier tegenaan? Een haalbare kaart, allemaal een eigen paaltje met je auto als energievoorziening? Ik hoor het graag!
Erik Zwaan 1 jaar geleden geplaatst
Bi-Directionele laders zijn er inmiddels en er worden inmiddels actieve proeven meegedaan (ENGIE). Met de vervoersbeweging van mensen verhuisd ook de energie-consumptie-behoefte, dus ja dit zal zeker onderdeel van de set aan oplossingen worden. Temeer omdat huizen vaak over-capaciteit hebben en werkomgevingen een netto-behoefte.

2e generatie auto-accu's worden inmiddels al actief ingezet bij buurt-accu's (containers) voor neststabiliteit.

Persoonlijk vraag ik me dan ook af of de toekomst van de auto een elektrische auto of een rijdende accu ...waarop mensen meeliften is. Nieuwe Google kantoor in Londen heeft op 1000 medewerkers 1 parkeerplaats ...feitelijk pick-up and drop-off plek. Misschien beetje extreem, maar toch het geeft te denken.
Teake De Jong 10 maanden geleden geplaatst
Hallo Erik en Partick,

Het afschaffen van het salderen is een jaar uitgesteld, dus tot 2022 kunnen we zonder meer kosten in de donkere periodes de stroom gebruiken die we in de zomer teveel hebben opgewekt.
Maar vanaf 2022 zal het zelf opslaan van stroom weleens een stuk aantrekkelijker kunnen worden.
En wat is er dan mooier om de stroom uit je eigen auto te kunnen gebruiken, zodat je zo min mogelijk "dure stroom" hoeft in te kopen.
Weet een van jullie ook of dit soort bi-directionele laders er ook al zijn om bij huis te kunnen laden, en wat zo'n lader ongeveer gaat kosten?
De net uitgekomen Hyundai e-Kona en de Kia e-Niro hebben beiden een accu van 64 KW, goed voor 482 (rustig gereden) kilometers.
Al zou je zo'n accu voor de helft leeg trekken voor huis houdelijk gebruik, dan kan je er nog dik 200 km mee rijden...



 
reactie op @teake:
jan ringersma Je zult je sokken dan wel moeten aanspreken Teake, de kona begint bij een prijs van 46.000 euro
Ik wacht wel,totdat er een andere losse accu komt


10 maanden geleden

Beantwoorden

trailer lier 10 maanden geleden geplaatst
je eigen elektrische auto laden zet geen zoden aan de dijk met een zonnepanelencapaciteit van 5kwpiek wat de meeste huishouden zo'n beetje maximaal kunnen genereren op een goede zomerdag. Daar kan je dan max 25km mee rijden als je het redt.
En je ev leegtrekken is leuk, maar waar ga je hem dan weer laden? bij fastned de volgende dag voor 3 dubbele kosten? Deze situatie blijft het geval maar als salderen er af gaat, kan je natuurlijk wel je onvolledig opgeladen elektrische auto als buffer gebruiken voor maximaal benut van het opgewekte gedeelte wat je anders zou terugleveren. Allemaal alleen leuk als die auto dan ook het grootste deel van de opwek-uren aanwezig is.
reactie op @trailerlier:
Teake De Jong Hoi Trailer Lier en Jan Ringersma,
Ik heb nu 5390 WP op mijn dak liggen en daar kan ik mijn huis en twee B&B's goed mee van stroom voorzien. 
Als ik er straks nog eens 5000 WP bij heb liggen, dan kan ik de elektriciteit van die panelen gebruiken voor de auto, of wie weet misschien wel een warmte pomp. 
Omdat de saldering gaat verdwijnen denk ik als eerste aan een EV, om transport en opslag te kunnen combineren! 
Wij gebruiken de auto lang niet elke dag en rijden zelden meer dan een volle accu weg op 1 dag. 
Door zijn grote actieradius zullen wij maar zelden van Fastned of andere openbare palen gebruik hoeven te maken, hooguit een beperkt aantal KW als thuis komertje. 
Hij kan gewoon naast het huis geladen worden, zelfs met het duurste tarief (21 cent per KW) is dat nog de helft goedkoper dan ons EHDi dieseltje van 1:20.

En Jan; de beginprijs van de 64 KW Kona is 40.000, daar moet onze oude sok zeker voor aangesproken worden.
Maar (voorlopig) geen wegenbelasting, 50% zuiniger, geen emissie, relaxed rijden en...
Geld moet toch rollen en dat gaat het best op 4 wielen😊
Teake

10 maanden geleden

Beantwoorden

jan ringersma 10 maanden geleden geplaatst
Teake,hou het ff in de gaten,er gaan geruchten over het krijgen van subsidie voor het aanschaffen van een electrishe auto ( info opvragen bij de ANWB )
Ik ben vrijwilliger bij de ANWB en op dit moment gaan we met elektrische auto,s door het land om mensen er kennis mee te laten maken. Aankomende woensdag dit jaar voor het laatst in BREDA
Ik heb afgelopen vrijdag het genoegen mogen hebben om in de kona te rijden
In 1 woord fantastisch
reactie op @janringersma:
Teake De Jong Jan, dankjewel voor de informatie, ik ga direct informeren! 
10 maanden geleden

Beantwoorden

Teake De Jong 9 maanden geleden geplaatst
Daar ben ik weer met een EV vraag:
Ik las afgelopen week dat Solaredge een 1-fase omvormer gecombineerd met een EV lader op de markt heeft gebracht waarmee het laden gecombineerd door AC en DC een stuk sneller gaat.
Het overwegen waard als je panelen wilt plaatsen en plannen maakt voor de aanschaf van een EV, twee aparte apparaten zal wellicht duurder zijn, zie de onderstaande link.
https://www.solaredge.com/sites/default/files/ev_charging_inverter_brochure_nl.pdf
Ik kan alleen nergens achter de prijs komen van deze omvormer, weet iemand hier meer over?

Teake
Paul Maurits 7 maanden geleden geplaatst
Hoi Teake,

Ik wacht al enkele maanden op de Solaredge omvormer met EV lader.
Schijnbaar roepen ze tegenwoordig allemaal erg hard maar leveren, ho maar, is echt frustrerend.
De lader zal, vermoedelijk, rond de  € 2500,00 komen, is mij verteld, maar het is nog niet definitief.
Ben ook benieuwd, hij zou eind 2018 op de markt komen, is bijgesteld naar jan/febr 2019.

Groet, Paul.
Henk Feenstra 7 maanden geleden geplaatst
Hallo techneuten,

Ik ben hier nieuw op het forum, en volg alles met grote interesse.

Op internet gelezen dat de Nissan Leaf in Engeland met de aanschaf van een met korting te verkrijgen thuislaadpaal van een energiemaatschappij, gratis kan laden, onder de voorwaarden dat je ook weer teruglevert om het net stabiel te houden. Welke voorwaarden dit zijn, stond er helaas niet bij.
Wel stond erbij dat Enexis hier onderzoek naar doet, om dit ook hier toe te passen.
Daar ik ook plannen heb om EV te gaan rijden, en terug te kunnen leveren aan de huisinstallatie heb ik een mail gestuurd naar Nissan voor meer informatie, en het volgende werd mij teruggemaild:

Wat goed om te horen dat u elektrisch rijden aan het overwegen bent, en dat u ook nadenkt over het opslaan van uw stroom. 
Uw vraag of de auto ook capaciteit terug kan leveren aan uw huisinstallatie en andersom kan ik u positief bericht mededelen. 
Doordat de Leaf beschikt over ‘’Vehicle to Grid’’ is het mogelijk om uw stroom te laten circuleren tussen woning en auto. 
 
Over welke systemen geschikt zijn in uw situatie is het wijs om daarover contact op te nemen met uw huidige installateur. 
Hij zou u moeten kunnen adviseren welk systeem gunstig voor u zou zijn.   

Bij navraag bij Kia en Hyundai konden ze geen duidelijkheid verschaffen of hun systeem daar geschikt voor is, of wordt gemaakt.
Ook installateurs hebben geen flauw idee. Wie kan hier meer over zeggen.

Groeten Henk.
johannes visser 7 maanden geleden geplaatst
Hoi allemaal,
nou mensen, op deze manier word het overwegen van een EV steeds meer het overwegen waard.
Zeker met hetgeen wat Henk hier aangeeft.
Helemaal omdat in 2022 de saldering regeling afgeschaft zal worden.
Omdat je dan niet meer een grote bufferaccu hoeft aan te schaffen voor de opslag.
Zit hier nog wel wat met de prijzen voor de EV's.
Is toch wel een klap geld in vergelijking met een benzine of diesel gestookte vergelijkbare auto.
Maar dit gegeven maakt het rekensommetje wel interessant.
Zal hier zeker de rekenmachine eens even aanslaan.
Groetjes Johannes.
reactie op @johannesvisser:
Teake De Jong Ik had de offerte voor de Hyundai Kona electric nog maar net op mijn bureau liggen en dan lees ik dat er per 2021 waarschijnlijk een subsidie van 6000 euro verstrekt wordt aan de koper van een EV onder de 50.000 euro.
Ik wil eerst weten of deze subsidie ook aan de vroege kopers gegeven gaat worden, het is per slot van rekening om de aanschaf van de EV te stimuleren bij de particuliere rijders, dan zouden de vroege kopers toch zeker ook moeten kunnen "instappen".
Ik ben op dit moment bezig met het plaatsen van 16 extra panelen waarmee ik de EV accu wil gaan laden. 
Ik las dat 1 paneel goed is voor 1000 km op jaarbasis, meer dan genoeg voor mij. 

Teake

7 maanden geleden

Beantwoorden

johannes visser 7 maanden geleden geplaatst
Hoi Teake,
klopt over de 6000, zag het gisteren voorbij komen in een tv programma.
En wat betreft de panelen, 1 zou zelfs voldoende moeten zijn voor 1500 km.
Paneel, 330wp is ongeveer 300kw per jaar, gedeeld door 0,2kw.
Las dat een Nissan Leaf per km 0,2kw verbruikt.
Dat verbruik zal niet veel verschillen met de Hyundai Kona denk ik.
Je zit natuurlijk wel met het laden in de winter.
De auto gaat wat meer verbruiken, verlichting eerder aan, verwarming aan, achteruitverwarming.
En dat dan je panelen net minder gaan produceren is ook vervelend.
Dat zou je dan gedeeltelijk op kunnen vangen met een energieaanbieder die wat meer betaald voor je extra opgewekte energie in de zomer.
Helemaal omdat straks de salderingsregeling weg valt.
Hier ook net overgestapt naar een aanbieder die 12 cent betaald ex btw.
Zit hier straks ook met overcapaciteit.
De panelen komen eerder te liggen dan de warmtepomp geplaatst word.
Maar die 6000 euro zou zeker welkom zijn en zorgen er voor dat de mensen eerder overstag gaan.
En, niet te vergeten, het gebruik van de accu als buffer in de zomer.
Groetjes, Johannes.

reactie op @johannesvisser:
Patrick Looys (...die 12 cent ga je straks na het wegvallen van de salderingsregeling alleen niet meer krijgen vrees ik ;-)...)
7 maanden geleden

Beantwoorden

johannes visser Hoi, Patrick,
sterker nog, ik geloof dat er straks meerdere energie bedrijven dit gaan volgen.
Als straks de salderingsregeling wegvalt, heeft bijna iedereen met panelen zomers overcapaciteit.
Dit word straks genadeloos bijgehouden door onze "slimme meter."
Aangezien zonnepanelen steeds meer aangeschaft worden door particulieren zullen het aantal teruggeleverde schone kw"s toe nemen en daar hoeven geen GVO's voor aangeschaft worden.
Ik denk zelf dat er na de salderingsregeling een soort van strijd zal volgen om de mensen met zonnepanelen op het dak binnen te harken.
Dit kan prima met wat meer te betalen voor je teruggeleverde energie dan je collega aanbieder.
En natuurlijk hoop ik dit ook een beetje.😁😁
Groetjes, Johannes.
7 maanden geleden

Beantwoorden

Patrick Looys ...een boeiende visie welke in nog niet eerder heb gehoord en waar ik dus nog niet over na had gedacht. Klinkt inderdaad fraai, en ik hoop dat je gelijk hebt.  Dank voor je nieuwe inzicht :-)
7 maanden geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Zekers een interessante visie.....

Ik reken mij echter nog niet rijk. Drie kwart van de uiteindelijke prijs van een kWh is belasting en leverancier kan jou alleen de kale prijs vergoeden. Dan hebben we het over max. 5 cent op een totale prijs van 20 cent/kWh. En in die 5 cent zit ook de winst van de leverancier (en de kosten van evt. GVO's).
johannes visser 7 maanden geleden geplaatst
Goeiemorgen allemaal,
ik weet niet Antoon of de energieleverancier ook over de teruggeleverde, schone, energie al deze belastingen af moet dragen.
De btw wel natuurlijk.
Zal mss wel een regeling voor zijn maar die is mij niet bekent.
Vandaar dat er energiebedrijven zijn die daardoor wat meer terug kunnen betalen dan hun eigen werkelijke kale prijs.
Vergeet niet dat de terug geleverde energie hier gelijk de hoek omgaat en bij de buren op het stopcontact beschikbaar is.
12 cent betalen, 24 cent terugvangen, lijkt mij beste handel.
Maar goed, zo lang het kan, profiteer hier van.
We zullen wel zien wat de toekomst brengt.
Antoon Rosé 7 maanden geleden geplaatst
Ik kijk slechts naar de consumentenprijs. Dat is de prijs die jij voor iedere kWh betaalt.
Stel dat die 20cent/kWh is. Dan is de prijs opbouw als volgt:

BTW (21% van €0,20) = 4,2 cent
Energiebelasting  = 9,863 cent (vast per kWh)
Opslag Duurzame Energie = 1,89 cent (vast per kWh)
'Kale' kWh prijs (20-4,2-9,863-1,89) = 4,047 cent/kWh

Zelfde berekening met 24cent/kWh:
BTW (21% van €0,24) = 5,04 cent
Energiebelasting  = 9,863 cent (vast per kWh)
Opslag Duurzame Energie = 1,89 cent (vast per kWh)
'Kale' kWh prijs (24-5,04-9,863-1,89) = 7,207 cent/kWh

Nu zie je ook waar die 6 cent vandaan komt die veel leveranciers betalen voor overproductie.
Als zij jou 6 cent betalen en zij doen daar 1,2 cent bovenop als winst/kosten, dan wordt de prijs voor de consument van die stroom 24 cent/kWh.

Als er al een regeling zou zijn dat er 'korting' gegeven wordt op de energiebelasting dan zou het wel zo eerlijk zijn wanneer die korting ten goede komt aan de producent van de stroom (jij en ik dus als eigenaar van de zonnepanelen).

Nu komen we heel dicht bij een topic dat ik afgelopen week startte:
https://community.fritts.nl/conversations/postcoderoosregeling-vs-nieuwe-salderingsregeling

Dat gaat erover dat mensen die meedoen met een energiecollectief, mensen die dus geen zonnepanelen hebben op hun eigen dak, maar samen met anderen op een gemeenschappelijk dak.
Deze mensen mogen voor het aantal kWh dat hun deel van het collectief opwekt de energiebelasting voor de in hun eigen huis verbruikte elektra wegstrepen.
Dit zou dus heel oneerlijk zijn t.o.v. ons als wij straks voor teruggeleverde stroom +/- 6 cent/kWh krijgen en voor een afgenomen kWh de volledige prijs (dus incl. energie belasting).
Walter de Jongh 4 maanden geleden geplaatst
Ik vind elektrisch rijden erg interessant, elke dag 100 km woon-werk, maar om een elektrische auto als accu te gebruiken ben ik minder enthousiast. Een accu slijt namelijk door laad- en verbruiks-cycli en een accu pakket is niet bepaald goedkoop. Wellicht als de accu technologie verder is en deze slijtage (veel) minder is, of accus veel goedkoper.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 April 2018 om 17:24
Aantal lezers 37
Aantal reacties 21